Full version: Penningblad
ogräs
Hej,
Jag har en datorlös kompis med ganska gröna fingrar. Hon har läst i en bok om penningblad och blivit sugen på att odla. Var får man enklast tag på detta? Frö eller sticklingar? Är den härdig i zon 3-4?
Tacksam för råd.
Emser
Har ni något latinskt namn på vad det är ni söker? Det finns många växter som i folkmun kallas för Penningblad! wacko.gif
ogräs
Min kompis sade att det latinska namnet skulle vara "Lysimacbia Nummularia" Kan det vara till hjälp? Kollade på nätet att det finns en hel del vilda "Nummularia" arter, men den hon läst om var "tam".
Emser
Jag skulle säga stickling om ni får tag på den! Men den gör sig nog bäst ute i rabatten. Är det rätt växt ni/du tänker på?

Hans i Mälardalen
Jag har tagit massor av sticklingar på min som jag har i rabatten, det funkar jättebra. Om man bara ser till att man får med rötter och blad på varje liten bit så växer den snabbt till en stor bit.

MvH
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte behöva köpa eller odla fram speciellt många plantor, penningblad brukar sprida sig mycket bra (lite ogräsvarning)
Kajsa
Brukar ta bitar av den och stoppa i stora krukor på sommaren, dom rotar
sig snabbt och sedan hänger rankorna ner så vackert. På hösten åker
penningbladet tillbaka i rabatten. Har även haft dom i mina akvarier.
Som Åsa skriver kan det bli ogräs, ett trevligt ogräs, man måste hålla efter rankorna som rotar sig överallt.
ogräs
Tack för råd och tipps!
Då är bara frågan:
Vet någon var man kan få tag på penningblad?
Kajsa
Hör av dig i vår, jag kan skicka revor i en hushållsrulle. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon