Hjälp mina plantor dör, har Gurka, Tomat och Melon plantor som börjat dö. Kan inte riktigt sätta fingret på vad jag gör för fel, då jag är ny på detta med odling.
De verkar torka ut, dom är inte dåligt vattnade, har provat olika typer av fönster, bra jord ska det vara, men vad är det för fel. har några halv dåliga bilder på hur de ser ut.
Tacksam för hjälp.
[attachment=60443:blandat_033.jpg]
[attachment=60444:blandat_031.jpg]
[attachment=60445:blandat_027.jpg]
Red Top
09-05-2011, 22:51
Det skulle kunna vara brännskador. Om bladen varit fuktiga och solen lyst starkt genom fönstret kan det bli så där.
På en av bilderna ser det ut som om det är en glaskupa över det, som växer i krukan. Det behövs inte när växten väl har grott.
Om de blad du visar på bilderna oxå har stått under glaskupa kan det bli alldeles för varmt och fuktigt. Då blir bladen fula.
Tack Red top för ditt svar!, Men jag kom till en jobbig insikt idag, det gödsel som jag använt, har jag fel doserat...... Med dubbel dos. Kan det ha något med min plant död att göra?
*Stintan*
12-05-2011, 08:36
Det kan påverka ja. Skippa gödningen helt. Det brukar finnas tillräckligt med näring i bra plantjord så det räcker tills det är dags att plantera såna plantor på slutlig plats.
Kan man göra något? Eller är plantorna "förlorade"?
kerstin z5-6
12-05-2011, 14:38
Du får helt enkelt se om de repar sig, gurka och melon får ej planteras djupare än de stått i sålådan-då får de rothalsröta.. tomat kan planteras djupt.2 veckor Efter omplantering kan man göda med halvnormaldos av gödning .Först när plantorna är stora och har utvecklade rotsystem ger man normal dos
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.