Full version: kompost
elsemarie
Jag har en varmkompostbehållare, där jag slänger allt matavfall, utan kött. Stängde den i februari f
för att nedbrytningen skulle få vara ifred. Nu tänkte jag gräva om den o luckra upp lite, för det första så luktade det fasansfullt o för det andra fanns inte en synlig mask. Har även tillfört löv emellan lagren.
Hjälp snälla ni, vad har jag gjort för fel??
Crazy4Flowers
Jag brottas med min kompost jag med, man måste röra ofta i den, min är för blöt så den har surnat luktar vedervärdigt, jag stoppar i mycket saker som är torrt nu för att få den torrare, tillföra spån tror jag är en bra ide, kanske lite torv, men inte för mycket torv för komposten ska inte ha lågt ph värde vad jag har läst.

Min var full i maggot med nu har jag fått upp tempen och dom verkar ha flytt o dött.

Finns säkert några här som vet hur man ska göra.
Eva i Västerås
Torv är nog rätt OK. Kommer bara maskarna dit så balanserar deras bajs pH.
En kompost sköter pH själv. Kompostjord ligger mellan 6,5 och 7 om man inte verkligen anstränger sig.

Men det är, som sagt bara blanda i spån eller flis, papper, allt möjligt som torkar upp. Spån finns för smådjur i zooaffärer eller på Granngårn.

Och så gräva och vända.
Det är få lukter som klår en blöt, kompakt kompost , där det rötar istället för att multna.
Men gräv och blanda om, med klädnypa för näsan om så är.
Och så blandar du om igen om ett par veckor och ser om de behövs mer torrmaterial. Det bör vara väldigt mycket bättre då. Sen kommer smådjuren igång, och efter ett tag ska du se att maskarna hittar dit.
elsemarie
Tack för era goda råd. Jag ska följa dem o hoppas på positivt resultat.
Piela
Jag är själv nybörjare på kompost men är överaskad över hur bra det funkar hos mig i zon 4. Jag har varmkompost sedan ca 2 år. Jag har två lika behållare och blandar friskt i trädgårdsavfall under sommarhalvåret. Mycket kokkaffesump blir det och alla matrester, även kött och fisk.
Min kompost fungerar över förväntan. Den fryser om vintern men startar upp fint. Jag har en specialpinne att luckra med var gång jag fyller på komposten. Kanske är det knepet. Jag luckrar lite varje varje vecka istället för rejält ibland. Är inte superduktig på att fylla på med torrt men har torra löv i en nätkompost intill och drygar ut med dem samt allt begagnat hushållspapper från köket.

Testa med att fixa en kompostpinne och blanda om regelbundet. Tillför torrt av det du har tillgång till. Mina löv i komposten minskar mängden jag får köra bort till återvinning.

Lycka till!
Natur liv
Kan det möjligen vara så att det är läckage i botten på komposten så att en orm slunkit in? De kan smaska i sig det ena efter det andra i en kompost. Säkert också maskar.
lavendelgården
Hej!
Att kompostera är inte lätt! De plasttunnor, som säljs som komposter är svåra att sköta då det ofta blir för syrefattigt. Då luktar det "apa". Man tröttnar ju om komposten blir för jobbig att sköta och - jag rör aldrig om i komposten - det gör maskarna. Jag blandar också trädgårdaavfall och allt matrens från hushållet. Matrenset läggs i papperspåsar i ett kärl under diskbänken. Papperspåsarna tillför kol, vilket kan vara en brist i vissa komposter. Så kommer vi till min käpphäst - skaffa Kompostmask. Jag har just byggt en ny kompost -( den gamla gav ca en kubik härlig kompostjord/ år). Det är en enkel träkonstruktion som är fodrad med liggunderlägg . Den körs året om o när det är mycket snö smälter snön på locket pga värmen.
Så blanda så mycket olika material som möjligt, se till att det inte blir för syrefattigt och skaffa kompostmask - då ska du se att du får ett bra tillskott i trädgården.
Den som har vägarna till Skåne i sommar får gärna kolla in min kompost - bara ni säger till. Kompostmask säljer jag till ett mycket bra pris.
Åsa www.lavendelgarden.eu

Taraxacum
jag har flera komposter. i hushållskomposten - en vanlig plastbehållare, modell större - lägger jag både vegetabiliskt och animaliskt avfall. Som strö använder jag flis från min kompostkvarn. jag har ibland använt kutterspån från Granngården, men det blir mer kompakt och då måste man lufta mycket mer. om sommaren gräver jag ner en del teädgårdsavfall, t ex maskrosrötter. Då bru2ar temperaturen stiga re1ält. tr +v hamnar också i hushållskomposten. Hos mig finns det alltid mask utan att jag placerat dem där. När jag lagt i mycket ogräsrens och flis blir det för varmt för dem. Då kryper de ner till botten och ut till kanten, för att sedan komma tillbaka när temperaturen s1unkit. I år var nedrytningen igång hela vintern. När det var flera köldknäppar och temperaturen sjönk under -25 flera gånger, hällde jag i strö som förvarats inomhus samt ljummet vatten - snart ångade det igen.

Stinkande, blöt kompost. Hämtar sig när 0an rör om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon