Skruttis
Här kommer bilder på vår puckelpist till gräsmatta.
Hoppas det ger någon ledtråd till vad det kan vara för kryp som gör så här.
Förutom själva hålen så syns det vad mycket jord som skopats upp i stora områden. Så här har det aldrig sett ut när vanliga maskar jobbat.
Gossen Ruda
Det ser ju märkligt ut. Daggmask kan vi nog utesluta. Kanske någon aggregatbyggande stekel? De kan jobba med hålan nattetid eller tidigt på morronen och sen vara ute och samla pollen på dagen. I så fall borde det gå att vänta ut dem, har du varit på plats under någon timme och observerat?
Skruttis
Jag har inte oavbrutet observerat platsen men däremot passerar jag väldigt ofta. Tyvärr mest på eftermiddagarna.
Kan man locka fram dem med något?
Kan man få dem att flytta?

Vi har så mycket annan mark de kan få hållas på. Lite tråkigt när de hålls närmast altantrappen där vi i princip alltid går när vi ska ut i trädgården.
Jag har dessutom problem med balansen och det här är inte så lyckat för mig att gå på.

När tror du chansen är störst att få syn på dem?
Har du någon aning om hur stora de kan vara, eller hur de ser ut, så kanske jag kan få syn på dem i någon rabatt eller liknande?
Gossen Ruda
Nu är jag inte helt säker men det KAN vara nån stekel. De är igång hela dagen mest med lite vilopauser. Det går dock snabbt när de landar och startar så beroende på hur många de är kan det vara svårt att se någon bara genom att titta då och då. Jag är lite förbryllad över mängden uppgrävd jord men en del arter gräver djupt och mycket så kanske. Om det är steklar så är bästa sättet att få dem att flytta är att göra platsen otrevlig. När de byggt färdigt för året gäller det att verkligen få gräsmattan att bli tät, de vill ha lite öppen jord. Dvs det gäller nästa generation nästa år, de här flyttar inte på sig i första taget.

Om du hade bott i närheten av Göteborg kunde jag gjort en titt men jag har för mig att det inte är så.
Skruttis
Om det nu är stekel.
Hur lever steklar, i stora flockar eller enstaka individer? Tänkte på om vi kan vänta oss att områdena blir ännu större om vi inte gör något.
Lägger de ägg i gångarna?
Är de ungefär som getingar, och har en drottning?
Gör de någon skada förutom det i gräsmattan?

Du hade gärna fått kommit hit och tittat Gossen Ruda, men det stämmer att jag inte bor så nära. Jag har ganska precis 3 timmars bilväg till Göteborg.
Margith
Hade du bara visat bild 2 hade jag sagt: sork! Eller möjligtvis nån mus.

Utifrån en bild är det väldigt svårt att få en uppfattning om storlek. Hur stora är hålen?
Gossen Ruda
Om det nu är en stekel så borde det vara något solitärbi. Solitär för att varje hona gräver sitt eget bo, däremot kan de bygga i kolonier eller aggregat. Kan vara flera 100 ihop. Honan gräver en bogång med sidoceller som fylls med pollen och nektar och sen läggs ett ägg. Larven kläcks och lever av födan och förpuppas nere i cellen. Till våren gräver de sig upp och fortsätter med nya bohålor. Getingar gör inte så här i en gräsmatta och har bara ett ingångshål. Det finns rovsteklar som lever lite som solitärbin men ingen som skulle kunna göra så här är nog igång än.
Skruttis
CITAT (Margith @ 12-05-2011, 15:27) *
Hade du bara visat bild 2 hade jag sagt: sork! Eller möjligtvis nån mus.

Utifrån en bild är det väldigt svårt att få en uppfattning om storlek. Hur stora är hålen?

Hålen är bara några millimeter i diameter. Det man ser runtomkring hålen är vanliga grässtrån och några klöverblad av den typen som brukar finnas i gräsmattor. Ganska så små blad alltså. Om du jämför med omkringliggande strån så kanske du kan få en skaplig uppfattning om hålstorleken.
KRT
En fråga, sitter hålenn i cirklar? Jag har nämligen något liknande i en rabatt men där sitter ingångshålen i en nästan perfekt cirkelform! Har antagit att det är någon slags solitärbi, men inte sett något. Eftersom det är en torr rabatt m olika cypresser är jorden i stort sett bar och då den ska göras vid när vi får tid har jag inte brytt mig speciellt. Hittade däremot ett getibgbo undr en cypress, tomt som tur var, men det tror jag inte hänger ihop m hålen.....
Skruttis
Tack för all information Gossen Ruda. thanks.gif
Det blir nog till att ta fram en stålkratta och raka omkring lite och hoppas på att de flyttar. De kan få knöla till gräsmattan någon annanstans, inte just där jag måste gå.
Jag har ingen längtan att ta kål på dem, jag vill bara att de ska flytta lite på sig.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 12-05-2011, 16:48) *
Tack för all information Gossen Ruda. thanks.gif
Det blir nog till att ta fram en stålkratta och raka omkring lite och hoppas på att de flyttar. De kan få knöla till gräsmattan någon annanstans, inte just där jag måste gå.
Jag har ingen längtan att ta kål på dem, jag vill bara att de ska flytta lite på sig.

Jag tror eller vet att just de här flyttar inte på sig. Du får försöka göra platsen besvärlig till nästa år som sagt. Men visst går det att jämna till jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon