Whiskuchi
Vi har byggt ut huset och när de var här och grävde tog de upp en av våra ormhasslar. Den fick stå ovan jord ett par veckor, tills vi kommit på var den skulle stå sedan. Nu står den på plats och visst har den fått blad men den ser onekligen ynklig ut jämfört med de andra som står nästan på samma ställe.

Den flyttade:

den som fått stå på samma plats hela tiden:

Vad tror ni, kommer den klara sig? Jag vågar inte ta de gröna bladen som ett livstecken eftersom äppelträdet som sågades ner i februari också grönskar wink.gif
Whiskuchi
Kan uppdatera min tråd med att den klarade sig alldeles utmärkt, den hade mindre bladmassa än den andra men i övrigt såg den fin ut. Men nu har den plötsligt gjort något den aldrig gjort förr, nämligen detta:

(eller jo, hängen har den haft förr men bara på våren)

...och detta

Är det "hjälp-jag-håller-på-att-dö" eller "ah, här var ju ett prima ställe att stå på!"
KRT
Behöver inte vara npgot av det; den konstiga sommaren och hösten har fått en hel del växter att "tro" det är vår. Din ormhassel ör kanske bara lite förvirrad smile.gif
malarmaster
nötter skall den ha såhär års så det är normalt men hängena/blommorna kan du nog tillskriva den varma hösten.själv har jag en sälg som har videkissar,hela trädet översållat o vårblommande buskar som tror att det blivit vår igen.
tror inte det är någon fara för överlevnaden,att bladmassan är mindre efter en flytt är normalt då den koncentrerar sig på att bilda ett nytt rotsystem i första hand.nästa år blir den perfekt! ulf
Whiskuchi
Skönt att höra! Även om jag måste erkänna att jag tyckt den varit finare än någonsin i år, det är ju trots allt för grenarna jag odlar den och inte för bladen wink.gif
CillaM
Men hängena är ju inte klara för våren på länge än. Här kommer hängena väldigt tidigt också på ormhasseln, tror det har ett samband med "missbildningen", genförändringen hos denna hassel. Hybrider annars har ju en tendens att blomma nu, både när det gäller vissa magnolior och roddisar.
Huggorm
Vad blir det om man planterar de där hasselnötterna, blir det en ny skruvhassel eller en vanlig?
CillaM
Det kommer troligen bli en vanlig hassel då ormhasseln har en "skadad" tillväxtpunkt (som jag precis nu läste). De är inympade på vanlig hassel och får lätt de raka "spjuten" som ska kapas bort snarast för att busken ska behålla sin lilla kuriosa form. Ifall de frösådda hasselbuskarna jag hittat runt om på tomten kommer från ormhasseln, eller grannens ståtliga vanliga hassel vet jag inte, men de har inga förvridna grenar iaf.
Whiskuchi
Den andra ormhasseln har varken hängen eller nötter och denna flyttade har aldrig betett sig såhär på hösten heller (däremot har jag ett svagt minne av att den kan ha haft nötter någon gång tidigare)
Peztis
CITAT (CillaM @ 10-10-2011, 20:47) *
Det kommer troligen bli en vanlig hassel då ormhasseln har en "skadad" tillväxtpunkt (som jag precis nu läste). De är inympade på vanlig hassel och får lätt de raka "spjuten" som ska kapas bort snarast för att busken ska behålla sin lilla kuriosa form. Ifall de frösådda hasselbuskarna jag hittat runt om på tomten kommer från ormhasseln, eller grannens ståtliga vanliga hassel vet jag inte, men de har inga förvridna grenar iaf.

Jag köpte för flera år sedan en ormhassel men missade de där raka grenarna som kom och de tog helt över de skruvade som jag antar är en mutation eller virusangripna.
Min hassel är idag en helt vanlighassel i trädgården. Den får stå kvar men det var inte riktigt det som var meningen när jag köpte den...

En följdfråga: om man tar ett skott ifrån en ormhassel, kan man då få den att att sig? Eller måste den ympas in på vanlig hassel för bättre härdighet? Bor väl zon 3, tror jag (några mil norr om Sthlm).

Och vad bra att höra att din hassel tog sig, Whiskuchi!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon