solan_2
Hej!
ska plantera Krypen , mossflox och backtimjan i en slänt...men jag har ingen erfarenhet av Krypen så nu undrar jag om det är någon som vet hur dess växtsätt är confused.gif
Ha en bra dag coolgleam.gif
Gunilla T
Som namnet säger, den växer tätt och krypande på marken - horisontellt. Planterar du andra krypväxter i närheten kommer den att ta över och täcka andra växter om du inte håller efter den.

Den fungerar som en marktäckare.
solan_2
Tack Gunilla för svaret tummenupp.gif
Nu fick jag lite mer att fundera över...hur jag ska lösa det confused.gif
Jag ska bara sätt 3 Krypten, 5 mossflox o 5 backtimjan... så då kanske det är bäst att sätta Krypten nederst då...slänten är inte så bred men brant och det är mest blålera så jag tänker inte lägga dit nån matjord utan bara jord i planteringsgroparna confused.gif
Vad tror du om det? nån idé
Tacksam för alla tips
Solan
Gunilla T
Varför vill du blanda med andra marktäckare? Tre krypenar är ju ganska mycket fast jag inte vet hur stor din yta är.

De kommer att täcka effektivt all mark när de etablerat sig.

Hittade lite bilder på krypande barrväxter där du kan få en idé om hur de beter sig.

http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=...l0l0l0l0l0l0l0l
solan_2
Hej igen Gunilla!
Nu har jag lite cirkamått på slänten den är ca 2 1/2 meter bred och ca 2 meter hög...ock den är intill husväggen..
Jag har skickat efter dessa plantor hos Bakker som jag tänkte plantera..vill ju helst att det ska vara lite färg i detta parti..men jag kanske ska uteluta Krypen confused.gif
MVH Solan
Gunilla T
Du bedömer förstås själv vad du gör, jag bara visar på hur det kan komma att se ut. Ytan är inte särskilt stor så en trolig utveckling med tre krypenar är att de effektivt täcker hela rabatten så småningom. Du får en heltäckande grön matta wink.gif jag tycker det är snyggt!

De små marktäckarna du köpt fungerar på samma sätt, man behöver inte så många plantor för de brer ut sig snabbt men de kommer inte att överleva på sikt tillsammans med krypenen, den vinner då den brer ut sina skott och täcker marken från allt ljus.
solan_2
om jag ska endast ska ha krypen....ska jag då sätta dem i överkant och hoppas att dom täcker blålereslänten så småningom confused.gif
det är ju inte så lätt att gräva planteringsgroparna i blåleran...så det vill till att bli rätt på en gång flirting.gif

http://www.bakker.se/index.aspx?Ntt=krypen...=0&D=krypen

så här trevlig ser Bakkers bild ut på Krypen
Gunilla T
Jag skulle nog sätta dem mitt i rabatten en bit ifrån varandra - blanda gärna ner grus när du planterar för dräneringens skull och att rötterna får lite bättre utgångsläge att ta sig fram i den kompakta leran. Gräv upp så mycket du kan och blanda ner grus - typ gårdsgrus och sedan är det bara att hoppas att de kan etablera sig.

Vilken vacker heltäckande matta det blir! I den mattan kan inget annat växa!
solan_2
Tack så mycket för tipset tummenupp.gif ...Krypen blir det..dom andra plantorna får plats i andra slänter flirting.gif
Ha en fortsatt bra dag coolgleam.gif
Solan
Gunilla T
Ett bra beslut tummenupp.gif

Om krypenen trivs kommer det att bli jättefint - lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon