Red Top
Passade på att titta in hos min underbara granne och odlingsvän, när jag hämtade tidningen i morse. Hon hade några nya växter, som hon fått av andra likasinnade, dvs blomodlingstokiga tanter. Dessvärre visste varken givaren eller hon vad de heter.

Här finns ju hela nordens samlade blomexperter, så självklart frågar jag er. [attachment=60491:tender.gif]

Här är bilder i lite olika vinklar:

Nummer ett:

Nummer två: Den här blommar nu och får sedan vackra rödtonade blad hela sommaren. Blommorna tittar blygt ner i marken, så jag hjälpte dem att räta på sig. smile.gif

KRT
Är nr 2 en mindre buske? Den liknar nämligen körsbärsbenved ganska mycket, men det är en buske och inte en perenn.

Nr 1 vill jag också veta namnet på, har den i trädgården men har ingen aning om namn.....
Gunilla T
Nr. 1 är Geum coccineum - röd nejlikrot, tvåan vet ej, trean är en Epimedium - sockblomma, någon namnsort.

Nu blir jag osäker - är tvåan och trean samma växt? Trean är iaf en Epimedium
Red Top
Tack snälla Gunilla för svaret på ettan.

Det är bara två växter, men 3 olika bilder på varje; för att visa hela växten. yes.gif

KRT, nummer två är inte en buske.
Gunilla T
Sockblomman är troligen Epimedium rubrum - röd sockblomma. Inte alltid lätt att fastställa namnsorten...
Red Top
Ibland har jag för bråttom. slap.gif

Lade ju in samma bild två gånger.

Den här skulle varit med i stället under växt nummer ett:

Jag ändrar i trådstarten oxå!
Red Top
Tack igen Gunilla visst är det en Epimedium rubrum, röd sockblomma. Den är så söt så jag ska be grannen om en liten torva.

Jag visste väl att jag kunde lita på dina kunskaper. [attachment=60494:Kram.gif]
Gunilla T
Sockblommor är mycket trevliga växter så visst skall du be att få av din granne. De är tåliga men kan vara lite sega i starten. Vill du ge din sockblomma en bra miljö så är det en woodland växt som trivs i skugga/halvskugga om den själv får välja wink.gif

Klarar även sol och kan växa i både normal trädgårdsjord men även i jord med lägre pH värde. Perfekt under Rhododenron som inte blir alltför stora. Ett marktäckande växtsätt när den sätter fart.
Red Top
Jättebra råd. Då vet jag precis var jag ska sätta den. Tack! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon