Full version: Gräsmatta
Lottis76
Hej!

Har en liten plätt gräs som hör till min hyresrätt. Den var förfärlig MEN jag har rensat ogräs, gödslat, topdressat, sått nya gräsfrön, vattnar ofta och håller det fuktigt. Nu undrar jag:

Ska jag klampa ut i mitten på mattan och ta bort kommande maskrosor? :]
När kan man gå på gräset?
När kan man börja klippa?

Ngt mer jag ska tänka på? Kan verkligen inget i stort sett tongue.gif men vill lära mig!
Gossen Ruda
CITAT (Lottis76 @ 11-05-2011, 18:31) *
Hej!

Har en liten plätt gräs som hör till min hyresrätt. Den var förfärlig MEN jag har rensat ogräs, gödslat, topdressat, sått nya gräsfrön, vattnar ofta och håller det fuktigt. Nu undrar jag:

Ska jag klampa ut i mitten på mattan och ta bort kommande maskrosor? :]
När kan man gå på gräset?
När kan man börja klippa?

Ngt mer jag ska tänka på? Kan verkligen inget i stort sett tongue.gif men vill lära mig!

Det finns en massa förhållningsregler om hur gräsmattan skall skötas, gör man tvärtom brukar det ändå gå bra så jag undrar ibland vem som hittat på alla regler. Sant är i alla fall att det ofta går att tänja på dessa regler.

Självklart skall du rensa bort ogräs. Fast...

Man bör inte gå på en nysådd gräsmatta. Där finns det ingen klar gräns när det går men ju mindre man går på det späda gräset desto bättre är det. 5 cm är inga problem, det har jag själv gjort. Även om man trampar på väldigt unga grässtrån går det bra även om det egentligen inte är bra. Det blir dock inga bruna fotspår i det uppväxande gräset.

Klippningen av det unga gräset kan vänta till det börjar se ovårdat ut, 5-10 cm ungefär. Klipp inte för kort, det behöver sin grönska för att växa. Använd en välslipad kniv så inte gräset slits upp med rötterna.

Sen när gräsmattan väl eteblerats kan man nästan behandla den hur som helst. Klipp inte för kort sägs det, jag har i flera år klippt en gångväg superkort till under 3 cm utan problem. Nu skall jag i ett försök att komma till rätta med ogräs och mossa köpt nya mindre hjul till gräsklipparen så jag kommer ner till 2 cm. Ju längre gräset är desto mer mossa och ogräs får det plats. Eftersom gräset tillväxer från roten så bara det växer på efter en klippning, en växt med stjälk måste skapa ett nytt tillväxtskott. Man måste nog släppa upp det då och då. En engelsk cricketplan är i stort sett snaggad men överlever ändå bara den får växa till emellan matcherna.
Lottis76
Tack för svar! Förstod att du måste kunna mkt eftersom du har gjort 13 444 inlägg på forumet! Imponerande! Detta är mitt tredje inlägg och det speglar också hur mkt jag vet...
smile.gif

Känns mkt tröstande att man lyckas troligtvis hur man än gör... Jag vill ju inte ha en golfbana, bara mjukt gräs under mina små barns fötter smile.gif
PMK
Läste i Plantagens lilla blad om hur man fixar mattan.

Trim strölätt medel mot mossa

Två veckor senare krattar man hårt för att få bort den döda mossan.

Kompletteringssår

Gödslar

Denna aktion skall påbörjas i April/Maj så det brinner lite i knutarna. Låter väl vettigt? Just nu ser ena gräsmattan här för tråkig ut alltså, mossa överallt!
Gossen Ruda
Jo, men gräset brukar komma ändå. Mossan växer även när det är kallt vilket inte gräset gör. Gödning behövs, det är viktigast. Annars var det väl inget fel i råden även om jag aldrig använt mossmedel, bara mossrivare.

CITAT (Lottis76 @ 11-05-2011, 20:35) *
Tack för svar! Förstod att du måste kunna mkt eftersom du har gjort 13 444 inlägg på forumet! Imponerande! Detta är mitt tredje inlägg och det speglar också hur mkt jag vet...
smile.gif

Känns mkt tröstande att man lyckas troligtvis hur man än gör... Jag vill ju inte ha en golfbana, bara mjukt gräs under mina små barns fötter smile.gif

Tack, fast en hel del av inläggen är skitsnack i småprat. biggrin.gif Men jag har skött gräsmattor i över 40 år så en del har fastnat även om jag som sagt skall prova lite nya grepp.
Lottis76
Fick ett infall nu på förmiddagen och klampade ut ett par steg rakt ut och tog bort lite ogräs... Var riktigt tjock med maskrosblad i mitten (givetvis...).

Var det det värsta jag kunde göra eller ordnar det sig ändå? Var så tjockt att jag tänkte att om jag inte gör det så växer det ju ändå inte... Gräset börjar precis komma upp annars.
Gossen Ruda
Säkert inga större problem bara du inte klampar för mycket. Smyg. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon