Full version: Spaljerade frukttrd
Paeonia Lactiflora
Hej,

Planerar att stta ngon sort hck/avgrnsning mellan vr tomt och grannens p landet. Grannen freslog spaljerade frukttrd och det tycker jag lter alldeles utmrkt. Problemet r att vi fr s olika tips beroende p vem vi frgar. S nu tnkte jag be om ytterligare rd frn er hr p Odla-forumet.

Vr frsta tanke var pple, men det blev grannen avrdd frn eftersom den hr delen av tomterna ligger p ett berg med kanske bara 30 cm djup jord. Han fick i stllet tipset att stta krsbr eller bigarrer eftersom de inte r s kinkiga.

Nr jag ringde till en annan plantskola blev jag avrdd frn att spaljera krsbr, eftersom de inte mr vl av beskrning.

Har ni ngot frslag? Tomterna ligger i sdra stergrland p smlndska hgland i zon 4-5.

Tack p frhand!

/Helen
Jan af Lis
Det finns mnga trdar om ppelhckar hr p forumet, men har aldrig hrt talas om bigarrhck. Tror det r 100% rtt ang beskring av dessa.

Personligen s tycker jag att bigarrer r mycket kinkigare n pplen.

30 cm jord borde rcka om ni satsar p pple p svagvxande grundstam, men det krver att jorden r nringsrik och hller i vatten, utan att vara vattensjuk.

Tnk p att rdjur, harar och lgar kan frstra frukttrden, s varning fr dessa. Svrt att skydda en hel hck.
Paeonia Lactiflora
Tusen tack fr svar! Bra tips med svagvxande stam.

Frskte ska efter "spaljerade pplen" p forumet igr, men funktionen var s lngsam att jag gav upp. Ska gra ett nytt frsk idag och se om jag hittar ytterligare tips dr.

Men du har rtt, de vilda djuren kan absolut vara ett problem. Husen hr r inte bebodda om vintern, s de kan hrja fritt. Det brukar t.o.m. bo hela lgfamiljer i grannens trdgrd smile.gif.

Vnliga hlsningar

Helen
Cilla
Plommon gr att beskra s de blir tvdimensionella, men pplen och pron de som passar bst fr spalj.

Fr lgar fr man skydda ordentligt i brjan. Sedan brukar en ngorlunda uppvuxen hck klara sig. S lnge lgarna bara biter av unga skott har det ingen strre betydelse, men nr allt r ungt i brjan vill man ju inte f en lgbeskrning.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon