Full version: Penningblad
ogrs
Hej,
Jag har en datorls kompis med ganska grna fingrar. Hon har lst i en bok om penningblad och blivit sugen p att odla. Var fr man enklast tag p detta? Fr eller sticklingar? r den hrdig i zon 3-4?
Tacksam fr rd.
Emser
Har ni ngot latinskt namn p vad det r ni sker? Det finns mnga vxter som i folkmun kallas fr Penningblad! wacko.gif
ogrs
Min kompis sade att det latinska namnet skulle vara "Lysimacbia Nummularia" Kan det vara till hjlp? Kollade p ntet att det finns en hel del vilda "Nummularia" arter, men den hon lst om var "tam".
Emser
Jag skulle sga stickling om ni fr tag p den! Men den gr sig nog bst ute i rabatten. r det rtt vxt ni/du tnker p?

Hans i Mlardalen
Jag har tagit massor av sticklingar p min som jag har i rabatten, det funkar jttebra. Om man bara ser till att man fr med rtter och blad p varje liten bit s vxer den snabbt till en stor bit.

MvH
sa, mlardalen zon 2
Man brukar inte behva kpa eller odla fram speciellt mnga plantor, penningblad brukar sprida sig mycket bra (lite ogrsvarning)
Kajsa
Brukar ta bitar av den och stoppa i stora krukor p sommaren, dom rotar
sig snabbt och sedan hnger rankorna ner s vackert. P hsten ker
penningbladet tillbaka i rabatten. Har ven haft dom i mina akvarier.
Som sa skriver kan det bli ogrs, ett trevligt ogrs, man mste hlla efter rankorna som rotar sig verallt.
ogrs
Tack fr rd och tipps!
D r bara frgan:
Vet ngon var man kan f tag p penningblad?
Kajsa
Hr av dig i vr, jag kan skicka revor i en hushllsrulle. rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon