Var i Gteborg kan man kpa ett bevattninssystem att anvnda i krukan.
Min tanke r att anvnda en tank i botten av krukan, som lngtidsvattnar
krukvxten. Men gr det att kpa krukor med frdigt bevattningssystem ngon stans i Gteborg s r jag njd med det.
Partihallarnas Blommor (Weibulls) har olika s.k. sjlvvattnande krukor, mnga frger och storlekar.
Lotta fr. Romelanda
19-02-2004, 20:15
Bauhaus byggvaruhus i Bckebol har Luwasa "Lngtidsvattnande" krukor i olika storlekar till hyggliga priser. Jag testar nu fr frsta gngen en Saint Paula i en liten kruka. En dryg vecka har gtt och den lilla Paulan mr utmrkt.
Jag vill minnas att jag ganska nyligen i en katalog sg anordningar typ skruvhattar med en ganska lng pip p; skulle skruvas p (vattenfyllda) PET-flaskor vilka sedan vnds upp-och-ner och pipen kras ner i resp kruka som behver st lnge utan tillsyn.
Har ngon av testat?
Posse: japp, fast mina r hemmabyggda. Vi brukar framfrallt ha det till julgranen, dr syns det ju inte heller. Funkar toppen.
Se bara till att kunna fsta upp en petflaska uppner, t.ex. med en stor och en liten stlring. Flaskans ppning ska vara i den niv du vill ha vattnet. Om du tar en sportdrycksflaska med pip r det pipen som ska vara i vattennivn.
Men att kra ner dom i krukan ger vervattnade blommor. Bttre r att ha pipen i ett djupt krukfat, d sugs rtt mngd upp i jorden.
Oavsett vilken metod du anvnder br du ha typ perlitkulor eller nt i botten s inte rtterna mglar.
Jag r verkligen ingen expert p blommor och odling, men shr har vi gjort om vi inte har mjlighet att vattna p lnge och det har alltid fungerat klockrent.