|
KatteLatte
10-05-2011, 08:23
Allt går ju inte alltid som tänkt. Det som är en lysande idé ena dagen visar sid sedan i praktiken bli nåt man aldrig borde gett sig på.
Vad är era värsta misstag i trädgården?
Mina är nog: - bambu som insynsskydd (tur deet inte var längre sträcka) - Kantband i trä (dyrt och ruttnar upp efter bara nåt år) - Att köpa 10 stycken svarta vinbärsbuskar och inga röda. Funkar inte att göra vin på såmånga svarta och sen skall de antingan panikskördas lagom till att man åker bort på semestern, eller så frösår de sig i grusgångarna. - Att jag inte utrotade rödklövern direkt då den bosatte sig i stenpartiet. Nu har jag tömt hela på växter och rötter och får börja om på nytt
Gunilla T
10-05-2011, 08:51
Oj, det finns massor och det är så jobbigt att ta itu med gamla misstag. När vi flyttade ut hit - en jordbruksfastighet med i stort sett obegränsad tomt där allt var igenvuxet utom en liten gräsplätt framför huset - började vi röja upp och klippa så vi fick det mera prydligt än allt det igenvuxna. Jag pluttade runt på denna stora tomt och gjorde rabatter än här, än där (runt alla stora stenar förstås) och det blev inte snyggt efter ett antal år. Dels försvann allt nästan i den stora tomten, sedan planterade jag ner allsköns perenner i rabatterna och det blev riktigt fult. Nu är äntligen alla dessa blandade rabatter med "ordnade stenkanter" borta. Den sista rök i förra veckan med havstorn, björnbär, lavendel, massor av liljor och röda rudbeckior och annat "gott och blandat". Gräs är sått i stället och de markerade kanterna är väck! Vill inte ha gräs heller men det är nog enda alternativet på denna stora tomt. Trädgården började jag gräva fram i skogen, bit för bit...och där finns gräs endast i framkanten. Och där gjorde jag misstaget att tro att en trädgård kan byggas upp bland björk och asp med markduk i botten  såå mycket arbete och förlorade växter (och förkrympta) innan jag förstod problemet.
malcolm
10-05-2011, 09:04
Jag byggde en stor (10 kvm) hage till barnens kaniner som invaderades av råttor efter en tid, nu är den dock riven och råttorna "utrotade".
Att snåla på markduken när jag byggde över kirskålen. Skulle varit dubbla lager med singel emellan.
Att låta allt jobb med huset gå före trädgården, anledningen till att jag köpte hus från början! Husjobb på vintern, trädgården från mars till september! Man kan ta ner fönstren och måla dom inomhus. Vem behöver dränering när man kan ha formklippt buxbom och blommande körsbärsträd?
KatteLatte
10-05-2011, 09:56
CITAT (Lavin @ 10-05-2011, 10:31)  Att låta allt jobb med huset gå före trädgården, anledningen till att jag köpte hus från början! Husjobb på vintern, trädgården från mars till september! Man kan ta ner fönstren och måla dom inomhus. Vem behöver dränering när man kan ha formklippt buxbom och blommande körsbärsträd? Känner igen det där! Vi dränerade om första året (för hand; inte en chans att maken fick ta in en grävmaskin i min trädgård); var stora lerhögar överallt och maskrosorna bredde ut sig. Året efter var delar av lerhögarna kvar till september ungefär; då var maken borta på tjänsteresa och jag fick nog av att se på eländet och grävde igen resten.
2009 grävde jag upp hela odlingslotten 60m2 och skottade till fina 2dm höga odlingsbäddar. Jättemycket gräva och jättemycket kvickrotsrensande.
Mitt i sommaren när allt är frodigt och grönt inser jag att om bäddarna är 1,5-2m breda når man inte in till mitten utan att trampa bland grönsakerna.
Om de aningen nersänkta gångarna mellan de upphöjda bäddarna är knappt 2dm breda får man inte plats med en stövel på tvären utan får sitta på huk med vridna fötter och sträcka sig jättelångt.
Sjukt dålig ergonomi!
Har nu övergått till rektangulära avlånga bäddar som alla är precis 1,2m breda med 0,5m breda gångar mellan varje. Jag når in överallt, kan sitta på knä i gångarna, kan till och med köra en skottkärra mellan med lite försiktighet. Att tänka till först hade sparat lite grävande.
kerstin z5-6
10-05-2011, 14:09
:Att jag fortfarande har så mkt gräsmatta kvar
Garden bliss
10-05-2011, 14:10
Lita på grävaren och inte lägga på ett lager matjord ovanpå vår sandjord innan vi sådde gräsmattan (för det skulle inte behövas. Pyttsan, tror mest han var sugen på att åka hem). Har blivit myyyycket vattnande för att få den etablerad.
kolmask
10-05-2011, 19:06
Jag är expert på att släpa hem nya växter till en perennrabatt som är under utveckling. Det är bara det att det inte blir så himla bra när man småduttar med enstaka växter hit och dit. Jag borde köpta fler exemplar av samma sort och tänka lite mer i struktur, istället för att bara impulshandla allt som är fint. Ett klassiskt misstag, men ändå.
Praktlysingen jag första året planterade mitt i en rabatt. Den är vacker men det tar över, det blir massa rensning varje vår.
Japanska lyktorna som jag satte i samma rabatt var också ett stort misstag. Dessvärre har jag inget lärt, satte ner några i en annan rabatt förra året. Fattar inte vad jag tänkt på.
Å andra sidan så kan jag nyttja det jag rycker upp på andra ställen i trädgården så man får vara tacksam för det lilla.
Rödklövermisstaget har jag också gjort.
Att jag slängde ut hutlöst med pengar på att via en aborist kronsäkra en sprucken ek, eftersom sprickan nu ändå gått upp så mycket att enda är att ta bort den, risken är annars att den spricker och ligger över huset. Det kostar nästan lika mycket att ta ner eken.
Att jag inte grävt ner kant"band" som stoppar gräset i min senaste rabatt.
Kommer inte på mer just nu, men det finns säkert mer.
Helén
Myosotis
11-05-2011, 13:06
Mina föräldrar tog bort en syrenhäck  Det var inget misstag från deras sida, men jag saknar den fortfarande.
MissLeia
11-05-2011, 13:35
Att genvägar alltid, alltid, alltid straffar sig. Av någon outgrundlig anledning så startar man projekt efter projekt, när man väl är i full gång så tycks jag aldrig göra något riktigt grundligt utan någonstans på vägen så hastar man igenom saker som gör att det på sikt blir mycket jobb. Tror att detta gäller varenda rabatt jag petat på, att man exempelvis inte rensat ut ordentligt. När man grävt fram en ny rabatt så fixar man inte jorden helt korrekt. Man struntar i instruktioner vid frösådd alternativt lökplantering och får någon form av brilliant idé och gör så istället. Av någon outgrundlig anledning så tycks jag ha stora problem med att göra saker som man ska göra, vilket alltid sparkar mig i rumpan.
malcolm
11-05-2011, 18:14
Mitt störst misstag var nog att köpa ett hus med trädgård överhuvud taget, visst fick barnen växa upp på marken men skulle jag vetat att jag skulle bli ensam med dem hade jag aldrig skaffat hus. Jag ville ha ett hus för att få ett hobbyrum/verkstad och det har jag skaffat men inte ens det känns roligt längre efter det att jag blev ensam.
kolmask
11-05-2011, 22:22
CITAT (MissLeia @ 11-05-2011, 14:35)  Att genvägar alltid, alltid, alltid straffar sig. Av någon outgrundlig anledning så startar man projekt efter projekt, när man väl är i full gång så tycks jag aldrig göra något riktigt grundligt utan någonstans på vägen så hastar man igenom saker som gör att det på sikt blir mycket jobb. Tror att detta gäller varenda rabatt jag petat på, att man exempelvis inte rensat ut ordentligt. När man grävt fram en ny rabatt så fixar man inte jorden helt korrekt. Man struntar i instruktioner vid frösådd alternativt lökplantering och får någon form av brilliant idé och gör så istället. Av någon outgrundlig anledning så tycks jag ha stora problem med att göra saker som man ska göra, vilket alltid sparkar mig i rumpan. Hahaha! Det där låter precis som jag! Det är lätt att planera och ha energi i början,men nån stans så skiter det sig alltid, och så tar man till fuskmetoder. T.ex. är det jättekul att sätta massvis med fröer på våren, men sen när de ska avhärdas, planteras om eller planteras ut är det inte lika kul längre.
MissLeia
11-05-2011, 22:47
CITAT (kolmask @ 11-05-2011, 23:22)  Hahaha! Det där låter precis som jag! Det är lätt att planera och ha energi i början,men nån stans så skiter det sig alltid, och så tar man till fuskmetoder. T.ex. är det jättekul att sätta massvis med fröer på våren, men sen när de ska avhärdas, planteras om eller planteras ut är det inte lika kul längre. Du anar inte vad du slog huvudet på spiken med fröexemplet! I dagsläget så blänger jag på en lekstuga som vi byggt på mitt gamla land. Jag har ett miniväxthus som är översållad med små plantor av grönkål/blomkål. Varför plantera några frön när man har hela påsar? Dessutom i dagsläget ingenstans att göra av dessa pga den nybyggda lekstugan. Plus klokheten att läsa på om problem med ex kålfjärilar, men efteråt.
smuleborg
12-05-2011, 19:52
Första trädgårdsåret: När vi köpte typ fyra säckar för hundra till rabatt. Vi hade grävt bort ett bestånd såpnejlikor, toppklockor och vad det nu var i en rabatt. Eftersom det var såpnejlikor vi hade att göra med beslutade vi oss för att forsla bort all befintlig jord. Och - håll i er - fyllde rabatten med "fyra säckar för hundra". Tala om pannkaka. Hade vi vetat bättre hade vi köpt kvalitetsjord (vi hade ingen kompost eller brunnen hästskit på den tiden), och jag tror inte ens att det hade blivit dyrare (billig jord - om man nu ens kan kalla det för jord - innehåller torv och luft).
Och så har vi sått för tätt i trädgårdslandet. Nu skärpte jag mig verkligen Ett litet frö med tio centimeters mellanrum om det stod på påsen, tror jag att det blev.
Försådder av perenner; där har jag, av någon anledning, lyckat begränsa mig rätt bra. Tror inte att jag slängt en enda perenn. Tomater har det dock blivit ett litet släng av. Ångesten kommer när jag ska så, tänk om de inte gror, tar några extra i fall i fall. Så hälften har väl hamnat i komposten. Men nu har jag svävat ut.
smuleborg
12-05-2011, 20:20
CITAT (Gunilla T @ 10-05-2011, 09:51)  Trädgården började jag gräva fram i skogen, bit för bit...och där finns gräs endast i framkanten. Och där gjorde jag misstaget att tro att en trädgård kan byggas upp bland björk och asp med markduk i botten  såå mycket arbete och förlorade växter (och förkrympta) innan jag förstod problemet. Jag har klippt ner ditt inlägg Gunilla. Vi har - lite i utkanten eller vad man nu ska kalla det för, till ytan ungefär halva tomten - en del björk och asp, och en del gamla fina knotiga tallar, några rönnar, ett par enar, en hemsk gran. Och en slags vide (gigantisk, tre stammar). Jag tror jag fått med det mesta i alla fall. Och inne i själva "trädgårdsdelen" står två gigantiska lönnar (varav det ena, som vi ser det, är ett sk vårdträd). Det är svårt att hugga träd, tycker vi. Träd är, som jag ser det, i mångt och mycket höjd, syre, skönhet (inte alltid), atomsfär (som inte går att köpa), skänker vandrande skugga. Till det kommer vetskapen om tiden för ett träd att växa sig stort, det har en historia. Hur har ni gjort? Vi velar i vissa stycken. Tallarna hugger vi aldrig. Inte heller enarna, rönnarna vill vi också ge asyl. Granen ryker (det är inte brist på gran, och dess kompakta skugga/mörker kan vi vara utan). Jag har läst dina inlägg om björk (och det gäller kanske också asp). Vi har börjat prata om det nu. Vi hade i alla fall inte valt att plantera in björk eller asp på tomten. Men det är svårt att hugga gamla vackra träd. Vad är viktigast? Naturligtvis får vårdträdet stå kvar, en underbar lönn, i full blom nu. Vi får helt enkelt flytta på trädgårdslandet  .
Gunilla T
15-05-2011, 11:41
Vi har sparat - och chansat - att lämna kvar en hel del. Träd är en tillgång, det ger höjd och skänker skugga och skydd samt silar vinden. Jag vill eg. inte ta bort ett enda träd - så är det. Rönnarna som står mitt i trädgården har fått vara kvar och det ser ut att fungera ändå. De gamla och vildvuxna äppelträden är kvar - gran har vi tagit bort- åtminstone de som stått alldeles för nära. En stor vacker björk bestämde jag i fjol, efter mycken , mycken vånda att den måste tas bort. Stod mitt i trädgården och hur jag än kämpade och gödslade och vattnade blev växterna med åren ynkligare och ynkligare. Optimist som jag var då hade jag satt markduk under stora rabatter Björken togs ner i vintras av en arborist - i bitar - den var jättestor. Trots hans skicklighet och massor med snö skadade nertagningen en hel del och nu savar den i floder över de närmaste rabatterna. Det var ett svårt beslut... Och man bör vara medveten om förändringar som sker när man tar bort stora träd. Skyddet, skuggan försvinner och är det skogsmark så förändras markfaunan när mera ljus släpps in. I övrigt har vi grävt och grävt och grävt och hackat och sågat oss igenom trädrötterna tills vi fått bort dem....en bit i taget och på en del ställen har vi använt oss av rotstopp som vi grävt ner. Man får testa och improvisera. Tallar har vi endast uppe i backen bakom trädgården men när jag gjorde gångarna så fanns en liten tallplanta precis där. Jag sparade den och den fick växa mitt i gången - snyggt - och nöp halva skotten på våren. I fjol vintras åt älgen upp allt som den kom åt, tallen är kvar med endast en liten tuss barr högst upp - liknar en punkare!
smuleborg
15-05-2011, 17:28
Tack för svar Gunilla. Och visst är det svårt att fälla träd. Nu står vi faktiskt i valet och kvalet att fälla just en gigantisk björk, den står kan man säga på gränsen mellan "trädgårdsdelen" och det halvvilda (sedan kommer den vilda delen). I ett område som vi kallar "bakom björken" har vi planterat stryktåliga växter, något annat funkar inte och det kan vi acceptera. Men eftersom denna björk ändå står rätt centralt på tomten, befarar vi - efter det att vi läst dina inlägg - att minimal vinbärsskörd, ytterst minimal plommonskörd och ynkliga prydnadsbuskar o.s.v. på trädgårdssidan inte jättelångt från björken "beror på björken". Vi är i valet och kvalet. Det är är oerhört svårt.
Vi är också i valet och kvalet huruvida vi ska flytta trädgårdslandet - inte långt ifrån står vårdträdet, en gigantisk lönn - eller om vi ska gräva ner rotstopp i form av byggplast (som du rekommenderat). Vi har under flera år jordförbättrat och har idag en god jord med mycket mask (men med en hel del rötter från lönnen), så det lutar åt byggplasten. Detta är egentligen det största misstaget vi gjort: att inte på en gång välja en annan plats (än den ursprungliga) för trädgårdslandet.
Gunilla T
15-05-2011, 18:16
Jag varken kan eller vill råda dig om vad som är bäst att göra - det är så svårt att fatta sådana beslut när vi är som vi är - ser naturen och värnar om den och vet hur länge detta träd har vuxit och att vi inte under vår livstid iaf kan kompensera ett så stort träd.
Tänk igenom alla alternativ först!...jag är inte säker på att vårt beslut var det optimala! En rhododendronbuske får nu för mycket sol och är ganska sönderbränd fast det visste jag ju innan. Pest eller kolera är inte så lätt att välja mellan.
smuleborg
17-05-2011, 17:12
Tänk om ändå någon annan kunde fatta beslutet åt oss, höll jag på och skriva. Vi får se hur det blir, skulle inte förvåna mig om den får stå kvar.
Orkidétjuven
17-05-2011, 22:51
CITAT (Gunilla T @ 15-05-2011, 19:16)  Pest eller kolera är inte så lätt att välja mellan. Den ena går faktiskt att bota. Så det underlättar lite  Mitt största misstag var att plantera ngra irisar utmed ett vattendrag på min fars tomt. Då var jag ung och dum. Samt sprida frön av jättebalsamin på tomten. Växte redan där när vi flyttade in, men de var roliga att "spränga" frökapslarna. Tror ni båda arterna har spritt sig ut i våtmarken.? De ska bort när jag kommer hem igen. Tillsammans med bambun
Skruttis
18-05-2011, 10:48
Största misstaget var att inte plantera en häck eller göra ett staket mot granntomten det första vi gjorde. Det hade -kanske- kunnat bespara oss en hel del osämja. Åtminstone hade vi fått det betydligt bättre de fem första åren.
Mitt största misstag det gör jag om och om igen  Jag sätter ner nån växt bara sådär...Nu när vi flyttade tog jag med en del växter det skulle få vara på en gemensam plats en hög träram till nästa år då vi skulle hinna pklanera och göra rabatter Men redan nu har vi börjat sätta ut lite fast jag VET att det kommer att växa gräs och ogräs om vartannat Kan någon förklara varför
Överbölingen
13-06-2011, 09:04
Vi har gjort de flesta misstag som går att göra. Det störtsta är randgräs.
ilPadrino
13-06-2011, 13:47
CITAT (Överbölingen @ 13-06-2011, 10:04)  Vi har gjort de flesta misstag som går att göra. Det störtsta är randgräs. Berätta gärna varför, jag har precis fått en liten tuva som jag blev glad över för jag tyckte det var snyggt, men det borde jag alltså göra mig av med pronto eller...?
Överbölingen
13-06-2011, 15:05
Den är väldigt invasiv om det är den vanliga storväxta. Lvickroten kan gå och gömma sig. Jag hade tom planterat i en hink men ändå har den svämmat över och fyller ca 2 kvm yta. Vi har inte haft orken att gräva om hela den rabatten. Men punkten finns på agendan. Men numera fixar vi inte ca 25 kvm lerjord på nolltid.
Gunilla T
13-06-2011, 17:02
SÄTT ALDRIG RANDGRÄS I RABATT! Ett vackert gräs men passar bäst i en stor kruka..
Jag kan inte riktigt komma på att jag gjort något misstag jag ångrar. Saker har skitit sig och inte gått som tänkt, men ångrar gör jag väl egentligen inte.
Närmast kommer kanske att jag satte liljor och perenner för många hundra kronor i en rabatt och glömde tala om det för flickvännen, som spadade upp hela rabatten och bytte jord när jag inte var där. Det var tråkigt. Saker som att jag trodde plastgnagskyddet på äppelträdet dög, eller att jag planterade thujor och jordgubbar fast vi har mycket rådjur, det tar jag däremot som lärpengar.
EDIT: Jo, vänta förresten, jag kom på nåt jag ångrar: att jag satte vattentunna på takrännan utan att sätta i nån "räddningspinne". Jag blev väldigt ledsen när den nyfikne ekorren som höll till vid huset dränkte sig i tunnan.
KatteLatte
14-06-2011, 06:49
Jo, här kommer ett par stycken till misstag: - att maken fick härja själv då han skulle sätta ned kantkabeln till gräsklipparen. Visserligen gillar jag svängda gräskanter men de här ser ut som om man hade fyllekört när man la ner dom. Dessutom gjorde han inte som rekommanderat och satte kabeln grunt utan la ner den på rejält djup direkt.... - en av myntorna. Den har gjort försök till ett maktövertagande i den ena av mina rabatter. - att inte hållit efter praktlysingen bättre. Eller vita eternellen (kommer inte på namnet nu) - Att jag köpte nya alpklematis då jag trodde hunden hade förstört den ena jag hade då hon grävde up den. Nu har jag 3 st vid ingången och behöver nästan machete för att kunna ta mig in i huset. Skulle avvaktat om den fösta överevde, det hade räckt med en,
MissLeia
14-06-2011, 07:34
Att jag på fullaste allvar trodde att en treåring kunde lyssna på instruktioner. Skulle "hjälpa till" och strö ut gräsfrön, i gräsmattan var det sagt. Tror att vi i dagsläget har mer gräs i rabatterna.
KatteLatte
14-06-2011, 08:22
CITAT (MissLeia @ 14-06-2011, 08:34)  Att jag på fullaste allvar trodde att en treåring kunde lyssna på instruktioner. Skulle "hjälpa till" och strö ut gräsfrön, i gräsmattan var det sagt. Tror att vi i dagsläget har mer gräs i rabatterna. Men du fick ju i alla fall gräs där du inte hade haft nåt tidigare. Vilket borde betyda att det behövdes frön jusr där?
Katarina Odla.nu
14-06-2011, 13:08
Vilken kul fråga! Jag börjar få en krypande känsla av att jag gjorde en miss när jag grävde ner präriesolros lite varstans. Lite varstans riskerar att bli överallt om jag inte agerar snart!/Katarina på redaktionen
Monica, Norrbotten zon 5
14-06-2011, 15:50
Ett av mina misstag var att plantera in rosablommande liljekonvalj i rabatten! Hujeda mig vad den sprider sig. Har grävt upp två stora hinkar full med plantor och rötter, och lika mycket är kvar att rensa. Sedan snärjer rötterna in sig i allt annat också. Att de är söta och doftar gott då de blommar hjälper inte. Bort ska de!
ROSAblommande liljekonvalj? Visste inte att det fanns! Jag älskar liljekonvalj och har massor av den vanliga (stor, delvis skogstomt) så om du har lust får du gärna skicka lite av den till mig!
ingrids
20-06-2011, 09:07
Även om jag gillar min jättedaggkåpa börjar jag luta åt att den är ett misstag. Den är knähög och dubbelt så bred och döljer resten av rabatten helt. Det där med "blir 40 cm" är total lögn. Ska ge bort den till en kollga som ska göra en rabatt av bara lökväxter och daggkåpa och skaffa liten praktdaggkåpa i stället, ska bli sisådär 25 cm så den lär väl sluta på 30-40 ...
Ezereht
20-06-2011, 16:09
Värsta var nog att vi inte skaffade minigrävare direkt när vi skulle plantera en massa "häck"-plantor inom brf område. Handgrävning i stenhård mark blev småa gropar och plantorna mår sådär. Dom som planterades året efter med minigrävare mår bättre.
Att jag gjorde en rabatt ganska nära huset. Visserligen är det en bit ut, men inte tillräckligt.
Gunilla T
22-06-2011, 12:02
Om det är största misstaget vet jag inte, har gjort många men usch vad jag ångrar att jag en gång i nybörjarstadiet planterade in jättevallmo i trädgården. Nu har jag nyss varit och klippt bort alla frökapslar och bladverk efter dessa skräpväxter. Inte odlingsvärda alls, de blommar några dagar på ett år, om det inte regnar förstås, och sedan ligger de i stora skräpiga högar.
Besvärligt att få bort dem antar jag eftersom de har pålrötter...så nu står där en tom och ful rabatt efter skräpet...
CITAT (KatteLatte @ 10-05-2011, 09:23)  Vad är era värsta misstag i trädgården?
Mina är nog: - bambu som insynsskydd (tur deet inte var längre sträcka) Tänkte bara fråga vad problemet med det var? Att bambun spred sig? Går den inte att hålla efter med gräsklippare? Jag har nämligen haft lite funderingar i de banorna själv, för att snabbt få upp ett insynsskydd.
Varkenoch
23-06-2011, 16:18
Några mindre missöden har skett, såsom att plantera guldboll/knasboll precis framför en klen klematis (det ser inte bra ut och är svårt att få bort hela knasbollsjäkeln) och att inte förbereda tillräckligt innan jag planterade en vinranka (den dog), men mina största misstag är faktiskt att inte våga lita på mitt omdöme och min förmåga. Det leder till att jag mest går och grubblar, och därmed händer nästan ingenting i trädgården. Och då grubblar jag ännu mer... nu försöker jag göra lite mer och tänka lite mindre
Krolliljan
23-06-2011, 16:31
Förr åkte jag gick till plantskolorna och impulsköpte växter jag tyckte var vackra och som jag trodde "att jag alltid velat ha". Det blev ganska plottrigt. Sen fick jag ge bort en massa enstaka växter . Nu har jag lite färre arter.
kerstin z5-6
23-06-2011, 19:19
Trädgården är ju väldigt förlåtande-tål neglekt och tål att ändras.Det är sällan totalkatastrof.perennerna åker karusell första åren innan man vet avstånd mm.Inte heller ser jag något fel i att köpa förälskelseväxter" fast när det gäller perenner ska man inte köpa bara en utan 5 .En o en blir lätt sillsallad"
Överbölingen
23-06-2011, 19:34
Mycket klokt noterat Kerstin!
kerstin z5-6
23-06-2011, 19:37
hej B  engt! din ros har fina knoppar!! tack för den!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|