merlin68
Nu börjar det dra ihop sig...vem är er favorit/era favoriter (ni som orkar bry er alltså flirting.gif )?

En av mina favoriter är finske Paradise Oscar med sin mysiga låt som känns "äkta", tyska Lena har en lite spännande och "sexig" låt som för tankarna till 007 och agentfilmer och så gillar jag det franska bidraget som framförs på korsikanska fast jag egentligen inte alls gillar operasång...
Piccante
ah är det korsikanska. Trodde han sjöng på italienska.
Tikka
O jag kollar gärna men har inte lyssnat på låtarna innan...än så länge tyckte jag Norge o Schweiz låt va ok o Finland va ju gör bra biggrin.gif men jag är nog gammeldax i min smak....
Överbölingen
Gräsänkllng och göralaus med ont i hela kroppen efter dagens trägårdsbök och till det en timma hos sjukgymnasten så har jag slappat på soffan framför TVn med taxen på magen.

De tre nordiska var inte så dumma. Schweitz och några till var faktiskt rätt fina om man är lite gammaldags som jag är. Jag minns det glada sextitalet. Ungern hade något, men den blå, snedskurna och mysko draperade klänningen på sångerskan störde mig.

Slogs av att det var många röster som inte lät som de skulle ha kunnat göra.

Portugals bidrag skulle passat i Bolibompa. Men har man dålig ekonomi så gäller det att inte vinna men väl tävla.

Visserligen gillade jag stuket på Rysslands och Azerbadjans bidrag. Men stuket finns ju redan.

Men ha klart för er att tonmässigt är jag tämligen mager (Nils Ferlin). Däremot är jag exalterad av rytm.

Nu skall jag göra en varm macka och titta på Mash om en stund.
aanderss
jag bryr mig inte så mycket faktiskt o den var bättre förr tycker jag
mimella
Vågar knappt skriva det.... men jag gillar Greklands bidrag
La Fleur
Egentligen är jag rockbrud så jag borde nog inte titta på festivalen wink.gif

Fast jag gör det ändå. Känns som man missar det alla andra pratar om annars. tongue.gif

Jag har bara hört några få bidrag och utifrån det håller jag på Danmark! Visst, lite störigt att den är så lik några andra låtar, men de har lovat att ändra den lite. Jäkligt svängig o killen som sjunger är söt wink.gif

Jag håller inte på vårt bidrag. Tycker den är helt värdelös faktiskt.
Tikka
biggrin.gif det var på håret vi kom med till finalen !!! Men vi är med smile.gif
Piccante
jag gillade Cypern o Moldova (Moldavien)
malcolm
Jag följer inte alls med vad som händer, tröttnade förra året.
Gita
CITAT (La Fleur @ 11-05-2011, 11:59) *
Egentligen är jag rockbrud så jag borde nog inte titta på festivalen wink.gif

Fast jag gör det ändå. Känns som man missar det alla andra pratar om annars. tongue.gif

Jag har bara hört några få bidrag och utifrån det håller jag på Danmark! Visst, lite störigt att den är så lik några andra låtar, men de har lovat att ändra den lite. Jäkligt svängig o killen som sjunger är söt wink.gif

Jag håller inte på vårt bidrag. Tycker den är helt värdelös faktiskt.

Schlager är väl inte heller min musik men jag tycker precis som du att Danmarks bidrag är riktigt bra.Däremot tycker jag inte att Sveriges är helt dåligt och dessutom är ju Erik Sade så vansinnigt söt och får förmodligen därför röster från en massa tonårstjejer
Gita
Berith
Jag tycker inte att det finns någon vinnare alls i årets startfält. Fattar inte att alla dessa länder tror sej kunna leverera bra musik. Ungefär som att tro sej kunna vara med i fotbolls-mästerskap bara för att man har en fotboll. Gnällig? Absolut. nono.gif

Saade kommer nog tolva. Som bäst. Gillar inte Kempes framfart dom senaste åren, och han har väl dragit ner Sveriges slutplaceringar till undre halvan varje år nu?

Vet inte ens om jag kommer att titta i år, jag som alltid tyckt om tävlingen förut. crying.gif
Monaxe
CITAT (Gita @ 13-05-2011, 21:42) *
Schlager är väl inte heller min musik men jag tycker precis som du att Danmarks bidrag är riktigt bra.Däremot tycker jag inte att Sveriges är helt dåligt och dessutom är ju Erik Sade så vansinnigt söt och får förmodligen därför röster från en massa tonårstjejer
Gita

Fast det är ju inte schlagermusik man tävlar i heller, det är bara här i Sverige vi förvanskat tävlingen och kallar den för schlagerfestival, det korrekta namnet är ju Eurovision Song Contest, nämns inte ett skatt av schlager i det namnet (tack o lov). Så alla ni som förargat hojtar att bidragen inte är schlagerlåtar, det behöver det ju inte heller vara! Det är en typisk svensk företeelse som inte går hem i utlandet längre.

Och ja, jag ska kika på spektaklet ikväll, mest för att jag är ensam hemma, men också för att se hur det går för Eric Saade!
Aqvakul
Säger bara: MOLDAVIEN! wub.gif wub.gif wub.gif
Platinum
Har inte tjuvkollat tidigare men såg genomgången idag och omröstningen är väl inte klar än, här är min 6-i-topp (med risk för felstavningar).

1. Island
2. Frankrike
3. Azerbajan
4. Ungern
5. Bosinien-Herzegovina
6. Ukraina
Aqvakul
Sverige kämpar i toppen!
zaaritha
Vem vann?
Tikka
Azerbadjan vann Sverige 3a
netha
Har lyssnat stundvis på finalen ... tummar hölls för Erik Saade och nu visar det sig att han kom TREA!!!!

När har Sveriges bidrag senast kommit så högt upp på listan?
Säger jag som tycker hela ESC är ett jippo, knappt värt att se.
Aqvakul
Vi behöver fler grannländer för att vinna!
zaaritha
Trodde verkligen inte att Saade skulle komma
bland de 7 bästa!
Grattis Saade!
netha
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 00:23) *

Tackar alla goda makter att Saade inte vann! Flera hundra miljoner skulle det kostat Svt att arrangera final... dem kan vi använda till så mycket mera vettiga program än ESC
Tikka
Hoppas det går bättre i morgon i ishockey när vi möter finland kl 20 wink.gif biggrin.gif
Berith
Tji fick jag. sleep.gif

Kul att "vi" kom så långt upp iaf, då kan man kanske hoppas på att Kempe håller sej borta nästa år. naughty.gif

Har nu lyssnat på dom som kom etta och tvåa. Ettan lät väl som vilken av dom andra som helst och tvåan gillade jag inte alls.
Blomstertanten
Jag hade en egen kommentator via Facebook, han var enda anledningen till att jag tittade på allla bidrag. Såå träffsäkra kommentarer! rotfl.gif
"Schlager-chock. Först ska Finland rädda världen, iförd enbart pressveck. Sen kommer en trumpetare i kul mössa."
"Första inslaget som inte är direkt pinsamt är istället totalt intetsägande. Howard Jones frisyr är dessutom härmed helt förlåten."
"Litauen kanske skulle fokusera lite mer på att betala av lånen?"
"Mona Seilitz går igen. I Ungern."
"Bananer i pyjamas har ny karriär på g. Irland kallade in dem till schlagerfest."
""My body wants you girl." Vad vet Erik om det? Han borde sjunga om att byta Pokemon-kort."
"Grekland är ju jävligt bra! Det där var ett budskap till den ironiska generationen."
"Sovjet - allt är förlåtet."
"Frankrike. Nu kan vi pinka. ( De har klonat fram en blandning av golvmopp och Loa Falkman!)"
"Kul låt. Synd bara att italienaren drog i sig en lastpall valium innan sändningen."
"Okej att basisten är stöd till sångerskan. Men vem stöttar basisten?"
"England är lika bra på Eurovision som Sverige är i cricket-VM"
"Jag ska rösta på Moldavien för hela barnbidraget (dock inte för att de personifierar begreppet hasch-tomte på ett så fint sätt)."
"Om man bortser från de dansande spermierna är Tysklands bidrag coolt.
"Alexander Ryback utan fiol, utan refräng och utan oljemiljoner i promotionpengar är Rumäniens bidrag i år."
"Dom är bra på storslalom och att sjunga högt."
"Mix Megapol fick precis stoppa bandaren och göra om hela sommarens tablåer. Azerbaijan ska liras. Jämt."
"Saade har bara en handske och i Slovenien har de såna där vantar utan fingrar. Jädrar vad de kommer att frysa, schlagerartisterna, när kvicksilvret börjar sjunka igen."
"För min del får Island döda alla valar i Atlanten, bara de här grabbarna går av scenen."
"Las ketchup utan sprutt."
"- Vad jobbar du med? - Jag petar i sand. Det blir skitsnyggt! Tyvärr sjunger min polare samtidigt."
"Serbien var bra. Fram tills jag fick epilepsi."
"Nästa avsnitt av Stargate Universe utspelar sig i Georgiens bidrag."
"Nä. Jag ska äta mer tejp imorrn. Nu får Moldavien klara sig utan min hjälp."

Överbölingen
blomstertantwen!

Den var kul och träffsäker.
Krolliljan
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 00:23) *

Verkar så, så en tredjeplats är jättebra. tummenupp.gif
Vi brukar sätta lite pengar ( med betoning på lite) på några låtar för att ha lite extra kul.
Vi satsade på Ryssland, Danmark, Slovenien , Storbritannien och Sverige. Där rök de 170 kronorna giggle.gif
Gossen Ruda
Ok, då kommer surgubben med en kommentar. Lägg ner skiten. En gång var det en liten skojig tävling där varje land producerade en melodi som sen tävlade lite lättsamt. Obs, varje land. Nu skrivs det låtar och melodier för vilket land som helst, artister kan tävla för vilket land som helst. Det vinnande bidraget för Azerbadjan kommer från Sverige. Vem vann då? Den forna landstävlingen har blivit ett sätt för artister och kompositörer att visa upp sig på TV-bolagens bekostnad. Tävliningen i sig är ett jättejippo som knappast någon har råd att arrangera snart.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 20:10) *
Ok, då kommer surgubben med en kommentar. Lägg ner skiten. En gång var det en liten skojig tävling där varje land producerade en melodi som sen tävlade lite lättsamt. Obs, varje land. Nu skrivs det låtar och melodier för vilket land som helst, artister kan tävla för vilket land som helst. Det vinnande bidraget för Azerbadjan kommer från Sverige............

Och sångaren bor visst i London....
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 20:10) *
Ok, då kommer surgubben med en kommentar. Lägg ner skiten. En gång var det en liten skojig tävling där varje land producerade en melodi som sen tävlade lite lättsamt. Obs, varje land. Nu skrivs det låtar och melodier för vilket land som helst, artister kan tävla för vilket land som helst. Det vinnande bidraget för Azerbadjan kommer från Sverige. Vem vann då? Den forna landstävlingen har blivit ett sätt för artister och kompositörer att visa upp sig på TV-bolagens bekostnad. Tävliningen i sig är ett jättejippo som knappast någon har råd att arrangera snart.

Instämmer till fullo! tummenupp.gif
Berith
43 länder deltog i år. Finns enligt Wikipedia 46 stater i Europa, varav Vatikanstaten är en. Antar att dom inte kommer att ställa upp med något bidrag, någonsin. Har inte kommit på vilka dom sista två staterna är men det spelar ingen roll. 43 är alldeles för många i alla fall.

För skojs skull kollade jag hur många länder det var som deltog när ABBA vann 1974 - 17 stycken. Det låter som mer överskådligt idag.

Kommer iofs inte ihåg så mycket av den tävlingen, mer än att ABBA vann såklart. Och tvåan och trean. Men något som jag absolut inte kommer ihåg är detta (kopierat från Wikipedia):

"För fjärde gången var Katie Boyle programledare. Hennes klänning var alldeles för trång och denna fick sys om under natten före själva festivalen. Dessutom blev hennes underkläder synliga för kamerorna genom strålkastarljuset, vilket ledde till att hon fick ta av dem. Under hela sändningen fick hon skyla sig med sina replikkort så mycket som möjligt." ohmy.gif
Gossen Ruda
Vet inte om Andorra, Monaco eller Liechtenstein var med men de ligger i Europa. Å andra sidan brukar Israel vara med men då får man tänja på Europas gränser. Armenien ligger inte heller i Europa men Georgien och Azerbadjan har delar i Europa.
Irene_L
Dom länder som är med i radio/TV organisationen EBU, European broadcasting union, får delta!

Här är länderna som är med:
http://www.ebu.ch/en/ebu_members/actives/index.php
Berith
Och där kunde man läsa att "The EBU has 74 Active Members, from 56 countries in and around
Europe, and 36 Associate Members around the world. Some Active Members
are made up of more than one broadcasting organization."

Man ska kanske vara glad över att det bara var 43 deltagare med, och inte så många som 74.... slap.gif
*Stintan*
Med tanke på allt uttalat ointresse för detta meningslösa jippo så är det förvånande hur insatta många ändå är.
Fattar inte att Svt lägger ner pengar på såna skitprogram.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 16-05-2011, 09:37) *
Med tanke på allt uttalat ointresse för detta meningslösa jippo så är det förvånande hur insatta många ändå är.

Man kan vara intresserad om jippot som sådant utan att intressera sig för hur det går. Jag såg de svenska uttagningarna men sen var det stopp.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-05-2011, 09:46) *
Man kan vara intresserad om jippot som sådant utan att intressera sig för hur det går. Jag såg de svenska uttagningarna men sen var det stopp.

De svenska uttagningarna ingår ju i jippot.
Irene_L
Jag tittar på "jippot" men det är kanske bara jag som gör det shy.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 16-05-2011, 09:56) *
De svenska uttagningarna ingår ju i jippot.

Jo, men det är nyttigt att hålla koll på vad nöjessverige håller på med. Skulle dock aldrig rösta.
malcolm

Skitprogram eller inte så är det många som intresserar sig och SVT är ju ett public service företag så det är helt rätt att sända evenemanget även om jag personligen tycker de försöker mjölka ur lite väl mycket av det med alla deltävlingar etc.
Anki på Öland
Med tanke på allt uttalat ointresse för detta meningslösa jippo så är det förvånande hur insatta många ändå är..............

Jag är definitivt inte intresserad men det är väldigt svårt att undvika information om både det ena och det andra om det. Tidningar, radio, TV, överallt flödar ju infon, även på fb har det varit fullt av info från folk som är intresserade - så en del snappar man upp vare sig man vill eller ej!
Kat
En av mina favoriter var Danmark. Plagiat eller inte, men jag blev alldeles till mig i trasorna av den där sångaren.

herkules
jag gillade georgien och serbiens bidrag!
Krolliljan
CITAT (Irene_L @ 16-05-2011, 10:01) *
Jag tittar på "jippot" men det är kanske bara jag som gör det shy.gif

Tycker att det är ett trevligt underhållningsprogram. tummenupp.gif
Tittarsiffrorna är ju också höga så vi är några stycken som tittar. yes.gif
ryss_борис
meningslös smörja
Berith
Såg igår ett program om tävlingen genom åren. Hade ingen aning om att det var så mycket politik bakom en del framträdanden och deltagare och låtar.

Kunskapskanalen - Pop och schlager
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon