Full version: Spaljerade fruktträd
Paeonia Lactiflora
Hej,

Planerar att sätta någon sort häck/avgränsning mellan vår tomt och grannens på landet. Grannen föreslog spaljerade fruktträd och det tycker jag låter alldeles utmärkt. Problemet är att vi får så olika tips beroende på vem vi frågar. Så nu tänkte jag be om ytterligare råd från er här på Odla-forumet.

Vår första tanke var äpple, men det blev grannen avrådd från eftersom den här delen av tomterna ligger på ett berg med kanske bara 30 cm djup jord. Han fick i stället tipset att sätta körsbär eller bigarråer eftersom de inte är så kinkiga.

När jag ringde till en annan plantskola blev jag avrådd från att spaljera körsbär, eftersom de inte mår väl av beskärning.

Har ni något förslag? Tomterna ligger i södra Östergörland på småländska högland i zon 4-5.

Tack på förhand!

/Helen
Jan af Lisö
Det finns många trådar om äppelhäckar här på forumet, men har aldrig hört talas om bigarråhäck. Tror det är 100% rätt ang beskäring av dessa.

Personligen så tycker jag att bigarråer är mycket kinkigare än äpplen.

30 cm jord borde räcka om ni satsar på äpple på svagväxande grundstam, men det kräver att jorden är näringsrik och håller i vatten, utan att vara vattensjuk.

Tänk på att rådjur, harar och älgar kan förstöra fruktträden, så varning för dessa. Svårt att skydda en hel häck.
Paeonia Lactiflora
Tusen tack för svar! Bra tips med svagväxande stam.

Försökte söka efter "spaljerade äpplen" på forumet igår, men funktionen var så långsam att jag gav upp. Ska göra ett nytt försök idag och se om jag hittar ytterligare tips där.

Men du har rätt, de vilda djuren kan absolut vara ett problem. Husen här är inte bebodda om vintern, så de kan härja fritt. Det brukar t.o.m. bo hela älgfamiljer i grannens trädgård smile.gif.

Vänliga hälsningar

Helen
Cilla
Plommon går att beskära så de blir tvådimensionella, men äpplen och päron de som passar bäst för spaljé.

För älgar får man skydda ordentligt i början. Sedan brukar en någorlunda uppvuxen häck klara sig. Så länge älgarna bara biter av unga skott har det ingen större betydelse, men när allt är ungt i början vill man ju inte få en älgbeskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon