Full version: Piontråden
Sidor: 1, 2, 3
KRT
Tar mig friheten att skapa en egen tråd om pioner för alla oss med pioner!
Rapporter om blomning, nyinköp (planerade eller spontana wink.gif ), omplantering, gödsling och bara berättelser och BILDER på denna underbara blomma!

Är så lycklig eftersom min första egenhändigt inköpta pion (tror den heter "Lagerfelt", tänkte iaf på designern när jag köpte den, och gjorde misstaget att tro att jag skulle komma ihåg namnet även utan etiketten smile.gif ) har knoppar för första gången!!! Köpte den hösten 09 på plantagens rea utan ett blad, men den växer på så bra och nu får jag chansen att se blommorna!

Dessutom en fråga, köpte en trädpion (inte rockii) förra våren, när kan jag hoppas på blomning? Den har klarat vintern bra, och skjuter nya blad både från toppen, från smågrenar på stammen och från roten, men inga knoppar sad.gif
ingrids
Stödjer alla trådar om pioner smile.gif
Lagerfelt hittar jag inte i piondatabasen, men jag trodde själv att jag hade en Roselette som när jag tittade efter var en Rosabella så du kanske minns lite snett?Hur gammal var din trädpion när du köpte den och vilken sort är det? Det är ju mer än en faktor som spelar in, förutom ens egen otålighet innocent.gif
Planterade min nyköpta Coral Sunset igår i tillfälliga kruka, så nu har jag två korallfärgade. Hoppas, antagligen förgäves, på blom på mina tre äldsta pioner i år. Bilder på spirande blad kan jag skaka fram, komplett med spår av krafsande kattassar.
Sofia H
Bra idé KRT! Jag är också en av pionvännerna på forumet, och nu är ju nästan den bästa årstiden för oss, eller hur? Jag har en liten planta som jag fick av min svägerska hösten -09, och det ska bli så spännande att se vad det är för sort! Den har i år fått sju små stänglar så jag tror att det finns en bra chans att få se en blomma. Om det sedan går att identifiera den är ju en annan sak, men det kan ju lyckas. I vår har jag fyndat en fin liten planta av "Karl Rosenfield", som (troligen) är min första röda sort. Det är ju för kallt än att sätta ut den, så den bor i källaren under ett lysrör, där den trängs med dahlior och liljor. Varje dag går jag flera varv i trädgården och kikar på vad som är på väg upp - det kan ju tänkas att jag missat något förra gången whist.gif ! Väntar även på en kinesisk luktpion som köptes i kruka i fjol. Och min första hybridpion, Coral Fay, som faktiskt har kommit upp minst en centimeter, och... Är det fler än jag som fullständigt snöat in på dessa fantastiska perenner?/Sofia.
kerstin z5-6
suck ett träsk till...

jag drar ner er lite mera
Pioner online i sorterade färger smile.gif
ingrids
Ingen vår utan ett pionträsk.
Kontrar dig kerstin med Magic Garden. Jag kan komma att beställa därifrån i höst - om rabatteländet blir klart. Och jag inte redan köpt på mig för många pioner (8 såhär långt).
Kanske ska jag skicka en samköpsförfrågan?

Ser framför mig hur jag köper pioner, ser dem blomma några gånger och sedan byter ut de som inte riktigt gör sig fram tills dess jag uppnåt den perfekta kallrosa och röda rabatten respektive den perfekta gul-aprikos korall rabatten. Typ år 2030.
kerstin z5-6
OMG!!!!!!!!!!!!! tål att fundera på -vad håller de för priser?De gula gulorange var ju bara mmmmmmmmmmmmmmmmm
ingrids
Bifogar raskt en prislista, jag har tolkat snedstrecken som att den kan gälla även 2011 men de höstlevererar så spik är jag inte.
Just ja - de har fler pioner i prislistan som de inte har bild på angel_not.gif
KRT
Googlade lite, Karl Lagerfield var det min pion hette.... Nääääästan samma sak, eller hur smile.gif

Funderar på om man ska skriva en varningstext i första posten - varning för omättligt ha-begär och livsfarliga länkar flirting.gif Skämt åsido, det är precis sådana länkar som kerstin och ingrids postade som man kan och ska posta här - även om det väcker ett ofantligt ha-begär. Det är faktiskt tur att jag är urkass på tyska. Det är egentigen det största problemet med pioner, det väcks lätt ett enormt ha-begär, och man vill bara ha fler.

Förresten, Min trädpion är en suffruticosa, en kinesisk sådan - hittade den i databasen över alla pionnamn som jag fick en länk till i en annan tråd. Å andra sidan är jag inte säker på hur blommorna kommer se ut, och tilsl man sett dem är det väl frågan hur säker man kan vara på något. Har för mig att frågan om hur man skiljde på rockii och suffruticosa handlade om mörk mitt på blommorna eller ??? Ålder vet jag inte, den är väl en 30 cm hög och hade väl utvecklat rotsystem när jag köpte den. Men just ålder vet jag inte.....

Här skulle jag kunna spendera mycket pengar!!!
ingrids
Det där med vilka som är Rockii är lite lurigt. Det senaste jag läste var att mörk mitt kunde ses som ett säkert tecken på Rockii någonstans i stamtavlan även om det inte var dokumenterat vilket gjorde att fler sorter fördes över till Rockii(hyrbird)gruppen. Fast då vet man inte hur mycket Rockii det behövdes för att ge ögat och hur mycket av mindre härdiga andra sorter som gör att pionen kroknar och dör för en.

Har själv tittat ut Lydia Foote som är en Rockii korsningsom skulle kunna vara värd att testa i mitt mest skyddade hörn om jag får fatt i ett rotäkta ex eller planterar mer eller mindre skitdjupt och väldränerat samt dansar till trummor under nymånen medan jag strör benmjöl över alltihopa under det att katten skrattar hysteriskt och grannarna ringer polisen. Eventuellt måste man ha läst Karel Capeks Ett år med min trädgård för att förstå det där sista ...
KRT
Lydia Foote var HELT underbar!!
Min trädpion heter Wu Long Peng Shen och är tydl en kinesisk trädpion (vilket jag iofs kunde gissa baserat på namnet...), och finns att hittta på samma sida som du hittat Lydia. Sådana sidor är helt underbara alt helt livsfarliga - beroende på vad man gör och har att göra. Man kan fördjupa sig där i timmar!!!

Edit har googlat mer och det måste vara Karl Rosenfield jag har.... Nåja - ett solklart exemplel på varför man aldrig ska kasta bort etiketter!!!

Måste också visa en pion jag satte i höstas och som kommer fint nu, om än inga knoppar ännu, Lotusterassen , heter den. Hoppas på blommir nästa år, för det kommer en 7-8 bladstänglar redan i år!
Sofia H
Tur att jag bor på tok för långt norrut för att frestas av trädpioner! Eller, nej, frestad blir jag, men det känns inte riktigt bra att köpa för att testa. När mina trädgårdspengar istället skulle kunna investeras i något mer pålitligt, som MÄNGDER av örtartade pioner. Som ju som vi alla vet är en ytterst förnuftig och pålitlig pensionsförsäkring, eller hur? Konstigt att banken aldrig nämnt detta, jag måste nog ta upp detta nästa gång sparande kommer på tal... angel_not.gif /Sofia.
ingrids
Fast det finns ett par problem med pioner som pensionsförsäkring. Itoh-hybrider, där i alla fall några har rapporterats klara zon 5 wink.gif, sjunker i pris ... Å andra sidan talar mäklare om att en fin och uppvuxen trädgård höjer värdet på ett hus så EGENTLIGEN investerar vi när vi köper pioner precis som när vi köper ett nytt tak eller så!
Sofia H
Du har så rätt, Ingrids! men angående Itoh-hybriderna, så har jag funderat på att testa en framöver. I år ska jag försöka att hålla mig till säkra kort, och fylla ut rabatterna med dem, men nästa år vill jag verkligen testa en Itoh! Vet du vilka som ska kunna klara zon 5? Ibland klarar jag zon 5-växter, så det är ju värt ett försök. Och åt vilket håll ska man dansa i månskenet, och räcker det om katterna glor föraktfullt (vilket mina gör när de ser mina trädgårdsmödor) biggrin.gif ? /Sofia.
KRT
CITAT (ingrids @ 12-05-2011, 09:23) *
Fast det finns ett par problem med pioner som pensionsförsäkring. Itoh-hybrider, där i alla fall några har rapporterats klara zon 5 wink.gif, sjunker i pris ... Å andra sidan talar mäklare om att en fin och uppvuxen trädgård höjer värdet på ett hus så EGENTLIGEN investerar vi när vi köper pioner precis som när vi köper ett nytt tak eller så!

