sofin
I min bostadsrättsförening delar vi två lägenheter på en rabatt och en yta där det nu är planterat två (!) häckar jämte varandra. De är jätterisiga eftersom de som bodde innan de nuvarnade ägarna inte gjort något för att sköta dem. Och nu behöver de nuvarande ägarna och jag lite hjälp med vad vi ska göra åt det hela.

Först och främst så är det de här två som växer som häckar jämte varandra.

Den övre bilden är mest vildvuxen och går nog att få ordning på egentligen, men vad är det för buske? Och när och hur ska man klippa ner den för att det ska bli bäst?

Den undre har de nuvarande ägarna klippt ur i två omgångar, knappt hälften av kvistarna har blad och den ser väääldigt risig ut. Den vill vi helst gräva upp. Men frågan är väl där också, vad är det för något? Går det att få ordning på den? Och om vi vill gräva upp den, är det någon som vet hur grova rötter den kan tänkas ha? Den har troligtvis blivit planterad för ca 12 år sedan då lägenheterna byggdes. Är de envisa växare eller är de lätta att få bort?

Den tredje busken växer på framsidan i skugga och behöver också klippas ner. Samma frågor här, vad är det? Och när passar det bäst att klippa ner den?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Gullrips, Cotoneaster horizontalis tror den kallas lingonoxbär, kornell.

Vårvinter brukar vara lämplig beskärningstid och man brukar nog inte klippa nera allt på någon av dessa växter utan mera gallra ur de äldsta grenarna varje år. (ingen av dem brukar användas till formklippta häckar utan mera som friväxande)
HelénE
Lingonoxbäret skulle jag försöka få bort.
Tycker nästan alltid de ser risiga och tråkiga ut.
Typisk buske planterad utanför flerfamiljshus.

Kornellen har jag för mig att man ska beskära på hösten, att den kan blöda för mycket om man gör det nu. Har ingen kornell u men när jag bodde i bostadsrätt hade vi och en äldre man som var rätt kunnig på växtlighet i föreningen påstod i alla fall det.

Gullripsen kan du beskära när den blommat, glesa ut bara, ta bort de äldsta grenarna och sånt som ev. är fult.

Helén
sofin
Super! Tack för svar!!

Ja, lingonoxbäret ska bort. Men de två andra kanske vi lyckas få ordning på biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon