Full version: Tvärnit
Ewa L
Jag kommer att bli nervvrak innan det är dags att plantera ut känner jag.

Tidigare år har jag slängt ner lite frön i en bunke, vattnat när jag kom ihåg, och planterat ut de som överlevde. Och det kanske inte var så många sorter och %.

I år har jag gett mig den på att ha mängder av vackra 1-åringar att plantera ut. Samtliga har grott så fint, så fint.

Nu till mitt bekymmer: Tog ut dem ur värmen när de hade grott (~2 veckor sedan). Alla står nu i ett rum med +10--15°C med tämligen rejält med extrabelysning.
Men de har ju stannat i växten! Dvs de har inte vuxit någonting efter det. Är det meningen att de skall stå där och "knubba" till sig? Eller blev chocken för stor från +25°C? De ser inte lidande ut men de växer inte. Är det rentav bra att de har tvärnitat?
uno
CITAT (Ewa L @ 19-02-2004, 13:29)
Jag kommer att bli nervvrak innan det är dags att plantera ut känner jag.

Tidigare år har jag slängt ner lite frön i en bunke, vattnat när jag kom ihåg, och planterat ut de som överlevde. Och det kanske inte var så många sorter och %.

I år har jag gett mig den på att ha mängder av vackra 1-åringar att plantera ut. Samtliga har grott så fint, så fint.

Nu till mitt bekymmer: Tog ut dem ur värmen när de hade grott (~2 veckor sedan). Alla står nu i ett rum med +10--15°C med tämligen rejält med extrabelysning.
Men de har ju stannat i växten! Dvs de har inte vuxit någonting efter det. Är det meningen att de skall stå där och "knubba" till sig? Eller blev chocken för stor från +25°C? De ser inte lidande ut men de växer inte. Är det rentav bra att de har tvärnitat?

För många fröplantor är det väl väl låg värme. 16-20 grader är nog bättre.
kerstin z5-6
Tvärtom de ska stanna och bli fetare -du vill väl inte att de ska blomma före utplantering heller ? ohmy.gif
Ditt enda problem är väl i så fall att anueller kan man vänta att så -tills början av mars o in i april i så fall.
(Men Verbena och sånt som har lång utvecklingstid bör sås tidigare )
Du har ju löst problemet nu i alla fall
De kommer igång.
Växter står still i 1-2 veckor efter omplantering med ,så misströsta inte
smile.gif
Ewa L
Tack Kerstin,
Du tycker alltså inte det är för kallt? De ser väldigt saftiga och gröna ut, men växer och utvecklas alltså inte alls. Fortfarande (efter ~2 veckor) bara hjärtblad. Men om du säger att det är OK så kanske jag kan sova inatt.
kerstin z5-6
Om det är den temp du säger + 10-+ 15 så är det ju normal försommartemp -då de ska ut -ja de kommer igång snart jag lovar smile.gif
har du skolat ut dem ?eller är de kvar i sålådan ?
Ewa L
Jag har inte skolat eftersom de knappt fått några karaktärsblad ännu — bara pellisarna.
Kan näringen vara slut?

(En arbetskompis trodde för många år sedan att: Pengarna kan ju inte vara slut, jag har ju checkar kvar. biggrin.gif laugh.gif
Detsamma kan ju jag säga, näringen kan ju inte vara slut, det finns ju jord kvar.)
kerstin z5-6
Ingen näring före tre fyra vanliga bladpar dvs nån månad efter första utskolning behövs .. smile.gif
Ewa L
Fortfarande ingen som helst tillväxt! Klarade inte pressen längre utan skolade plantorna (om man nu kan kalla dem det) igår.
Inga karaktärsblad, ytte-pyttesmå, men nu står hälften av varje sort skolad i pluggbrätte med blomjord. Andra hälften får stå kvar så får jag se vilket som var "rätt". unsure.gif
kerstin z5-6
HIHI smile.gif Ok det går nog bra- du ska se att de piggnar till med tillväxten nu
Hur har du det med ljuset ?
Vad är det för envisa saker du sått ??? smile.gif laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Ljuset är inget problem. Ljusrör på "behörigt" avstånd. Jag tror det är temperaturen i rummet. 10-15°C. Dvs svensk sommar biggrin.gif laugh.gif

Inga svåra grejjer alls: Dubbla petuniorna är nog värst! 1 cm "höga" (efter mer än en månad!) och bara hjärtblad. De har jag tidigare år sått på en höft, ner i en glassbox, ställt i fönstret och vattnat när andan fallit på och de har blivit jättefina. Men nu!
Dessutom: Trädgårdsnejlika Benigna, Sommarnejlika, Prunkfjärilsblomster.
Lite mer lovande ser: Lobelia (häng+kant), Lövkoja, Lejongap, Amaranthus ut.
Riktigt lovande: Dahlia + Pelargon 'Venus'

Ändå sådde jag Nicotiana, Purpurklätt + en kruka med Meconopsis (resten ut) igår!! De ställde jag dock i ett lika kallt rum men i söderfönster! Åtminstone tills de kommit upp.

Tack och lov att jag lydde ditt råd Kerstin ang. perennerna. De står där de står på terrassen under snön.
kerstin z5-6
Ok ja sommarblommor är jag ingen expert på direkt -de kanske vill ha lite varmare då smile.gif
fast nog tycker jag de borde komma igång efter omskolningen nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon