Full version: Fruktträdskräfta
em_san
Jag verkar drabbas av allt just nu.. Har hur som helst tre sötkörsbärsträd som under vintern börjat tappa barken runt om nere på stammen där de tidigare nog fått frostskador/sprickor och även där grenar gått av pga tung snö har det blivit som bölder. Jag gissar att det är frukttsädskräfta, det kan inte var någon annan orsak till problemen.

Snart, inom ett år, kommer nog trädet förlora barken runt om stammen vilket gör att det hur som helst kommer dö pga näringsbrist. Hade därför nu tänkt köpa nya träd så snart som möjligt efter att jag tagit bort de angripna träden. Men till frågan, är det stor risk att de nya träden drabbas av samma sjukdom om jag sätter de nya i samma gropar? Jag tänker självklart bränna de nuvarande träden trots att det känns jobbigt..
Det verkar inte ha spridit sig till lövträden som står nära iaf.
Iren
Jag fick det fruktträdskräfta på mitt päronträd, som jag fick ta ner o även ta upp rötterna på. Frågade en kunnig person på plantskola som sa att man inte kan plantera något på i alla fall 2 år pga risk för smitta. Hon sa även att står trädet kvar kan det ju smitta andra fruktträd i omgivningen.
Gossen Ruda
Kräftan kan visserligen smitta flera olika sorters lövträd men är vanligast på äpple. Det behöver inte vara orsaken till de skador du har, det låter mer som frostskador och sen kan ett flertal olika svampar angripa trädet.
em_san
okej, så det kanske bara beror på frostskadorna och någon annan slags svampsjukdom?

För när jag tänker efter finns det iof inget fruktträd på flera hundra meter hos några grannar, det kanske inte sprider sig så långt?

Får kanske höra med plantskolan också om vad de tror att det kan vara.. Men det var bra att få lite åsikter här också smile.gif
Jan af Lisö
Em_san, jag ser att du bor i Umeå (zon V, kallt), finns det verkligen sötkörsbär som klarar sig så långt norrut ?? Vad var det för sorter och på vilken grundstam ?? Tyvärr så brukar plantskolor ibland sälja växter som inte är härdiga nog i det lokala klimatet.

Skall du plantera nytt så får du kanske kolla med Blomkvist Plantskola (Finland, men bra internetsida, säljer till Sverige) vilka träd de har lämpliga för ditt klimat.
em_san
jorå det finns de som ska klara sig till här uppe också smile.gif Tror att det var , frykssås som det hette men det är ju inte alltid säkert att dem klarar sig här även om de ska klara zon 5..

Ska kolla där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon