Full version: Storlek på rabatt?
Trampendal
Jag köpte fänrikshjärtan, aklejor, stjärnflockor (om man nu kan skriva så?) samt en näva från odla.
Det är sammanlagt sju plantor som nu står i krukor.

Jag tänkte anlägga en ny rabatt/odlingslåda till dessa, men hur stor plats behövs tro?

Jag kanske snarare skulle fråga: vad är minsta tänkbara yta?
ingrids
Hm, c/c 30 cm är något jag börjat uppfatta som ett lagom minimum för inte alltför stora och höga växter, d.v.s. din lista. Det betyder att det bör vara 30 cm från mitten på en planta till mitten på nästa planta åt alla håll.
Lavin
Se till att ha ordentligt med plats för nävan. Aklejor brer inte ut sig så mycket. Ta så mycket plats du kan avvara tror jag är svaret om det är platsbrist.

70 x 120cm räcker, se nedan, lite svårt att göra med text dock=) De ska vara lite mer utsträckta i höjdled

ooAooooooSooooooL
ooooooAooooooS
oooNoooooooooooooS

A= akleja
N= näva
S= stjärnflocka
L=löjtnantshjärta
o = avstånd
Trampendal
CITAT (ingrids @ 11-05-2011, 09:17) *
Hm, c/c 30 cm är något jag börjat uppfatta som ett lagom minimum för inte alltför stora och höga växter, d.v.s. din lista. Det betyder att det bör vara 30 cm från mitten på en planta till mitten på nästa planta åt alla håll.

Okej, tack!
Trampendal
CITAT (Lavin @ 11-05-2011, 11:00) *
Se till att ha ordentligt med plats för nävan. Aklejor brer inte ut sig så mycket. Ta så mycket plats du kan avvara tror jag är svaret om det är platsbrist.

70 x 120cm räcker, se nedan, lite svårt att göra med text dock=) De ska vara lite mer utsträckta i höjdled

ooAooooooSooooooL
ooooooAooooooS
oooNoooooooooooooS

A= akleja
N= näva
S= stjärnflocka
L=löjtnantshjärta
o = avstånd

Okej, så nävan är den som brer ut sig mest. Jag skulle kanske ge den en egen plats, jag fick den som bonus och som jag uppfattade info
behöver den mer sol än övriga och sol är lite bristvara på min tomt.
Kan den vara i en 20-liters kruka kanske? Då skulle den kunna få mesta möjliga sol nämligen.

Din "ritning" var mycket bra och lättbegriplig. Tack!
kerstin z5-6
Nja..i kruka blir den inte så fin.Har du ont om plats i din trädgård?Tycker du nävan växer på sig för fort om något år är det enklare att dela den o sätta tillbaka hälften ..
Trampendal
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-05-2011, 12:56) *
Nja..i kruka blir den inte så fin.Har du ont om plats i din trädgård?Tycker du nävan växer på sig för fort om något år är det enklare att dela den o sätta tillbaka hälften ..

Nja, det är väl snarare så att jag inte har en trädgård, bara en stenig tallbacke, dåligt med sol och absolut ingen jord nånstans
lite sand på sin höjd, sen klang i berget där det är skapligt med sol lutar det ordentligt, medan de få plana ytorna ligger mer i skugga.

Förut har jag mest ägnat mig åt pelargoner och fuchsior i krukor på balkongen, men nu tänke jag "utvidga lite".

Det enda som funkar är upphöjda bäddar, typ pallkragar men de hamnar lite skuggigt p.g.a. tomtens beskaffenhet.
kerstin z5-6
Mao perfekt läge för skuggigare stenparti och lundväxter i torvpartier byggda på höjden smile.gif
32.jpg

Trampendal
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2011, 10:33) *
Mao perfekt läge för skuggigare stenparti och lundväxter i torvpartier byggda på höjden smile.gif
32.jpg

Såklart! :-)
Men hur gör man och vad odlar man?
kerstin z5-6
Det du ser på bilden är en liten rabatt byggd på tjock markmatta, stenmjöl + grus samt ett par dm jord på höjden.Natursten som avslutning.Växterna , mosippor blåsippor,Kärleksgräs,kaukasisk förgätmigej, heuchera med mera gillar läget och skuggan under stor syren verkar inte bekomma dem ett dugg.
Göder med pelleterad gödsel p våren det är allt.
Trampendal
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-05-2011, 09:47) *
Det du ser på bilden är en liten rabatt byggd på tjock markmatta, stenmjöl + grus samt ett par dm jord på höjden.Natursten som avslutning.Växterna , mosippor blåsippor,Kärleksgräs,kaukasisk förgätmigej, heuchera med mera gillar läget och skuggan under stor syren verkar inte bekomma dem ett dugg.
Göder med pelleterad gödsel p våren det är allt.

Okej, låter ju inte så invecklat. Ska jag absolut fundera på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon