Full version: Bougainvillea
kopernikus
Hello
Har en bougainvillea som jag drivit upp själv från stickling. Den har fått växa fritt nu i de två sommrar som vart, för den har vart så liten. Men nu har den börjat arta sig. Ska jag klippa den något för att få den kraftigare..hört att vissa sagt att man inte ska beskära trillingblomman särskilt mycket (?).
Sedan undrar jag oxå var som krävs för att den ska blomma. Blommade första året lite grann, men i fjol kom ingenting. I vinter har den stått svalt och ljust. Tappat nästan alla blad men nu har jag planterat om den, så nu börjar det synas små bladknoppar överallt.

Tacksam för all hjälp gällande bougainville jag kan få. Vill gärna att den ska bli stor & vacker eftersom jag lyckats få den att växa alles själv!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Glada hälsn.
//Kopernikus
kopernikus
http://bulldog2.berwick-academy.so-berwick...ugainvillea.jpg

ungefär så ser den ut när den blommar....
Åsa K, zon 1
Du skall inte klippa den.

På vintern tappar den oftast alla sina blad men det kommer nya nu som du själv ser.
Kan inte svara på varför den inte blommar wink.gif

Den lila bougainvillean är inte svår att övervintra, men jag har i ett par år försökt med gul, orange och vit och de vill inte överleva.
Den vita samplanterade jag med en lila för att se om det skulle gå sad.gif
men som det ser ut nu så dör den.

Möjligtvis så skall de andra färgerna ha det varmare, kanske värt att testa till nästa vinter.
nilssontherese
Hallå!
Jag har en bougainvillea som är rosa som den du hade på bild! Jag hade den inte kallt under vintern utan lät den stå kvar i mitt söderfönster hela vintern. Satt ut den när det blev "lagom" varmt och då brukar den få fart! När det blir varmare så slår blommorna ut! Jag har bara toppat lite på min men låter helst den vara ifred! Har inte tappat ett enda blad i vinter!
Man kan oxå ha den kvar till lite in på hösten ute, då sätter den oxå knopp, när man tar in den.

MVH Therese laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om den skulle bli alltför stor kan man klippa i den man bör då klippa i den direkt efter blomningen, helst innan augusti (man brukar dock inte göra några hårdare beskärningar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon