Hjlp mina plantor dr, har Gurka, Tomat och Melon plantor som brjat d. Kan inte riktigt stta fingret p vad jag gr fr fel, d jag r ny p detta med odling.
De verkar torka ut, dom r inte dligt vattnade, har provat olika typer av fnster, bra jord ska det vara, men vad r det fr fel. har ngra halv dliga bilder p hur de ser ut.
Tacksam fr hjlp.
[attachment=60443:blandat_033.jpg]
[attachment=60444:blandat_031.jpg]
[attachment=60445:blandat_027.jpg]
Red Top
09-05-2011, 22:51
Det skulle kunna vara brnnskador. Om bladen varit fuktiga och solen lyst starkt genom fnstret kan det bli s dr.
P en av bilderna ser det ut som om det r en glaskupa ver det, som vxer i krukan. Det behvs inte nr vxten vl har grott.
Om de blad du visar p bilderna ox har sttt under glaskupa kan det bli alldeles fr varmt och fuktigt. D blir bladen fula.
Tack Red top fr ditt svar!, Men jag kom till en jobbig insikt idag, det gdsel som jag anvnt, har jag fel doserat...... Med dubbel dos. Kan det ha ngot med min plant dd att gra?
*Stintan*
12-05-2011, 08:36
Det kan pverka ja. Skippa gdningen helt. Det brukar finnas tillrckligt med nring i bra plantjord s det rcker tills det r dags att plantera sna plantor p slutlig plats.
Kan man gra ngot? Eller r plantorna "frlorade"?
kerstin z5-6
12-05-2011, 14:38
Du fr helt enkelt se om de repar sig, gurka och melon fr ej planteras djupare n de sttt i sldan-d fr de rothalsrta.. tomat kan planteras djupt.2 veckor Efter omplantering kan man gda med halvnormaldos av gdning .Frst nr plantorna r stora och har utvecklade rotsystem ger man normal dos