|
KatteLatte
12-05-2011, 08:48
Kompisen köpte hus i vintras. Nu har det visat sig att tomten är full med både brännässlor och maskrosor.
Vad kan kompisen göra? Mitt tips var att undvika att låta det gå i frö, och sen rensa, rensa, rensa eftersom man behöver komma åt rötterna. Kanske prioritera en del av tomten i år som man får kontroll på och sen ta litet mer nästa år. Stroller Kombi på den ytan för att få litet hjälp; medlet är ju så pass dyrt att det går inte att ha ut det på hela tomten. Att få ordning blir ju ett flerårsprojekt, men när nån som inte haft större trädgårdsintresse tidigare börjar göra det så vill man ju att de inte skall ge upp.
På grus/uteplats kokande vatten, eller salt (i alla fall värt att prova som alternativ tilll ättika,pga lukten)
Några bra förslag?
Gunilla T
12-05-2011, 09:56
Varför inte ge henne någon bok i present som beskriver naturens ekosystem och kretslopp och vikten av alla de små medhjälparna i trädgården, både ovan och under jorden.
*Stintan*
12-05-2011, 10:13
Hon behöver förutom Gunillas tips en skyffel, en gräsklippare, en sekatör, en lie eller kanske röjsåg, ett par handskar och en soppskål.
KatteLatte
12-05-2011, 10:21
CITAT (*Stintan* @ 12-05-2011, 11:13)  Hon behöver förutom Gunillas tips en skyffel, en gräsklippare, en sekatör, en lie eller kanske röjsåg, ett par handskar och en soppskål. Det finns. Så förutom att "hålla det kort" samtidigt som man ger sig på rotssytemen manuellt altså ingen annan bra idé? Förutom en kompis med maskrosjärnet i högsta hugg, kanske.
Gossen Ruda
12-05-2011, 11:40
Eller en omgång med Roundup. Alla förslag bör beaktas.
Anemone nebulosa
13-05-2011, 01:16
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2011, 12:40)  Eller en omgång med Roundup. Alla förslag bör beaktas. Du tar alla tillfällen att rekommendera Roundup. Har läst att groddjur far illa av det, har du beaktat det? Brännässlor fungerar som värdväxt åt en del fjärilar, vilket ju är en fördel för trädgårdslivet. Man kan mycket väl spara en dunge med nässlor där de inte stör. Perenn grönsak som är god och nyttig dessutom. Ja, att klippa bort blommorna och inte låta maskrosorna fröa av sig är en god idé. Sen ta bort peu en peu, fast om det visar sig att gräsmattorna mestadels består utav maskrosor men inget gräs kan man ju överväga att anlägga ny gräsmatta...
Gossen Ruda
13-05-2011, 07:48
CITAT (Nicoline @ 13-05-2011, 02:16)  Du tar alla tillfällen att rekommendera Roundup. Har läst att groddjur far illa av det, har du beaktat det?
Brännässlor fungerar som värdväxt åt en del fjärilar, vilket ju är en fördel för trädgårdslivet. Man kan mycket väl spara en dunge med nässlor där de inte stör. Perenn grönsak som är god och nyttig dessutom. Därför att jag vet vilken bra hjälp det är och att en del människor bedriver en ganska osaklig hatkampanj mot medlet. Exempelvis att groddjur skadas. Det är bara i vatten det kan hända och man skall inte använda medlet nära vattendrag. Det står i anvisningarna. Nu är inte brännässlor någon utrotningshotad växt så fjärilarna har inga problem att hitta mat för larverna. Nässlor är ett otyg att ha i trädgården eller i dess närhet. Den sprider sig med frö och framför allt med sitt stora rotsystem som är ett elände att få bort. Det poppar upp nya plantor var som helst och trädgårdsarbetet skall inte vara ett fakirjobb enligt min mening.
malcolm
13-05-2011, 08:02
Det finns bara ett bra och ekologiskt sätt att ta död på ogräs och det är att rensa, rensa och åter rensa, jag har brännässlor i mina vinbärsbuskar och det är ett elände när man skall plocka bären. Hur noga man än tyckt sig vara så nog är det alltid någon kvarglömd nässla som man bränner sig på, som tur är så är de lätta att ta bort, bara att ta på sig handskar och dra dem rakt upp.
Stackars männsika, jag har medlidande. Jag har bekämpat nässlor i mängder på vår tomt. Vissa delar var helt igenvuxna med nässlor.
I mitt hallonland ca 30x30m var där massvis. Detta har jag rensat manuellt eftersom jag ju vill ha hallonen kvar. Jag har dragit upp och lirkat fram flera kubikmeter med rötter. Första och andra året var värst, sen tona det ner och nu måste man bara underhålla det eftersom det då och då dyker upp någon här och där.
Ett rensjärn, ett sånt där som ser ut som se ut som en hand/spagetti spade rekommenderas varmt. Av bra kvalité.
Sen på ett annat ställe så hade jag inget viktigt alls som växte, var mest nässlor och där ska erkännas att jag tog den enkla vägen med roundup i olika omgångar. Grodor och paddor har jag fortfarande i trädgården, och vare sig i mer eller mindre skala. Efter nässlorna verkade döda rensade jag sedan ur rötter manuellt, det går då lättare än "när de lever", sen får man spana efter sånt man missat och som faktiskt överlevt.
Man kan också märktäcka, dvs. täcka marken helt med mörk duk/presenning som solen inte kommer igenom och låta det vara i 2 år, då dör rötterna.
Om det är stor tomt och massvis med nässlor så kanske en kombination av ovan är att föredra. Rensa manuellt där det finns sånt som ska vara kvar, täcka på vissa ställen där det kanske inte gör något om det ser fult ut i ett par år och ta roundup på ställen man lite snabbare vill kunna få igång. Kan säga att jag från år 3 vi bodde här i vart fall kunde nöjt konstatera att både hallonland och flertalet övriga ställen såg mycket bättre ut än när vi flyttade hit.
Maskrosor ids jag inte ens bekämpa och så länge de är gula stör de mig inte, men när de blir vita bollar och sen fröat av sig och ser ut som eländiga skelett så tycker jag de är döfula. Gräslkipparen tar vissa men de är sega, men skulle jag bekämpa maskrosor i min gräsmatta skulle den se ut som ett såll.
Däremot tar jag upp sådana som smitit in i rabatter, de får allt nöja sig med resten av tomten.
Sen hos oss så finns där gott om nässlor i omgivningarna så fjärilar klarar sig ändå, och eventuella soppfantaster kan även få sitt. Själv ryser jag vid tanken på spenatsoppa, urk, så här gör nässlorna ingen nytta.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|