La Fleur
Vad glad jag är! Idag har jag fått två paket sticklingar! Jätte fina är dom. Har satt dom i Root Riot´s och jag hoppas hoppas de kommer rota sig wub.gif

Men jag har en fråga... Några av sticklingarna hade ganska stora blad. Onychoides har tex ett blad som är 25 cm långt men själva stjälken är kort. Jag satte ner den så att "jorden" precis når upp till bladfästet. Men bör jag klippa i större blad för att den ska orka rota sig? Några som har normalstora blad har allt från ett till fyra blad. Ska jag ta bort några?
La Fleur
Ingen som vet om jag ska göra med blad på sticklingarna? Lämna kvar o i så fall hu många? Halvera stora blad? Eller låta dom vara ifred? smile.gif
evaisa
Javisst är det härligt med plantpaket! Att knalla till "posten" å hämta är julafton. yaay.gif
afrodans
Vad roligt att du fått dina sticklingar! Det är jätteroligt när det kommer nya skott och plantor på posten, fick själv 2 saint paulior igår...
La Fleur
Ja det är superkul! Får några till på tisdag sen får jag lugna mig lite och se om de jag har tar sig innan det blir fler wink.gif Hoyor är verkligen fina och jag har en fin liten samling tycker jag. En bra start på ett nytt Hoyaliv smile.gif

Nu har jag:
H. carnosa
H. carnosa variegata
H. calycina
H. macgillivrayi `Rainforest´
H. onychoides
H. wayetti
H. verticillata `Lao´
H. pubicalyx `Royal Hawaiian Purple´(äv. kallad Chimera)
H. dennisii
H. mindorensis (röd)
H. vitiensis
H. cv Mathilde
H. sp Kalimantan

yahoo.gif
varghem
Jag brukar låta sticklingarna vara som dom är...
Crazy4Flowers
Du ska inte klippa i dom, Hoyor har vattenreserver i bladen det är därför många av dom klarar sig med minimalt med vattning.

Jag har rotat i vulkansten med toppenresultat.
Kul att du har hamnat i hoya träsket, man blir lätt fast och samlar på sig på tok för många, tänk på att dom växer och blir stora....
La Fleur
CITAT (Crazy4Flowers @ 14-05-2011, 10:54) *
Du ska inte klippa i dom, Hoyor har vattenreserver i bladen det är därför många av dom klarar sig med minimalt med vattning.

Jag har rotat i vulkansten med toppenresultat.
Kul att du har hamnat i hoya träsket, man blir lätt fast och samlar på sig på tok för många, tänk på att dom växer och blir stora....

Jag klippte bort de nedersta bladparen på dennisii och vitiensis. De är tunnbladiga och jag såg inga som helst rotanlag på stjälken så jag fick klippa bort bladen är att få ner en nod i jorden. Vet inte om det va fel men just de tunnbladiga blöder inte mycket och håller inte så mycket vätska heller väl?

Resten har jag lämnat som de är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon