Skruttis
Vem förvandlar vår gräsmatta till en jordig puckelpist?
Det är stora områden som är fulla i hål som är några millimeter i diameter. Ovanför ligger jordhögar. Nu börjar det bli så mycket att det är otrevligt knöligt att gå på.
De verkar bara vara nattaktiva då jag aldrig ser något på dagarna men på tidig morgon så ligger det ny fuktig jord uppkastad.

Jag tog bilder i morse men naturligtvis så lämnade kameran in när jag skulle tanka in bilderna i datorn.

Någon som kan känna igen det här fenomenet ändå?

Edit efter Gossen Rudas svar: Jag ska nämna att det inte handlar om vanliga maskar. De känner jag igen sen förut.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 11-05-2011, 08:59) *
Vem förvandlar vår gräsmatta till en jordig puckelpist?
Det är stora områden som är fulla i hål som är några millimeter i diameter. Ovanför ligger jordhögar. Nu börjar det bli så mycket att det är otrevligt knöligt att gå på.
De verkar bara vara nattaktiva då jag aldrig ser något på dagarna men på tidig morgon så ligger det ny fuktig jord uppkastad.

Jag tog bilder i morse men naturligtvis så lämnade kameran in när jag skulle tanka in bilderna i datorn.

Någon som kan känna igen det här fenomenet ändå?

Var glad att du har mycket daggmask på tomten. biggrin.gif Det är de som är de nattliga grävarna.
Skruttis
Tack för svaret Gossen Ruda, men jag kom just på att jag skulle tillägga att det inte är av maskar.
Sådana hål och högar känner jag igen.

Men vi har enorm mycket maskar. Och jag är tacksam för det och är rädd om dem.
La Fleur
God morgon smile.gif

Jag tror att det är daggmaskar du har i gräsmattan. De gör nya gångar nu på våren och då kan det se ut så. De slutar snart och du ska så klart inte göra något för att få bort dom. Maskar är bra smile.gif

Oj, jag skriver för långsamt :-P
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 11-05-2011, 09:04) *
Tack för svaret Gossen Ruda, men jag kom just på att jag skulle tillägga att det inte är av maskar.
Sådana hål och högar känner jag igen.

Men vi har enorm mycket maskar. Och jag är tacksam för det och är rädd om dem.

Då får du återkomma med bild för det låter mysko. Det finns ju flera olika arter daggmask, stora och små, och alla gör inte samma sorts högar.
Skruttis
Jag återkommer gärna med bilder när jag kan, för det här puckelpistmakeriet börjar bli för larvigt.
zaaritha
Antar att du inte menar mullvadar?
Sorkgångar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon