lollinona
Vi planterade vår klematis i april och inget har hänt, den har inte växt någonting. Klätterrosorna vi planterade någon meter ifrån kommer dock bra. När kan vi vänta oss att summer snown börjat att växa?
KatteLatte
Vi har summer snow och den har så vitt börjat komma igång för säsongen. Ser helt död ut och sen kommer skotten. Så du kan nog ha tålamod litet till.
Finn Klematis
Hej!

Det blir olika svar beroende om Ni menar Paul Farges
eller Vitalba.

Finn
lollinona
Paul Farges har jag.
Finn Klematis
CITAT (lollinona @ 11-05-2011, 20:33) *
Paul Farges har jag.

Hej!

Den borde ha börjat att växa. Klipte Du ner den efter plantering?
Om du inte gjorde detta klipp den ca 40 cm över jord. Satte Du
den djupt, Paul Farges skall inte sättas djupt. Var rötterna hop-
torvade? Röttern måste säras vid plantering.

Finn
lollinona
När vi köpte den var den max 40 cm så vi klippte inte den. Vi satte den enligt instruktion krukhöjd + 10 cm. Vi glömde dock att sära rötterna vid plantering, planterade med rosjord. Har varit noga med vattning sedan plantering, bor i zon och har lerjord.
Garden bliss
Tycker också att den borde vara igång nu ... Jag planterade också en Summer Snow förra året (i sandjord, jordförbättrad med påsko) och även om den var sen, kom för ett par veckor sedan (kunde svurit på att den var död) så är den nu 40 cm.
Finn Klematis
CITAT (lollinona @ 12-05-2011, 08:26) *
När vi köpte den var den max 40 cm så vi klippte inte den. Vi satte den enligt instruktion krukhöjd + 10 cm. Vi glömde dock att sära rötterna vid plantering, planterade med rosjord. Har varit noga med vattning sedan plantering, bor i zon och har lerjord.

Hej!

Tyvärr så är kunskapen om hur djupt olika klematis skall
planteras ganska dålig.
Storblommiga och Viticella planteras djupt. Två noder
(bladpar) under jord Ca. 10 cm,den övre noden ca 1,5 cm,
under jord.
Övriga plantras med en nod ca 1,5 cm. under jorden.

Jag skulle gräva upp klematisen, sära på rötterna
och om rankorna friska platera den med en nod
under marken.

Lycka Till.
Finn
lollinona
en nod?
aromata
Summersnow kan vara nyckfull. Kan frysa tillbaka ordentligt ibland. Min tog mycket stryk förra vintern medan den senaste vintern gick utan problem. Själv uppfattar jag båda vintrarna som lika förfärliga.
Finn Klematis
CITAT (lollinona @ 12-05-2011, 12:49) *
en nod?

Hej!

Bladpar. Bladen förmodligen borta Du ser bara fätena.
Läs om mitt förra svar.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon