Linda.S.
Hej!

Är helt ny här på forumet och rätt ny som trädgårdsägare... :-)

Förra året startade jag i min trädgård och tok grävde nya rabatter och planterade... Jag grävde bort all gammal jord (har hemsk packad lerjord) i snitt ca 60 cm djupt och fyllde på med helt ny jord.

Nu när jag skulle rensa lite inför våren för några veckor sedan upptäcker jag att det är ett NÄTverk av rötter överallt i mina nya rabatter, har aldrig sett något liknande. Vart jag än stoppar ner så lite som ett finger får jag tag i sega, långa, jätte starka rötter. Det är tom svårt att gräva med en stor spade, så starkt och tätt är det.

Jag är givetvis lite lätt förtvivlad över detta då jag är rädd att mina växter blir "uppätna" av detta... Och många av dem ser väldigt trötta ut, rent av döda. Tom lavendeln har dött crying.gif Jag som såg fram emot starkare perenner andra året...

Jag har rätt mycket åkerfräken i närheten av den ena rabatten och får rensa mycket nya skott nu men i den andra har jag inte sett några skott.

Är det någon som vet vad detta kan vara? Någon som vart med om ngt liknande? Och hur sjutton ska jag bli av med detta??
Tacksam för svar!!
HelénE
Kan du inte ta några bilder. Är jättesvårt att gissa utan att se hur det ser ut.

Helén
Gossen Ruda
Ganska säker på att det är åkerfräken. De har djupa rötter så du har säkert inte fått bort allt när du grävde tidigare. De kan även komma från grannrabatten. Åkerfräken är ett otyg. I år skall jag försöka bekämpa den med Roundup eftersom jag inte vill ha in en grävmaskin i trädgården. Uppgrävning och rensning har ingen eller minimal effekt.
Gunilla T
Troligt att det är åkerfräken, alternativt om du har något träd i närheten. Närhet när det gäller träd kan vara 15 - 20 m. Sälgarter? Björk? Syren? Gran?...eller något annat?

Crazy4Flowers
Färg på rötterna? Åkerfräkens rötter är lite som gummisnoddar, jättesega har för mig att dom är svarta eller mörkbruna, själva växten är nyttig den innehåller kisel och man kan göra ett avkok för att förebygga mjöldagg och andra svampangrepp, läs Allt om Trädgård köksträdgårds special tidning 2011

Gör den någon större skada eg. i trädgården?? Förutom att vara jätteirriterande.
Gossen Ruda
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-05-2011, 09:40) *
Färg på rötterna? Åkerfräkens rötter är lite som gummisnoddar, jättesega har för mig att dom är svarta eller mörkbruna, själva växten är nyttig den innehåller kisel och man kan göra ett avkok för att förebygga mjöldagg och andra svampangrepp, läs Allt om Trädgård köksträdgårds special tidning 2011

Gör den någon större skada eg. i trädgården?? Förutom att vara jätteirriterande.

På sikt kväver den allt utom träd.
Linda.S.
Tack alla för svar! Hinner inte fota just nu men lägger med en bild senare!

Ja de är mörkbruna tills "skalet" går bort när man drar för kung o fosterland, då är de ljusare.
Sega som gummi ja och de ligger precis under ytan och hela vägen ner så långt man kan känna.

Jag är ju rädd att de ska ta över allt och inte ge mina andra planterade växter en chans så vill ju gärna få bort dem.
Är det round up som gäller då alltså? Men tar inte perennerna skada av det???

Jag tänkte gräva nya rabatter i år, tror ni det kan funka om man gräver ner lite i gräsmattan och lägger en tjock duk och bygger på höjden ovan gräs istället? Kan man klara sig undan dem då??

Det konstiga är att jag minns inte dessa rötter när jag grävde upp rabatterna, alltså när jag grävde i gräsmattan. Borde jag inte ha stött på dem redan då?

Skit detta alltså! Mina växter ser inte glada ut...

Någon frågade om jag hade träd i närheten men det borde vara för långt ifrån för att det ska vara från dem och rötterna är så små och "nätiga" Känner inte alls igen detta men trädrötter har man ju stött på förr.
Linda.S.
Här kommer bilder! De ser lite rödbruna ut på nära håll..
Linda.S.
Fick inte till det med bilderna... för stora och jag är kass på teknik så jag vet inte hur man gör rolleyes.gif
HelénE
CITAT (Linda.S. @ 11-05-2011, 19:33) *
Fick inte till det med bilderna... för stora och jag är kass på teknik så jag vet inte hur man gör rolleyes.gif

Vet ej vad du har för program som dina bilder öppnas med eller för operativsystem.
Men ett tips som kanske funkar är att du högerklickar på bilden och väljer öppna med och sen där väljer Windows fotovisare (om det nu finns hos dig). Om du sen väljer att skicka med e-post så kan man där välja att skicka bilden i olika format och då kan du testa med mellan och så mailar du den till dig själv. Brukar finnas liknande möjligheter i olika bildvisningsprogram. Sen kan du spara den bilden från mailet och ladda upp den.

Helén
Linda.S.
[attachment=60516:DSC_0487.jpg][attachment=60515:DSC_0485.jpg]

Vet inte om jag gör rätt nu men jag fick iaf laddat upp bilderna.
Tack för tipset Helén, visste inte om att man kunde göra så.
Eva i Västerås
Om du inte hade dom ifjol, så kom dom säkert med jorden. Rotbitar eftersom dom redan är så kraftiga.
Stackars dig som lagt ner sånt jobb.
Men var jättenoga när du köper jord nästa gång. det kan vara värt att betala för garanterat ogräsfri jord. (Då ska garantin vara skriftlig!)
Gossen Ruda
Jag ställer nog diagnosen åkerfräken.
Linda.S.
CITAT (Eva i Västerås @ 11-05-2011, 22:15) *
Om du inte hade dom ifjol, så kom dom säkert med jorden. Rotbitar eftersom dom redan är så kraftiga.
Stackars dig som lagt ner sånt jobb.
Men var jättenoga när du köper jord nästa gång. det kan vara värt att betala för garanterat ogräsfri jord. (Då ska garantin vara skriftlig!)

Precis dom var ju inte där ifjol så jag var lite misstänksam mot jorden. Jag köpte ändå inte någon "skit" jord... Visste inte att man kunde köpa garanterat ogräsfri jord, ska jag kolla nästa gång jag köper!!!
Ja det känns faktiskt riktigt tråkigt, jobbade hårt förra sommaren, och ser nu att växterna inte alls har tagit sig så bra som jag hade trott och hoppats. Har haft en sommarstuga där jag planterade många likadana växter som var fantastiska efter ett år... hade ju hoppats på samma resultat även här.

Får väl helt enkelt rensa så gott det går och se om det hjälper, annars är det nog åkerfräken.

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2011, 22:19) *
Jag ställer nog diagnosen åkerfräken.

Illa illa... hoppas inte det...
Vad gör man åt det då? Hur funkar det med roundup som någon nämnde och hur använder man det i såfall så man inte skadar de andra växterna?
Gossen Ruda
Det sägs att Roundup biter dåligt på åkerfräken, jag kan nog hålla med om detta men det går. Man får dock spruta mer än vad som nog är nyttigt, det mesta passerar igenom den luftiga växten. Jag testade lite med avstrykning förra året och fick viss framgång, skall fortsätta testa i år igen. En annan möjlighet är doppning.
Linda.S.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2011, 19:12) *
Det sägs att Roundup biter dåligt på åkerfräken, jag kan nog hålla med om detta men det går. Man får dock spruta mer än vad som nog är nyttigt, det mesta passerar igenom den luftiga växten. Jag testade lite med avstrykning förra året och fick viss framgång, skall fortsätta testa i år igen. En annan möjlighet är doppning.

Har inte koll på alla trädgårdsuttryck än rolleyes.gif Vad menar du med avstrykning och doppning??
Sorry är som sagt nybörjare...
kerstin z5-6
Åkerfräken är tyvärr ett av de värre ogräsen, som sagt har tom roundup dålig effekt..och jag gillar ingte det eftersom det dödar amfibier som paddor o grodor tex ..Jag tror Ruda menar pensla dem med outspädd RO.
Linda.S.
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-05-2011, 20:21) *
Åkerfräken är tyvärr ett av de värre ogräsen, som sagt har tom roundup dålig effekt..och jag gillar ingte det eftersom det dödar amfibier som paddor o grodor tex ..Jag tror Ruda menar pensla dem med outspädd RO.

Ok... Nej man vill ju inte påverka djuren!!
Får se hur detta utvecklar sig under våren nu... I värsta fall får jag väl pensla.
Men ska man pensla på själva rötterna då eller? För det kommer inga skott av dem i rabatterna, bara utanför i gräsmattan.
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-05-2011, 20:21) *

Vid avstrykning fuktar jag två vanliga hushållssvampar med en ganska kraftig blandning Roundup och stryker mot växten från två håll. Vid doppning håller jag en skål bredvid och böjer ner växten i vätskan. Man kan ha en mer koncentrerad lösning eftersom allt hamnar på växten men givetvis inte rent koncentrat. Dubbel dos är nog lagom.

Det är inte det verksamma ämnet i Roundup, glyfosat, som är farligt för vattendjur utan det medföljande vätmedlet. Det fungerar som vanligt diskmedel som också kan användas för att döda vattendjur. Jag vet inte den exakta mekanismen men jag misstänker att det är andningen direkt genom huden som pajar pga sänkningen av ytspänningen. Så länge man inte använder Roundup på vattenväxter eller nära vatten är det lugnt. Jag använder som sagt Roundup en hel del runt sommarstugan och har gott om både paddor och grodor där.
CillaM
Varför inte se om det verkligen ÄR åkerfräken som kommit med? Finns rötterna där så borde rimligtvis även växten vara där, och nu borde den ha hunnit upp. Ser ut som en liten gran ungefär.
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 12-05-2011, 20:53) *
Varför inte se om det verkligen ÄR åkerfräken som kommit med? Finns rötterna där så borde rimligtvis även växten vara där, och nu borde den ha hunnit upp. Ser ut som en liten gran ungefär.

Självfallet. Sen är det givetvis bäst att handrensa så mycket som möjligt innan man går på med ev bekämpning.
Linda.S.
CITAT (CillaM @ 12-05-2011, 20:53) *

Ja det är det som är lite knepigt. Det finns massor av dom i gräsmattan intill två av rabatterna och I den ena av de har jag rensat några som har kommit upp men där är det inte så mycket rötter (?) Men i den rabatten där det är värst med rötter (bilderna) finns inga som har kommit upp, den ligger några meter längre bort från där det är mycket i gräset.
Så det är lite svårt att veta vad det är egentligen.

Så jag vet allt hur de ser ut, har mosat dom med gräsklipparen i tre år nu naughty.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2011, 20:47) *
Vid avstrykning fuktar jag två vanliga hushållssvampar med en ganska kraftig blandning Roundup och stryker mot växten från två håll. Vid doppning håller jag en skål bredvid och böjer ner växten i vätskan. Man kan ha en mer koncentrerad lösning eftersom allt hamnar på växten men givetvis inte rent koncentrat. Dubbel dos är nog lagom.

Det är inte det verksamma ämnet i Roundup, glyfosat, som är farligt för vattendjur utan det medföljande vätmedlet. Det fungerar som vanligt diskmedel som också kan användas för att döda vattendjur. Jag vet inte den exakta mekanismen men jag misstänker att det är andningen direkt genom huden som pajar pga sänkningen av ytspänningen. Så länge man inte använder Roundup på vattenväxter eller nära vatten är det lugnt. Jag använder som sagt Roundup en hel del runt sommarstugan och har gott om både paddor och grodor där.

OK tack för info!! Nu förstår jag hur du menar att man ska göra!
Problemet är ju att det inte finns några växter av dem i rabatten som man kan stryka på... kanske är något annat.
Sprider det sig i rotsystemet när man gör så? Jag kan ju alltid attackera dem i gräsmattan intill så kanske det ger lite effekt, eller förebyggande för kringliggande rabatter... Har ju tänkt att gräva mer i år. Men kanske ska satsa på rabatter på höjden istället.
fvd
Jag kom just in i från trädgården där jag precis bråkat med en åkerfräken i jordgubbslandet. Det är intressant att läsa om hur ni klarar av det värsta man kan ha i en trädgård, Jag flyttade in i min trädgård 1987 och visste ett dugg om detta. Plötsligt upptäcker jag en massa skott som såg ut som små julgranar i min nyplanterade häck och frågade en av mina grannar vad det var för något. Han visste inte men behandlade sina med Roundup. För att göra en lång historia kort så har jag numera efter en lång kamp skaplig koll på detta. Nu har jag två ställen på min 900 kvm stora tomt där de sticker upp med jämna mellanrum då penslar jag envist dessa med koncentrerad Roundup gång på gång tills de ger sig. Det är omöjligt att utrota dessa helt hos mig eftersom min andra granne har massor på sin tomt utan att göra något åt det. I och med att de klipper av dem med gräsklippare så kommer de upp på min sida. I början när det var många grävde jag ned till Kina först och har fortsatt behandlingen sedan dess. Det är meningslöst att dra i dem eller hugga av dem eftersom de har rötter på 1,5 m och skickar ut hullingar på tvären och kopplar i varann och bildar stora nät under jorden. Jag tycker nu att jag gör det jag kan och är nöjd med det, Lycka till och ge inte upp.
Gossen Ruda
Jo, det är Roundup eller grävmaskin som gäller. Så här står det om åkerfräken i Den virtuella floran:

"I wattensjuka ängar och åkrar är detta et elakt ogräs, hälst det kryper wida kring med sine långa rötter, och då desse dels gå djupt, dels ökas af sönderslitne rötter, står det näppeligen at utrota utan genom tilräckelig och wäl underhållen dikning, hwarigenom bottensyran aldeles uttappas."

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)
Linda.S.
Låter som att det är en bra start att börja pensla dom jag ser!!
Kan bli tufft då vi har en lång och brant vildvuxen slänt utanför staketet och gräsmattan där de står i full prakt.
Men nu vet jag iaf hur man kan försöka ge sig på dem.

Är det ok att pensla även de som sticker upp väldigt nära perenner eller tar de skada då? Har en rätt stor astilbe som delar plats med några åkerfräken, de verkar iof rätt nöjda ändå men det kan ju ändras.

Så mao har jag rätt kass mark i trädgården, inte nog med ogräset så är det tung lera ranting.gif Känns ju inte så kul nu när man tänkte påbörja den långa trädgårdsresan!

Har ni några tips inför framtida planteringar?
Gossen Ruda
CITAT (Linda.S. @ 12-05-2011, 22:00) *
Kan bli tufft då vi har en lång och brant vildvuxen slänt utanför staketet och gräsmattan där de står i full prakt.

Är det ok att pensla även de som sticker upp väldigt nära perenner eller tar de skada då? Har en rätt stor astilbe som delar plats med några åkerfräken, de verkar iof rätt nöjda ändå men det kan ju ändras.

Så mao har jag rätt kass mark i trädgården, inte nog med ogräset så är det tung lera ranting.gif Känns ju inte så kul nu när man tänkte påbörja den långa trädgårdsresan!

En tröst kan vara att hur mycket du sprutar, stryker eller penslar så påverkas inte övriga växter. Medlet tas BARA upp via gröna växtdelar. Jag har behandlat kirskål vars rötter genomvävt dagliljor utan problem. En gång tror jag att lyckades ta död på en lilja som växte upp genom behandlad jord men liljor har gröna växtdelar under jordytan vilket KAN vara orsaken. Kan dock även vara annan orsak.
HelénE
CITAT (Linda.S. @ 12-05-2011, 22:00) *

Tips för framtiden, vid nya planteringar så lägg markduk och se även till att ha sidoavgränsare ner i jorden (kantskydd) som går djupt ner så inte rötter kan krypa in i rabatten utifrån.

Helén
Gossen Ruda
Var och en för göra efter sin fason men jag skulle aldrig använda markduk. Tror inte daggmaskarna gillar den.
kerstin z5-6
fast JAG är lite som Cilla var är de i rabatten-- ser du dem eller är det björk? eller pilrötter du ser??
fvd
Mitt intryck när jag läser inläggen är att en del av lösningen är att identifiera problemen på de olika ställena i din trädgård, I rabatten verkar det inte klart att det är åkerfräken utan kanske andra rötter.. Glada nyheter i så fall då kan man gräva bort rötterna och eventuellt överväga att ta bort källan till problemet. Åkerfräken har svarta rötter, avvakta och se vad som kommer upp först.

Om du penslar bredvid astilben går det bra bara du är försiktig och inte spiller på astilbens blad. Jag har klarat min häck när jag utrotade all åkerfräken där för många år sedan och har inte kommit tillbaka.

När det gäller slänten så undrar jag om den tillhör din tomt eller är allmänning. Om den är din så är det i mitt tycke en bra idé med markduk (den svarta tjockaste sorten) annars behandla de som kommer upp på din tomt.
Gunilla T
CITAT (Linda.S. @ 11-05-2011, 19:15) *
Någon frågade om jag hade träd i närheten men det borde vara för långt ifrån för att det ska vara från dem och rötterna är så små och "nätiga" Känner inte alls igen detta men trädrötter har man ju stött på förr.

Det var jag som frågade om det finns träd i närheten. Bra om man kan ställa rätt diagnos innan man åtgärdar problemet.

Vilka träd finns i omgivningen och hur långt borta från rabatten står träden?
Linda.S.
Träd tror jag faller bort, de närmsta ligger säkert 10 meter bort. Det är körsbär och asp som står närmast. Rabatterna är inom samma område, ganska nära varandra, och i anslutning till altan och huset.

Slänten är vår mark men den är jätte stor och inget jag i första taget har lust att sätta igång med.. Den har gott om åkerfräken, bland annat...

Får fundera på det där med markduk i framtiden... eller bygga upp på höjden kanske med torvblock eller om man hittar något annat smart.

Svårt det här, det kanske är något annat trots allt men frågan är ju vad om det inte är träd. Får rensa genom sommaren och se om jag kan lyckas få bort det. Där det är värst är det ju mot altanen och under den växer ju inget.

Tack alla för tips och råd!
Garden bliss
Hur långt kan åkerfräken skicka sina rötter egentligen? Om de t.ex. "bara" kan bli 5 m långa så kanske det kan vara mödan värt att lägga markduk 5 m ut på slänten längs med trädgården?
Gunilla T
Jag tror inte du kan räkna bort aspen...kanske inte körsbäret heller. Här skickar körsbärsträdet ut rotskott i gräsmattan och det är säkert 10m från trädet.
CillaM
Ja, när det gäller asp och körsbär så är de hopplösa på att skicka ut rotskott o bredda sina domäner. Morrar ordentligt åt körsbärets rotskott som poppar upp överallt, samtidigt som jag inte vill ta ner körsbäret... Men en annan sak är också gamla komposthögar med mycket spån i, som tex. kommer från häststall. Spån är ju cellulosa och detta kan göra det nästan tröstlöst ibland att gräva i. Så blev det här för en del år sen när vi flyttade en stor gödselstack ner till nuvarande land men det är nu borta.
fvd
Uteslutningsmetoden säger mig också att rötterna kommer från träden. Beskrivningen av dem stämmer. Svar på frågan hur lång åkerfräken kan sprida sina rötter är hur långt som helst och det gör den också. Jag bor i ett område med en folkpark mitt över gatan full med åkerfräken och den finns på varenda tomt ända fram till stadskärnan och även där i rännstenen ibland. Det enda ställe jag inte har set den är i havsbandet.

Vi såg det här "live" för några år sedan när kommunen grävde upp gatan och bytte ut avloppet och vi tomtägare fick gräva på tomterna kors och tvärs för dagvatten och avloppsrör från huset. Sedan en gång till när många drog i fjärrvärme. Min granne byggde till huset för två år sedan och lät en firma chakta bort all jord sten träd och växter "rubbet" asfalterade en 15 m lång infart lade nya plattor på stora ytor och ändå har han åkerfräken i gräsmattan och ut på trottoaren. Det har fått mig att fatta att jag endast kan jobba mot att den sprider sig-den går inte att utrota.
Gunilla T
Jag har grävt hela min stora trädgård i skogsmark och nog har jag kämpat med trädrötter av alla slag men innan jag förstod vad det var som invaderade rabatterna! ...en gång gjorde jag en stor rabatt intill en stor sten. Inga träd i närheten just där...grävde djupt för att ta bort alla rotogräs och fyllde upp allt med ny fin matjord...många, många skottkärror. Planterade och väntade på min prunkande rabatt ohmy.gif

Det blev inte så bra nej, när jag började kolla i jorden var den alldeles genomvävd av något liknande rötter men jag visste inte vad. Dessutom var det snustorrt! Trodde jag fått någon smitta med gödseln som jag lagt i jorden...grävde upp alltsammans och körde bort all jord intill minsta lilla bit!

Fyllde på igen med ny matjord och planterade. Det dröjde inte länge förrän det var likadant igen och då ramlade polletten ner - asp och sälg som stod långt från rabatten. Jag kunde riva asprötter längs hela dammkanten och det var långt till närmsta träd. De letar sig snabbt till ny och fuktig jord...
Linda.S.
Många verkar tro att det är träd rötter... är själv lite tveksam faktiskt. Vi har rabatter på andra sidan huset i direkt närhet till skogskanten och där finns inga nätverk av samma rötter. Dessutom är all jord emellan (under gräset) jätte packad, tung lerjord så jag skulle gissa att träden har mer att tjäna på att skicka sina rotskott åt andra hållet mot skogen, slänt och bäck vilket de också gör.

Har heller inte sett några skott eller annat från träden varken i rabatt eller gräsmatta.

Men jag kan ju självkart ha fel!

Nu vet jag iaf vad man kan göra om det skulle vara åkerfräken, tack!!
Jag får väl göra framtida rabatter av cement happy.gif

Gossen Ruda
Trädrötter har vit eller ljusgul kärna, åkerfräken är svart/mörk rakt igenom.
fvd
Det här var en intressant tråd att följa och delta i jag lärde mig mycket. Tack till dig som tog upp problemet jag förstår att du har ett "hästjobb" framöver. Det vore roligt att höra någon gång hur det gick för dig.
Linda.S.
CITAT (fvd @ 16-05-2011, 13:32) *
Det här var en intressant tråd att följa och delta i jag lärde mig mycket. Tack till dig som tog upp problemet jag förstår att du har ett "hästjobb" framöver. Det vore roligt att höra någon gång hur det gick för dig.

Ska kämpa på i sommar så får vi se hur det artar sig... Och om jag kan luska ut vad det verkligen är, jag får väl uppdatera framåt hösten :-)

CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 22:05) *
Trädrötter har vit eller ljusgul kärna, åkerfräken är svart/mörk rakt igenom.

Ok, det visste jag inte! Tack! Hoppas jag hittar "kärnan" under sommaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon