sofin
För två somrar sen köpte vi ett sött litet torp som nog ingen brytt sig om på de senaste 15 åren, ligger i zon 3 tror jag (Norrtälje). Nu börjar vi komma hyfsat i ordning och jag vill plantera en häck mot det enda "problemet", den angränsande cementfabriken tongue.gif

Strax bakom hammocken, mellan björken till vänster och tallen till höger går ett dike som markerar tomtgränsen. På andra sidan är det en grusplan som cementfabriken använder som lager för sina rör, dessa rör vill vi såklart gärna dölja så vi behöver en häck som är minst 1,5 meter hög. Längs med resten av tomten som gränsar till en grusväg är det syrénhäck så jag skulle helst vilja ha något annat. Något som inte har alltför stora krav på varken jord eller skötsel tongue.gif Eftersom vi inte är där annat än på vissa helger och somrar. Det står ett par klungor med rosa bondspirea till höger och vänster om träden (fast vid tomtgränsen) och de ska få stå kvar.

Men vad ska jag plantera där mellan? Det har vuxit någon slags nyponros där förut, en riktigt spretig och otroligt stickig variant så den har vi klippt ner men det finns lite rötter kvar. Så det som planteras måste nog vara ganska envist också. Och helst vill jag ju att det passar till torpet som är byggt mitten/slutet på 1800-talet.

Tacksam om ni kan hjälpa en trädgårdsnybörjare med förslag!
josohl
Varför inte lite olika buskar så du får blomning under lång tid?
Tex 1/3 av längden med doftschersmin (http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=33&iPageID=39): gammaldags stil, fantastisk doft när den blommar och lättskött.
1/3 paradisbuske (Kolkwitzia amabilis): också gammaldags stil, blommar (hos mig) lite senare än schersminen och täcks då av rosa blommor
1/3 forsytia: underbar när den översållas med gula blommor på våren och en glädje inför varje påsk att ta in kvistar och driva i blom, tål att klippas, kanske inte så jättekul resten av sommaren, men då har du ju andra blommare ovan!

Om du vill ha lite höstfärger kan du även fundera på prakthäggmispel som blir väldigt röd på hösten (http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=11&iPageID=309)
sofin
Tack, vilket fint svar!! Forsythia har vi en pytteliten buske som inte mår så bra men i år fick den i alla fall två kvistar med fina gula blommor så den börjar nog hämta sig. De är ju underbart fina i alla fall!

Och paradisbusken kan absolut vara något för oss. biggrin.gif
kerstin z5-6
+ några malus -prydnads apel, finns från 2,5 m friväxande buskar till större träd.Underbar vårblommning med äppelblom i vitt, rosa ,rött beroende på sort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon