Lisaoshea
12-05-2011, 07:50
Har någon koll på var man kan köpa svarta hallon någonstans? Och kan de växa i norrland (Skellefteå) eller kommer de bara att dö?
Jag vill så gärna prova en gång med de svarta hallonen fast de ska ha mycket sjukdom och besvär.
Någon som vet mer om dessa rackare?
/Lisa
Huggorm
12-05-2011, 08:12
Det är väll alrdig björnbär du menar?
ingrids
12-05-2011, 08:15
Hittade det latinska namnet för svarthallon, Rubus occidentalis, men ingen härdighet och vid en snabb koll ingen svensk säljare men det var verkligen en snabb koll.
Alexander-VG-zon3
12-05-2011, 08:25
Lisaoshea
12-05-2011, 08:44
Tack för de snabba svaren.
Jag är helt säker på att det är svarta hallon som jag söker, och inget annat, men tack för förslaget.
Jag sökte plantor på nätet i vintras och hittade flera ställen i Sverige och Europa som sålde dessa, men nu hittar jag inget. Jag önskar att jag hade sparat länkarna då.
Va bra att de kan bo i Zon 3. Det låter hoppfullt!
Flaxss - tack för de fina länkarna! Mycket intressant!
Anja Danmark
12-05-2011, 20:10
Jeg købte sort hindbær/hallon i Tyskland for nogle år siden - Rubus Black Jewel. De har stået i krukker sidste vinter med ned til minus 23 grader, og de har de helt fint nu, så de må siges at være hårdføre!
Jeg købte dem her:
http://www.baumschule-horstmann.demvh
Anja
Intressant !! Jag har alla möjliga sorters bär i min trädgård hur smakar dessa ? Kanske är det något för mig.
Stefan P
13-05-2011, 09:46
Svarta hallon, Rubus occidentalis, finns plötsligt på var och varannan garden center i göteborgstrakten. Zonangivelsen är satt till zon 1. Jag beställde min från Eggerts och ser nu att det finns knoppar på den. Själv bor jag i zon II, så jag ser det som en chansning.
/Stefan
Lisaoshea
16-05-2011, 10:07
Stefan - du råkar inte ha manet på någon av de ställena i Göteborg som har denna planta?
/Lisa
fvd - jag vet inte hur själva bären smakar, men jag har ätit marmelad gjord på svarta hallon i USA. Mycket god! Inte söt som jordgubbar, men lagom!
Tack för upplysningarna jag bor i södra Halland så det är säkert någon handlare här som säljer dem här också.
Norrevång
11-10-2020, 17:31
Hej! Någon som skulle kunna tänka sig att byta små plantor av svarta hallon mot hösthallon? Har en väldigt fin sort som på 5 m2 givit över 30 liter bär i år. Skulle vilja ha ca 10 små plantor av svart hallon. Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.