Full version: Räfsa
vihemma
Hejsan alla.

Jag och min äkta hälft är evinnerligt trötta på plasträfsor och skall nu köpa ett par nya som är tåliga/hållbara modeller. Mottager väldigt gärna råd om räfsor, vi är 1.60 och 1.77 långa.

Har testat nån metallräfsa hos bekant med platta "pinnar" men den var för vek så större delen av dom torra löven låg kvar efter respektive drag, även nån äldre modell med runda pinnar som även den knappt samlade ihop nåt. Nackdelen med att kolla på affärerna är att man får ju inte provräfsa en gräsmatta med löv, kvistar m.m. på.

malcolm
Jag har en räfsa med runda stålpinnar men vilket fabrikat det är minns/vet jag inte eftersom jag har haft den i drygt 20 år. Använder dock plasträfsor hellre eftersom de är så mycket lättare, visst är det ingen längre hållbarhet på dem men å andra sidan är de billiga att byta ut och man behöver ju inte köpa nytt skaft bara för att själva räfsan börjar bli tandlös.
trädgårds-nina
Jag tycker att bamburäfsor är de bästa, med långt skaft! I andra hand plasträfsor och sist de i metall. Men långt skaft ska det vara!
fridsbacka
kör fiskars räffsa med platta pinnar och den är röd nedtill , använt i ca 4 år nu och ser inga problem med den , den är ju även ställbar i bredden vilket är praktiskt om det är mycket/litet i antalet löv
Azur
Tycker nu mer att bensindriven lövblås är bästa räfsan.
fridsbacka
CITAT (Azur @ 08-06-2011, 17:05) *
Tycker nu mer att bensindriven lövblås är bästa räfsan.

kostar dock en heldel om man ska köpa en modell större och i klass med stihl eller husqvarnan , har för mig en prisklass på 6-7000 kr , men håller med , till större ytor är dom kalas bra iaf dom vi har på jobbet , lite missnöjd med stihlen då den läcker/blåser precis vid handtaget och blir rätt kallt åt handen =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon