Full version: Fruktträd
mamamaggan
Vi har ett äppelträd vid stugan som håller på att ge sig. Det står inte på någon bra plats , på en kulle med grunt lager jord och berg inunder. Vi har inte planterat det där utan det kom upp som en överraskning.

Nu ska vi riva våran lilla lilla jordkällare , den håller på att rasa ihop av sig själv. Där kan det kanske bli en lämplig plats med djupt med jord att sätta ett nytt fruktträd i .

Hur växer ett fruktträds rötter ? Neråt och djupt eller ganska grunt och utåt ?

Om det nu inte går att ha fruktträd där , vad lämpar sig i stället ? Gärna något som blommar och ger någon slags frukt/bär och som passar på en mer " vild " tomt .

Om man tänker på pollinering så har vi i dag äpple- päron- och plommonträd och ska plantera ett nytt biggaråträd.
Eva i Västerås
Jag har inget säkert svar, men jag har hört att äppelrötterna växer ungefär som kronan. Lite spretigt både utåt och neråt. Mest utåt tycker jag nog ändå.
mamamaggan
Tack för svaret Eva !

Eva , jag tror nog likadant som dig men skulle ändå vilja veta om man skulle kunna sätta ett fruktträd i den där " gropen " . Om rötterna inte kan breda ut sig som de vill , kan de leta sig neråt i stället ?
Eva i Västerås
Är det tung lera så kan en grop bli en damm! Det har jag råkat ut för.
Och rötterna får väldigt svårt att söka sig utanför gropen.
Annars är det nog inga problem. Och även en liten jordkällare borde ge så stort utrymme att det räcker gott för ett fruktträd. Dom brukar vara tåliga om dom bara får dränering.
mamamaggan
Va bra !

Jordkällaren är nog c:a 2 kvm så gropen skulle då räcka. Det är mer sandig jord just där så det riskerar nog inte att bli stående i vatten men vi kan ju för säkerhets skull göra någon sorts dränering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon