Ame.Johansson
10-05-2011, 13:59
Hej!
Jag bor i en lgh och har endast balkong till mitt förfogande för att utöva min hobby! Jag har nu köpt luktärt frö och ska direktså i en ganska djup kruka. Omkretsen är enligt min uträkning ca 94 cm, (vilken vi kan sätta ett litet frågetecken kring). Hursomhelst, min fråga är hur många frön jag kan så? Jag vet att luktärtens rötter är känsliga men jag vill ha mycket växtlighet. Har haft fröna i blöt och har förberett för sådd idag! Har även en nägra andra frågor: hur tålig är luktärt, klarar dem lätt vind och hur länge ska jag vänta med att vattna efter sådd?
Tacksam för övriga råd och tips gällande luktärt!
Mvh Passiflora
Har alltid förkultiverat inne. Min erfarenhet är att så gärna flera sorter. Har man otur kan man av någon outgrundlig andledning få tag på en påse där inget gror.
Så många frön, lite mer än du vill ha, du kan alltid gallra.
Luktärtorna vill enligt konstens regler ha rymd runt fötterna och inte stå blåsigt. Mina luktärtor har i alla år stått både trångt och blåsigt och klarat sig fint.
Nyp bort det som blommat över( så att dom inte går i frö) så blommar dom länge.
Hej!
Jag sådde idag på morgonen mina första luktärter. Har två 30cm krukor som är djupare än normalt. Jag köpte tre påsar (tre olika färger) och fördelade jämnt.
Ska bli spännande att se hur mycket som tar sig.
Ame.Johansson
17-05-2011, 13:40
Tack för tipsen! Stoppade ner några frön i balkonglådorna också. Man kan ju alltid chansa:) Det är nu en vecka sedan jag sådde och något litet har kommit upp.. Det är alltid lika spännande när man sått något nytt!
Lycka till Emily, hoppas dem tar sig. Odlar du också på balkong?
Mvh Passiflora
Hej! Jag har en uteplats på markplan, med betonggolv. Har en fin gräsplätt utanför också men inget man kan odla något i eftersom hyresvärden kommer och klipper gräset.
Ännu har dock inget dykt upp i mina krukor. Lite oturligt försvann den härliga värmen precis när jag sått. Hoppas inte jag har vattnat för mycket så dom ruttnat bort....
malcolm
19-05-2011, 11:47
CITAT (Ame.Johansson @ 17-05-2011, 14:40)

Tack för tipsen! Stoppade ner några frön i balkonglådorna också. Man kan ju alltid chansa:)
Luktärtor passar inte i balkonglådor då de är för grunda och de vill ha djup jord.
Man kan som sagt alltid testa och jag har haft luktärtor i grund balkonglåda där dom både växt och blommat.
Wiee!! Idag syns små gröna strån i mina krukor!
beritskoloni
28-05-2011, 15:00
Har sjäv odlat luktärter i flera år. Det tar lite tid innan de kommer igång men har de bara börjat växa upp till 1 dm så är det lätt. De måste också bindas upp mot spalje, käppar eller liknande. Tycker att de är lättodlade och kräver inte särskilt men de tar tid på sig i början, så ha tålamod.
Hur går det för dig Passiflora?
Här är luktärterna ca 3cm höga och några har börjat veckla ut sina blad! Riktigt roligt att gå och kolla i krukorna för nu händer det nått nästan varje dag!
Nu har det gått ca 1 månad och mina luktärtor är ca 30cm höga, står rakt upp och klättrar lite på varandra, men inte så mycket på klätterställningen.
Hur stora/gamla behöver dom bli innan dom börjar blomma? Ser inga tendenser till blomknoppar...
CITAT (Emily @ 29-06-2011, 12:42)

Nu har det gått ca 1 månad och mina luktärtor är ca 30cm höga, står rakt upp och klättrar lite på varandra, men inte så mycket på klätterställningen.
Hur stora/gamla behöver dom bli innan dom börjar blomma? Ser inga tendenser till blomknoppar...

Hur har det gått? Har du planterat ut dem? Har du nypt av topparna efter tredje bladparet? Då brukar plantan kunna förgrena sig och bli kraftigare (men det fördröjer förstås blomningen något) Mina har faktiskt fått sina första blommor nu i dagarna och dem sådde jag i början på maj, har jag för mig. Men jag nöp väldigt många toppar för att inte behöva plantera ut dem när det fanns risk för järnnätter, ska jag erkänna. :-)
Jag sådde mina direkt i krukor utomhus och där är det tänkt att dom ska stanna kvar. Dom är ungefär 50cm höga och halvvägs upp på klätterställningen. Men fortfarande bara gröna blad... Det borde ju komma blommor nu snart då eftersom jag sådde i mitten av maj.
Hur ser blomknopparna ut? Syns dom tydligt eller är dom lätta att missta för "ytterligare ett bladpar"?
*Stintan*
06-07-2011, 12:08
50 cm är nog fortfarande för tidigt för att blomma.
Äntligen! Två små blommor har tittat fram på min ena planta och fler knoppar verkar vara på g!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.