Denna växt har dykt upp i min trädgård....är det någon som vet vad det är?? Misstänker att det är ett ogräs ...den blir hög och har blå blommor! [attachment=60449:P1010566.JPG]
Red Top
10-05-2011, 09:43
Vallört är det nog inte. (Den har jag i mängder, där den inte stör. Har avsiktligt planterat in den.

)
Hur ser blommorna ut?
KatteLatte
10-05-2011, 09:51
Nunneklocka kanske?
Men det är inte en knölklocka då, har den typ blåklockeblommor??
Gunilla T
10-05-2011, 10:16
Det kan nog vara knölklocka - ett av de vackraste men svåraste ogräs som finns. De bidar sin tid långt ner i jorden och bildar tjocka rotknölar och när dessa är fyllda med näring visar den sig och blommar...krig är vad som gäller.
googlade knölklocka och tror nog att det kan vara den....skall ta foto när den blommar....*suckar*
Gunilla T
10-05-2011, 11:25
Nej, nej....vänta inte till den blommar. Ge dig på den NU.. och gräv bort allt du kan. Jag har ett minne av att just knölklockan bildar rötter i våningar, iaf går de djupt. Sedan får du hålla koll för det kommer nytt, direkt bort så fort ett litet blad visar sig. De kan hålla på i många år...
Eva i Västerås
10-05-2011, 11:27
Knölklockebladen är lite lätt ludna, och blir ofta lite fläckiga.
Lätta att hitta när man kommit på hur dom ser ut.
Dock som sagt vansinnigt svåra att bli av med.
CITAT (Gunilla T @ 10-05-2011, 11:16)

Det kan nog vara knölklocka - ett av de vackraste men svåraste ogräs som finns. De bidar sin tid långt ner i jorden och bildar tjocka rotknölar och när dessa är fyllda med näring visar den sig och blommar...krig är vad som gäller.
Ja jag tog inte bort den direkt då jag hade den i landet, tyckte den var lite söt och 2 år senare fick jag gräva ur den rabatten helt o sålla. Fy vilket jobb...
Gossen Ruda
10-05-2011, 12:31
En sprutning med det onämnbara räcker nog.
Tack för alla råd! Lovar skall ge mig på knölklockan med alla till buds stående medel.... genast till helgen och inte vänta på några blommor...!
Aqvakul
10-05-2011, 13:02
Mitt "hatogräs" nummer ett..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.