Bonntösa
Hej!

Jag vänder mig till er för min stackars fars skull. Hela hans gård, väg, gräsmatta, trädgårdsland, ALLT invaderas varje sommar, sedan något år tillbaka, av sniglar. Då är det inte mördarsniglar, även om även de är representerade, men majoriteten är små sniglar med "hus". Snäckor alltså. Man kan inte ta två steg på hela gården utan att det knastrar under fötterna, det är helt fruktansvärt.

Dessa sniglar äter upp allt som planteras, blommor, grönsaker, lök, jordgubbar, squaschplantor, rabarber, t o m svartvinbär och körsbär ger de sig på- i träden!

Vad kan man göra åt detta? Vissa delar av gården är relativt fuktiga med mycket löv- och granskog samt en del gräs i skogen. Pappa köpte i fjol ett elstängsel för sniglar vilket han satte runt själva trädgårdslandet men det hjälpte inte heller..

Har ni något tips? Hur får man bort dom? Det här är ju hemskt tråkigt för min far som tycker det är roligt att odla..

Vi bor i zon 2-3

Tack på förhand!
HelénE
Snigelmedel Snigelfritt är ganska effektivt.
Finns att köpa i 25kg säckar här:
http://www.nyttodjur.se/produkt/snigel-effekt.aspx

Komplettera med snigelbaren ett helt gäng att fylla medlet ut och sätt ut på ställen i trädgården.

Handplocka så mycket som möjligt och ha ihjäl. Lägg i hink och häll över kokande vatten eller strö över salt så dör de.

Helén
fvd
Jag instämmer i föregående svar jag har 10 snigelbarer som töms regelbundet av mördarsniglarna så det fungerar bra. Från och med förra året kompletterade med att vattna med nematoder (Shafer grub killer) och det är verkligen effektivt. Kolla med Bionema som säljer dessa om det fungerar på andra sniglar också,
Annie-72
Finns det barnbarn? Jag brukar muta min gossar att plocka snäckorna i PET-flaskor.. Är det många i 1,5l är det mindre mängd i 0,5l... Detta gör de gärna mot lämplig summa...

Annie
Bonntösa
Tack för era svar! Förstår ju att detta är ett problem hos många. Ska tipsa honom om detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon