KOTKA
Hej!
Köpte ett par frön för någon månad sedan och bestämde mig för att så dem.
De var Katsura, Blåregn och Granatäpple. Jag följde instruktionerna mycket noga: blåregn skulle ligga i blöt 1-2 dagar innan de såddes, katsuran förvaras i kylskåp i en vecka och granatäpplet skulle sugas på då salivenzymer främjar grobarheten. I instruktionerna stod även "god såjord", och granat ville t.ex. ha sandblandad jord. Jag blandade i lite sand på inrådan av en vän som sa att jorden kan vara FÖR näringsrik för fröna.

Då det var en värmebölja ute stod de små krukorna ute i en vecka för att få ljus och sol, sedan tog jag in dem. Jag satte plast med små hål över dem för maximal växthuseffekt och lät dem stå ljust.

Samtliga frön har planterats på ca 0.5 cm djup.

Det enda fröet som har vuxit upp är katsuran. Jag har sex krukor med två frön för varje sort.
Vad är fel? Det har nu gått nästan en månad sedan de planterades... ska det verkligen ta så lång tid?
Jag petade nyss lite i krukan med blåregn och såg fröet. Ingenting hade hänt med det, förutom att skalet var mjukt och satt löst. Jag skrapade bort lite av skalet och frövitan var svagt, svagt gulaktig.
kerstin z5-6
Frö, särskilt av vedartade växter kan ta mkt lång tid att gro i vissa fall 1 år.Du får beväpna dej med tålamod.
Blåregn tog ett par månader för mej om jag minns rätt
peta INTE i frösådderna thumbdown.gif
När det blir frostfritt kan du ställa frösådderna ute i skugga, se till att de inte torkar ut varma dagar
Lycka till biggrin.gif
KOTKA
Åh, så glad jag blir att det inte är ett svar i stil med "allt har dött"!
Jag har tålamod. Hur fuktig ska egentligen jord hållas? Är det inte ganska svårt att hålla jorden mögelfri såpass länge?

Jag har ställt ut den uppvuxna katsuran i solen nu så den får lite. Är det en bra eller dålig idé? Tänker ha den ute i solen några timmar om dagen, inte för mycket. Är rädd att den är känslig...

Hur ska jag göra med de andra då de kommer upp? Samtliga står inomhus.
kerstin z5-6
Alla växter , frösådda inomhus måste avhärdas innan man tar ut dem, frösådderna som inte grott än ska inte ut alls om de är varmgroende, utan hållas i hög temp + 22 o fuktiga som en våt tvättsvamp.
De som grott kan efter det att de fått de riktiga bladen o ej bara hjärtblad -sakta avhärdas ute i SkUGGA..helst med skydd mot solen av flera lager fiberduk och bara nån timme första dagen, sedan länge och längre tid ute.Efter 2 veckor kan de flesta tåla vind och sol.Först då kan du ha dem ute hela dagen
Ta in den nygrodda innan den får solsvedda hjärtblad!
När man vet att frostrisken är över kan man tillämpa fiberduksmetoden för avhärdning, ställ ut på skyddad plats lägg över flera lager fiberduk luftigt kring plantorna.ta av ett lager varannan dag-bra om man har flera 100 som ska avhärdas
KOTKA
Tack för alla tips!
Jag har faktiskt sått samtliga frön utomhus. Jag bor i Göteborg och dessa blev sådda precis i början av förra värmeböljan. Första natten hade jag dem inomhus och kollade temperaturer under natten så att det inte blev frost. Därpå tog jag ut krukorna bara som de var... (jag är nybörjare, men det kanske märks?) De stod ganska ljust eftersom jag har fått lära mig att frön växer med solen och jag var (är!) noga med att hålla jorden fuktig.

Sedan kom kylan och då tog jag in dem direkt. Katsuran, som har fått hjärtblad, har nu stått ute i c:a två timmar i skuggan, oskyddad. Resten står kvar inomhus.

... hur många fel har jag gjort? Haha
kerstin z5-6
Ok.. sår du ute -de kommer upp ute, kan du förstås ha dem ute om nattfrost inte hotar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon