La Fleur
10-05-2011, 21:05
Ny fråga från frågvisa jag...
Jag har en stor Hoya carnosa som jag fick när den va halvdöd i vintras. Nu ser den jätte fin ut och har växt ordentligt. Nu vill jag så klart locka fram lite blommor.
Började göda den lite med krukväxtnäring i förra veckan, men idag läste jag att det inte är bra att ge Hoyor vanlig näring. Det stod att man kan ge 1 matsked askorbinsyra i 2 liter vatten istället.
Någon som gör det och i så fall hur ofta? Ska man ge sticklingar detta eller ska man vänta tills de rotat sig o blivit omplanterade?
Jag ger alltid mina Hoyor vanlig krukväxtnäring. Har Carnosa, Bella och Lacunosa och alla tre blommar för fullt just nu! De hänger i Nordväst-Västfönster och stormtrivs, gröna och frodiga. Har aldrig hört talas om det där med askorbinsyra....skulle inte våga prova heller med tanke på hur mina ser ut.
... och göda sticklingar som inte är riktigt rotade och börjat växa ordentligt......njaä...bäst att vänta tills de kommit igång och fått nya blad och grönska. Men gärna lite dusch då och då förstås!
La Fleur
10-05-2011, 21:52
Ok. Jag googlade vidare och såg också att många göder med vanlig gödning men halverar dosen. Blomstra skulle va bra så ev byter jag till det. Göder du året runt eller har du uppehåll på vintern? Vintervilar du dina Hoyor eller du låter de vara kvar i rumstemp?
Önskar jag kom ihåg var jag läste det här med askorbinsyra. Vet inte heller varför det skulle funka bättre.
Jag väntar med att göda sticklingarna. Jag vet ju att man inte brukar ge sticklingar gödning, men tänkte att det kanske va annorlunda med den där askorbinsyran.
MissLeia
10-05-2011, 22:14
Men ska man verkligen ge hoyer gödning? Dessa blommor blommar väl när de blir lite småplågade? Mina blommar allt för mycket men antagligen pga vanvårdseln så jag tänkte ta och pyssla om dessa, byta jord etc för att få stopp på blommandet.
La Fleur
10-05-2011, 22:48
CITAT (MissLeia @ 10-05-2011, 23:14)

Men ska man verkligen ge hoyer gödning? Dessa blommor blommar väl när de blir lite småplågade? Mina blommar allt för mycket men antagligen pga vanvårdseln så jag tänkte ta och pyssla om dessa, byta jord etc för att få stopp på blommandet.
Ja jag vet inte. Jag är nybörjare på Hoyor

Hoppas nån samlare kommer in o svarar snart. Det är kanske olika beroende på sort?
Orkidénäring skall vara bra för hoyor också, har jag läst (bl a på flaskan). Har nyligen börjat göda själv så jag vet inte om det stämmer eller ej.
Askorbinsyra är ett annat namn för C-vitamin, vet inte om växter har något större behov av det?
La Fleur
11-05-2011, 20:52
Okej. Då kanske man får införskaffa en orkidénäring. Kan jag ge mina stackars Orkidéer som blommat i månader en slurk när man ändå är igång
Nää jag vet inte om de har något behov av det. Det retar ihjäl mig att jag inte kommer ihåg var jag läste det. Jag skrev ändå upp formeln 1 tsk till 2 l vatten när jag läste det. Har varit på alldeles för många Hoyasidor tror jag. Allt bara snurrar
Hihi, ja det där känner jag igen, läsa för flitigt om något och glömma vad och var man läste alltså!
Det är denna, Blomsterlandets, jag läste på.
http://www.blomsterlandet.se/Produkter/Til...kidnaring/14678 vet inte riktigt vad som skiljer mellan sån och vanlig krukväxtnäring, är den lite svagare kanske?
Jag googlade på "askorbinsyra till hoya" och kom fram till en forumsida på hoya.infoom.se Det var kanske där du läste det?
La Fleur
11-05-2011, 22:25
Ja det va det nog. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.