Myosotis
Om en växt tål att stå 20 cm bredvid sin kompis i samma rad, hur kan det då vara att det ska vara 40 cm mellan raderna? (Bara ett exempel, men det står ju alltid så på fröpåsarna.) När det gäller potatis så förstår jag att man måste komma åt att kupa, men vad bryr sig rädisorna om var nästa rad är?
malcolm
Växter är allmänt dåliga på trigonometri. giggle.gif
Gossen Ruda
Det är väl gammal vana att växterna skall stå i räta rader. Ibland är det en fördel, som med potatis, men oftast är det onödigt. Rädisor går exempelvis att bredså. Lite besvärligare att rensa bara. Höjden av dumhet var nog texten på en påse brytbönor jag köpte en gång. Man skulle så med 10 cm avstånd och sen när plantorna växt upp skulle man gallra till 15 cm. Undrar vad den personen hade i matte?
smuleborg
Ja, det kan man undra biggrin.gif . Men ändå, när man då står där i trädgårdslandet. Lika allvarligt varje år. Vi har aldrig slaviskt följt "pås-rekommendationerna". Vi har dock blivit duktigare på att "så-glesare" (mellanrummet mellan fröna i samma rad).

Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2011, 19:17) *
Man skulle så med 10 cm avstånd och sen när plantorna växt upp skulle man gallra till 15 cm.

Ja det verkar ju smidigt slap.gif

Grönsakerna får stå i rader, men jag tycker egentligen inte det är speciellt snyggt med blommor i strikta rader. Förr bredsådde jag alla blommor, men nu trycker jag oftast ner fröna ett och ett, så slipper man täcka hela trädgårdslandet med en halv centimeter jord sen (eller hur är det meningen att man ska göra?!) och dessutom finns det en viss chans att man hittar en och annan blomma som har grott innan allt täcks av kirskål som man inte vågar riva bort för att man inte har en aning var blommorna är. När jag sår försöker jag få till ett oregelbundet zickzackmönster med minsta möjliga avstånd åt alla håll för att få plats med fler, det känns som ett enormt slöseri med plats att ha stora radavstånd. Då är det inte sämre att göra så då?
Överbölingen
På tal om mellanrum radavstånd.
Skall just så några kvm med solrosor. Vilka avstånd bör jag ha? Ca 250 frön. (Fröna är restfrö från förra vinterns fågelfrö men vid provgroning så grodde 100%.
De skall ner någon dryg cm så jag avser att "bräda" fåror med en plankstump. Antingen bredsår man eller har raka rader (eller cirkelsegment alt sektorer). Men rakt skall vara rakt (runt, dvs exakt) om man inte bredsår. Pinnpetning blir aldrig bra för mig.
Myosotis
Vad är förresten minsta avståndet mellan potatis i raden? I ett potatisexperiment har jag satt potatis i en sorts pallkrage (heter det så?), de ska inte kupas utan man fyller på ny jord ovanpå hela istället. Eftersom jag som vanligt hade alldeles för många sättpotatisar satte jag dem ganska nära med samma avstånd åt alla håll. Om alternativet är att slänga sättpotatisen är det väl bättre att sätta dem tätt? Även om plantorna stör varandra är de ju fortfande fler.
Myosotis
CITAT (Överbölingen @ 11-05-2011, 14:32) *
Skall just så några kvm med solrosor. Vilka avstånd bör jag ha?

Tittade på en påse med blandade sorter jag har kvar, där står det 45 cm. Det blir många kvadratmeter! Jag har sått betydligt tätare, men så blir de ofta ynkliga också.
Överbölingen
CITAT (Myosotis @ 11-05-2011, 14:49) *
Tittade på en påse med blandade sorter jag har kvar, där står det 45 cm. Det blir många kvadratmeter! Jag har sått betydligt tätare, men så blir de ofta ynkliga också.

Tack! Det är noterat till framtida behov.
Aj då! Gick tyvärr ut på direkten och sådde som jag trodde. Och det var ju helt fel. Men med den mängd sorkar vi har i år så blir det nog automatisk gallring.

Nu skall jag så lite gula ärter, en påse vildblomster, ringblommor och honungsfacelia och alla gamla dillpåsar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon