CITAT (Lottis76 @ 11-05-2011, 18:31)

Hej!
Har en liten plätt gräs som hör till min hyresrätt. Den var förfärlig MEN jag har rensat ogräs, gödslat, topdressat, sått nya gräsfrön, vattnar ofta och håller det fuktigt. Nu undrar jag:
Ska jag klampa ut i mitten på mattan och ta bort kommande maskrosor? :]
När kan man gå på gräset?
När kan man börja klippa?
Ngt mer jag ska tänka på? Kan verkligen inget i stort sett

men vill lära mig!
Det finns en massa förhållningsregler om hur gräsmattan skall skötas, gör man tvärtom brukar det ändå gå bra så jag undrar ibland vem som hittat på alla regler. Sant är i alla fall att det ofta går att tänja på dessa regler.
Självklart skall du rensa bort ogräs. Fast...
Man bör inte gå på en nysådd gräsmatta. Där finns det ingen klar gräns när det går men ju mindre man går på det späda gräset desto bättre är det. 5 cm är inga problem, det har jag själv gjort. Även om man trampar på väldigt unga grässtrån går det bra även om det egentligen inte är bra. Det blir dock inga bruna fotspår i det uppväxande gräset.
Klippningen av det unga gräset kan vänta till det börjar se ovårdat ut, 5-10 cm ungefär. Klipp inte för kort, det behöver sin grönska för att växa. Använd en välslipad kniv så inte gräset slits upp med rötterna.
Sen när gräsmattan väl eteblerats kan man nästan behandla den hur som helst. Klipp inte för kort sägs det, jag har i flera år klippt en gångväg superkort till under 3 cm utan problem. Nu skall jag i ett försök att komma till rätta med ogräs och mossa köpt nya mindre hjul till gräsklipparen så jag kommer ner till 2 cm. Ju längre gräset är desto mer mossa och ogräs får det plats. Eftersom gräset tillväxer från roten så bara det växer på efter en klippning, en växt med stjälk måste skapa ett nytt tillväxtskott. Man måste nog släppa upp det då och då. En engelsk cricketplan är i stort sett snaggad men överlever ändå bara den får växa till emellan matcherna.