Vilket underbart argument när maken klagar på att jag köper för mycket växter smile.gif
Jag investerar i tomten i stället....

Har en rabatt på 2x3 m som har varit trädgårdsland men som på sikt ska bli pionrabatt. Tänk viljen invesrering och värdeförhöjande åtgärd det blir wink.gif
ingrids
Jag undrar om det var Kerstin zon 5-6 som skrev om en itoh som visat härdighet i västerbottens inland, typ.
Om inte annat säljer pionexperten Bartzella så billigt att det kan vara värt att prova bara för det smile.gif
Jag tror att hållet man ska dansa åt är det som gör att man visar sig från sin bästa sida och att det är ett så kort steg mellan hånfulla och hysteriskt skrattande katter att det inte spelar någon roll.
kerstin z5-6
Bartzella MÅSTE man ha.. fö såg jag den finaste trädpionen -märk väl arten .. inte ens en hybrid i PITEÅ.. Köp! Itoh fixar det smile.gif

naughty.gif dra ner så många du kan var det väl??
ingrids
Wilmer
Fniss... En tråd till.. Jag har beskådat pionknoppar i dag i trädgården. Samt begrundat att min stora rockii är DÖD -cry-.gif Hur mycket pengar och var tröstköper man en ny? Kanske ska vänta och se om det finns några kvar på rean. Nu ska den inte planteras på kolonilotten i leran utan skötas som ett lindebarn hemma..

ingrids
Wilmer - så kul att du är tillbaka! Var rädd att ha tappat en medpionträskare till formumstrulet. Deppigt med din stora Rockii! Fast kanske inte vänta på rean utan plantera ett fint exemplar i rätt tid för minsta möjliga framtida tårar?

Har själv tittat på de stolta bladkvastarna som markerar samtliga sex rabattöverlevare och de bleka knoppar som tittar upp ur nyförvärven nedpetade i krukor och satta i skugga för att inte få en elakartad chock. Min allrasomdyraste, Alexander Woollcott (hur bökig som helst att få tag på) visar tack och lov strålande livskraft. Den första pion jag riktigt föll för (på beskrivning och bilder) och den var förstås en s.k. raritet. Marknadsförs som en riktigt röd som inte bleknar förrän blombladen faller, återstår att se om den blommar i år och om den i så fall håller vad den lovar.
Wilmer
När internet tar slut tar Odla vid.. Då loggar jag in tillslut i allafall sweatingbullets.gif

Jo, men just nu har jag inte tid med pioner, så då kan jag lika gärna vänta till rean. Den jag hade var reaplanta, levde fint tills efter förra vintern. Kom igen med blad lite sent, men sedan bara de vissnade helt plötsligt på sensommaren, nu är den stendöd. Sorken? Jag är GLAD att den inte var på fullpris också till råga på allt. Nu har jag sådanadär som jag köpt som småplantor, det är knopp i allafall på den ena i år igen. Den ena är aprikos enligt lappen, hoppas den blommar i år!!

Nu ser jag att de som fått knopp tidigast är de som stått här när vi flyttade in, då kanske det inte är rätt att bedömma blomningen mot de andra för att artbestämma? Om alla nyplanterade blommar senare på grund av det? Inte för att det är så viktigt, de var ljuvliga i allafall.. Min Alleycat har flera knoppar, flera nyplanterade har fått knopp, härligt yahoo.gif (planterade i juni förra året).
Rihane
Har blomknoppar på mina rockiipioner. Köpte dom på Älvsjömässan i våras. Den ena var av okänd sort och den andra heter Xue Lian. Tänkte ge bort den ena men lyckades övertala mig själv om att behållla båda genom att tänka ut att dom såg torra och döda ut innan jag hann plantera dom(var kallt länge på vårvintern och hårt i jorden). Dessutom visste jag inte vilken som var vilken för lappen föll bort, trist att ge bort något man inte vet vad det är...
Nå, det var gott gry i dom och totalt sett har jag 5 blomknoppar på dom. Hoppas på att båda inte är vita, då vet jag namnet på den ena.

Visst ja, jag har två stycken till. En som jag köpte från odla när dom kom med sitt erbjudande för några månader sedan, Paeonia lactiflora Top Brass och en som jag köpte i höstas, Paeonia lactiflora Solange. Vet inte om den sista lever. Vet inte heller hur jag tänkte när jag skickade efter den från odla. Hade tänkt att se om Solange hade överlevt helt säkert och en pion eller kanske 2 hade räckt gott och väl.

Har pionerna på en balkong, om nu någon som deltar i tråden undrar varför jag är så snål med pioner och tycker att 4 är mycket.
Sofia H
Då har du gjort ett bra val vad gäller Solange - det är min favorit av de örtartade pionerna jag har. Den har fått flyta till en pionrabatt som jag anlagt framför huset, och den verkar ha klarat flytten fint. Hoppas på blom i år igen, för jag tycker att färgen är helt underbar. Står länge i vas om man plockar den nyutslagen, och jag brukar unna mig att knipsa av EN blomma och ta in!/Sofia.
Lokan
Här kommer en bild av min Paeonia Mollis, nån sorts vildpion påstod dom när jag köpte den för många år sen!
Blommorna blir helt fantastiska, stora som tallrikar - och som ni ser så är den väldigt tidig! Bilden tagen i lördags!

[attachment=60699:IMG_5598...erad_1_0.jpg]
nykomling
får jag bara fråga, varför är myrorna på mina Pionknoppar?
Gåsis
Myrorna slickar i sig nåt sött från pionen men gör ingen skada.

/Åsa
Gunilla T
Nu blommar mina två herrgårdspioner. Lite hopdragna blommor pga regn just nu. Jag tycker de blir något stora och tunga, de måste bindas upp för att inte rasa. Det finns en mindre variant av dillpionen, en vildart som heter P. lithophila som kräver lite annan växtmiljö men jag skall nog försöka få tag på den, Trädgårdsamatörernas växtmarknad ...där kan man nog hitta den.

[attachment=60709:DSCN03310001.JPG] [attachment=60710:DSCN03320001.JPG]

Sofia H
Igår gick jag på pionspaning och tittade närmare på de sorter som kommit längst. På båda syntes knoppar! Visserligen var de knappt stora som ärtor, men ändå, de tänker blomma! Den ena sorten är en okänd "fådd" pion, så jag ska prova att ta en bild så får ni hjälpa mig, det vore roligt att få ett namn på den (och vad fina plantor du har, Gunilla T!). /Sofia.
Crazy4Flowers
Vill ni surfa på en sida på ett språk ni inte förstår använd google klicka på Översätt längst upp till vänster, klistra in länken i rutan på sidan, välj vilka språk o klicka på översätt, nu är det bara att surfa på.
Törnsångare
En fråga: jag har en fin doftpion som har blommat villigt i drygt 10 år, den står i en egen plantering i gräsmattan. Förra sommaren kom inte en enda blomma och nu i vår ser hela busken liten och anskrämlig ut. Kan den ha kommit för långt ner i marken? Ska jag flytta (upp) den och hur mycket ska den upp i så fall?

/Törnsångare
Gunilla T
Spontant tänker jag - näringsbrist. Har du gödslat plantan de senaste åren eller har den fått konkurrera med gräset i gräsmattan?

Kan också vara så att den sjunkit för djupt. Om det var min pion skulle jag gräva upp den(i augusti) och göra en ordentlig planteringsgrop med bra jord och med rotstopp mot gräsmattan. Jordförbättra och plantera i jorden med vegetationsknopparna ca 5 cm under jorden. Gör man en ny planteringsgrop så får man räkna med att jorden sjunker så gör en lite upphöjd kulle. Sjunker jorden ihop i en gräsmatta blir det lätt en vattenansamling vilket inte är bra.
Monica zon 1
Tack för all input om Pioner - jag vill bara lära mig mer känner jag.
Har i alla fall efter en sommar med koloni förälskat mig i just pionerna som finns där (och lite annat också...)

Är total novis på området, har tre olika pioner i mina rabatter: en "vit", en "rosa" och en "mörk rosa".... confused.gif
Inga doftar något speciellt.
Hur svårt är det att artbestämma pioner?
Givetvis måste ju blomman slå ut först, men kan det vara värt ett försök att presentera bilder här sen och hoppas på hjälp?
Vilken "mer info" kan såfall vara av värde?

Jag fick ytterligare två pion "tuvor" från en vän som skulle gräva ur sin rabatt, har planterat dem på vinst o förlust (detta var mitten av april), ser inte ut som om de kommer blomma detta året men de växer på fint ändå.
Vi var nog lite snåla när det gällde uppskatta rotknölen och fick kanske inte med hela - men som sagt det är på vinst eller förlust, kanske något tips jag kan göra för att förbättra för dessa omplanterade stackare?
Jag har hjälpt till med jordförstärkning (kompost) och vattning och eftersom de växer så hoppas jag på att de kanske kan blomma nästa år.....

Positiv pion novis!

//Monica
Törnsångare
CITAT (Gunilla T @ 20-05-2011, 18:44) *
Spontant tänker jag - näringsbrist. Har du gödslat plantan de senaste åren eller har den fått konkurrera med gräset i gräsmattan?

Kan också vara så att den sjunkit för djupt. Om det var min pion skulle jag gräva upp den(i augusti) och göra en ordentlig planteringsgrop med bra jord och med rotstopp mot gräsmattan. Jordförbättra och plantera i jorden med vegetationsknopparna ca 5 cm under jorden. Gör man en ny planteringsgrop så får man räkna med att jorden sjunker så gör en lite upphöjd kulle. Sjunker jorden ihop i en gräsmatta blir det lätt en vattenansamling vilket inte är bra.

Ja, pionen har fått gödsel varje vår och den har fri jord runt rötterna i en rundel (den har liksom en egen rund minirabatt). Den har fått hästgödsel eller kompost varje vår men den kan ju samtidigt ha sjunkit ner och hamnat för djupt. Det är ingen vattensamling eller grop men det beror nog på att jag har fyllt på med gödsel...

Jag ska göra som du föreslår i höst men vad tycker du att jag ska jordförbättra med? Häst/kogödsel och/eller kompost?

Hur är det med pioner i perennrabatter? Trivs de där eller vill de stå för sig själva utan konkurrens? Jag har hört lite olika.

Tack för svar förresten!
Gunilla T
Pioner gillar inte att få stallgödsel på rötterna så det kan vara en orsak. Har du hållit fritt från gräs och gödslat bra är det inte det som är bekymret. Visst kan pioner stå i rabatter - tänk bara på att de blir stora och behöver utrymme.

Kompost är bra och pioner gillar lite lerblandad jord.

Undrar om du övergödslat....??? Efter blomningen är en bra tid att gödsla pioner. De samlar då näring i sina rötter till nästa års prakt.
KRT
Har precis kommit hem från en tjänsteresa till USA där jag tvingades spendera en natt i Chicago. Det kändes mindre tvingande när jag såg de stora ruggarna m pioner utanför hotellet smile.gif tyvärr inte i blom, men man kunde se de stora knopparna och antydan till färg.
När jag tittade till mina egna hemma i trädgården hade de hunnit lika långt, tänk så mycket det händer på en vecka!

Tyvärr verkar min trädpion inte blomma i år heller, men den växer på bra och har fått massor med nya blad. Första året efter plantering såg den ganska risig ut, det kom blad men den växte liksom inte till. Men i år ser det bättre ut. Kan det vara så att den helt enkelt behövde lite tid att etablera sig?

Tänkte på en sak - gillar pioner nässelvatten?

Vilka underbara bilder ni har postat!!!!!
Herrgårdspionerna har en makalös färg, är de verkligen så här tidigtblommande eller är det pga den ovanligt varma påsken?

CITAT (Lokan @ 16-05-2011, 20:23) *
Här kommer en bild av min Paeonia Mollis, nån sorts vildpion påstod dom när jag köpte den för många år sen!
Blommorna blir helt fantastiska, stora som tallrikar - och som ni ser så är den väldigt tidig! Bilden tagen i lördags!
[attachment=60699:IMG_5598...erad_1_0.jpg]

Vilken underbar färg på knopparna - vblir blommorna också så blålila???
Törnsångare
CITAT (Gunilla T @ 21-05-2011, 07:41) *
Pioner gillar inte att få stallgödsel på rötterna så det kan vara en orsak. Har du hållit fritt från gräs och gödslat bra är det inte det som är bekymret. Visst kan pioner stå i rabatter - tänk bara på att de blir stora och behöver utrymme.

Kompost är bra och pioner gillar lite lerblandad jord.

Undrar om du övergödslat....??? Efter blomningen är en bra tid att gödsla pioner. De samlar då näring i sina rötter till nästa års prakt.

Jaha, kompost efter blomning alltså. Lerjorden har jag på köpet så det är i alla fall 1 rätt flirting.gif

Hur är det med dillpioner och buskpioner? Vill de ha samma förutsättningar? Har inga sådana ännu men är väldigt sugen...

Gunilla T
CITAT (Törnsångare @ 21-05-2011, 11:25) *
Jaha, kompost efter blomning alltså. Lerjorden har jag på köpet så det är i alla fall 1 rätt flirting.gif

Hur är det med dillpioner och buskpioner? Vill de ha samma förutsättningar? Har inga sådana ännu men är väldigt sugen...

Har planterat mina i samma jord och inga problem. Har inte haft buskpionerna mer än 3 - 4 år och i år verkar det komma blommor på dem.
stennie
En till här som har trillat dit...det är ju inte så svårt...först i år är min buskpion som jag köpte hos en lokal handlare för 39,90 :-)

[attachment=60867:pion.jpg]
Lokan
Nu börjar den första blomman på Mollis (som förresten heter Luddpion - kom jag på) slå ut!

KRT : Nej, blommorna blir närmast ljust rosalila, knopparna skiftade nog tack vare mulet väder och det 'luddiga' höljet.

[attachment=60876:IMG_6737...erad_1_0.jpg]

Glömde.... Vilken fantastisk blomma Stennie!!! wub.gif
salikons
Köpte fem pioner på trädgårdsmässan i år, men jag har tyvärr glömt vad de hette. Är så irriterad på mig själv för att jag inte skrev ner det. Just nu står de i en kruka för rabatten där de ska planteras ut är inte klar än. Vi bygger växthus och de ska stå i en rabatt längs växthussida, men jag vågar inte göra den innan växthuset är uppe. Visst borde de klara att flytta till rabatten senare i sommar om jag gullar med dem först i kruka?
Monarda
Buskpionen har börjat slå ut, tre år tog det från planteringen. Knopparna kom så tidigt att jag var rädd frosten skulle ta dom men den verkar rätt tålig.

[attachment=61016:P5250584.jpg]

[attachment=61018:P5250586.jpg]
Gåsis
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 13:17) *
Nu blommar mina två herrgårdspioner. Lite hopdragna blommor pga regn just nu. Jag tycker de blir något stora och tunga, de måste bindas upp för att inte rasa. Det finns en mindre variant av dillpionen, en vildart som heter P. lithophila som kräver lite annan växtmiljö men jag skall nog försöka få tag på den, Trädgårdsamatörernas växtmarknad ...där kan man nog hitta den.

[attachment=60709:DSCN03310001.JPG] [attachment=60710:DSCN03320001.JPG]

Gunilla, vad är det som står framför pionen på den högra bilden? Jag har något i min rabatt som är så lik den och jag har inte en aning om vad det är. En pion det med?

Äsch, det gick inte för mig att få med bilden i citatet. Men jag kanske kan få svar ändå.

/Åsa
Gunilla T
CITAT (Gåsis @ 27-05-2011, 18:15) *
Gunilla, vad är det som står framför pionen på den högra bilden? Jag har något i min rabatt som är så lik den och jag har inte en aning om vad det är. En pion det med?

Äsch, det gick inte för mig att få med bilden i citatet. Men jag kanske kan få svar ändå.

/Åsa

Såklart du kan smile.gif Det är en buskpion Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´ med en hel del knoppar på. I fjol kom det en blomma men det blir fler i år. Inköpta av självaste Herman Krupke när jag var och lyssnade på en föreläsning med honom. Just denhär pionen har en gräslig färg - mörklila - fattar inte varför jag köpte den färgen slap.gif men jag köpte en till som skall vara gul och har flera blomknoppar nu - återstår att se vad färgen blir.

Den blommar för första gången i år...
Gåsis
Hm, kan jag verkligen ha sått det? Tja, det har jag nog. Några av alla pionsådderna är hos fodervärd och hon säger en av dom är buskpion. Verkar gilla läget i zon sju än så länge, men den har ju inte blommat. Tack för svaret!

/Åsa

KRT
CITAT (Gunilla T @ 27-05-2011, 19:36) *
Såklart du kan smile.gif Det är en buskpion Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´ med en hel del knoppar på. I fjol kom det en blomma men det blir fler i år. Inköpta av självaste Herman Krupke när jag var och lyssnade på en föreläsning med honom. Just denhär pionen har en gräslig färg - mörklila - fattar inte varför jag köpte den färgen slap.gif men jag köpte en till som skall vara gul och har flera blomknoppar nu - återstår att se vad färgen blir.

Den blommar för första gången i år...

Så olika smaken kan vara - jag tycker mörklila låter underbart snyggt!!! Måste notera namnet inflr framtida nyinskaffningar smile.gif

Å andra sidan gillar jag inte alls gula blommor, inte ens pioner (orsaken till att jag aldrig kommer köpa en svavelpion wink.gif).

Hos mig växer knopparna och man börjar ana färgen på blomman. När min gamla ljusrosa blommar ska jag ta några bilder och se om någon här kan ge mig namnförslag. Hade varit kul att veta vad jag har! Eftersom den stod här när vi köpte huset har jag inte den blekaste om vad det kan vara.....
Wilmer
Mörklila låter dödsläckert.. Gul passar inte riktigt in här, men en svavelpion hade nog fått plats naughty.gif
KRT
Njae, hellre dill, herrgårds eller busk/trädpioner i alla färger utom gult wink.gif
Gunilla T
...och jag som bara väntar och väntar på gula pioner wink.gif har en till faktiskt, en itoh hybrid som också tänker blomma i år!

Två svavelpioner som jag haft i tre år men de kommer inte att blomma i år - mitt tålamod är hur stort som helst i trädgården. Svavelpionerna vet man ju inte riktigt vad det blir - hoppas, hoppas de blir gula och inte rosa ohmy.gif

Ni skall få en bild på dendär mörklila varianten.... naughty.gif
Wilmer
Rosa pioner kan promenera hitåt, jag som aldrig gillat rosa under uppväxten har vuxit till mig sweatingbullets.gif Å, gärna ett lilafoto, dreglar redan.. Vill se vad jag kan drömma om!
KRT
CITAT (Wilmer @ 28-05-2011, 22:02) *
Rosa pioner kan promenera hitåt, jag som aldrig gillat rosa under uppväxten har vuxit till mig sweatingbullets.gif Å, gärna ett lilafoto, dreglar redan.. Vill se vad jag kan drömma om!

Kunde varit jag som skrivit det smile.gif

Finns det något vackrare än en rabatt i rosa, röda och lila nyanser!
Natur liv
En piontråd, kanonbra! Nu under den första torpsäsongen har jag hittat två pioner övervuxna av gräs och annat. De ser för ynkliga ut. Jag funderar vad som är bäst att göra nu. Rensa och gödsla för att se om de tar sig eller helt enkelt flytta dem. Den ena står på skuggsidan av torpet och där vill jag egentligen inte ha så mycket odlingar. Den andra förgyller dassets utsida och där får det gärna blomma vackert. Hur tycker ni att jag ska göra? När är lämpligt att flytta dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon