Anki V
Jag köpte två fina hängsälgar i går och de ska planteras till helgen.

De här små träden har stått utomhus fast väldigt skyddat i trädgårdsbutiken. Funderar nu på om det kan vara nödvändigt att skydda ”hänget” med fiberduk de första veckorna? Bladsprickningen har kommit ganska mycket längre hos hängsälgarna än hos de träd som finns på tomten sedan tidigare.

Risken för frost är inte över än på någon månad.

/Anki
kerstin z5-6
De brukar vara vldigt tåliga sälgarna.. jag har en mini som klarat vintern .. men ja kanske skydda vid frost e bra idee alltså kronan bara
Anki V
Bra….. tack! Skönt att få medhåll laugh.gif .

Då klär jag ut dom till spöken tills den övriga vegetationen hunnit i kapp ”plantskolesälgarna”.

/Anki
Överbölingen
Tror som Kerstin.
Men vill lägga till ett par preventivmedel.
Det började som så mycket annat i vår trädgård med ett besök hos Hannelotte i medio av maj för några år sedan. Efter en promenad bland hennes raritter så fikade vi i köket. I ett kärl på fönsterbrädan stod några krulliga kvistar. Frågvis och okunnig så undrade jag förståss. Det var en Persisk sälg med ett vetenskapligt namnsom jag inte kommer på nu. Växer nästan som trollhassel.
Vi fick med oss en liten kvist med rötter.
Sorkvintern för tre år sedan gick hårt åt den Men den klarade sig. Höjden i höstas var ungefär 1,30 m. Konstaterade total ringbarkning av alla grenar förra veckan. Klippte fem grenar och satte i vatten. Samtliga har nu vatten rötter! Vilken lyckad transplantering. Om några dagar skall vi försiktigt plantera dem i jord.
Prevent nr två. Klipp ett par grenar och sätt i vatten!. Salix är Salix och vägrar att dö utan hjälp. Men lever med hjälp.
Anki V
Från Facebook: "Som ersättning för de tre bollpilarna sorken åt upp i vintras är nu två hängsälgar ’Kilmarnock’ införskaffade."

Meningen med de tre bollpilarna var att de skulle få bli små träd……älgen brukar beskära närmaste grannens ( 500 m bort) så efter snart tio år är hans små pilar nästan som olivträd…..och det var så jag ville ha det.

Sorken ville annorlunda! Först ringbarkades pilarna på ca 30 cm höjd. OK tänkte jag…jag får väl ha ”bollformade buskar” då. Buskarna hann upp till ca 1 meter, då kom nästa "sorkår". I år är pilarna ringbarkade på 2 cm höjd och får börja om igen.

Jag vill ha liiite höjd i trädgården…..NU

Det två nya hängsälgarna har en stam på ca 1.30 och då kan jag sätta ”gnagskydd”…på en buske går det inte.

1.30…det är inga höga krav på höjd som ställs laugh.gif .

Vad jag ska ha där den tredje uppätna sälgen stod fick jag jättebra förslag på i går på FB……..men jag ska testa att spara den bollpil som ser minst bedrövlig ut i första hand.

/Anki

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon