ma09573
Hej!

Tycker det är lite förvirrande när det gäller hon/han-blommor på gurka.
Vissa säger att den INTE BEHÖVER pollineras, medans man på andra ställen läser
att den INTE SKA pollineras. Att anledningen till att man förädlat fram F1-hybriderna var att
medvetet få bort han-blommorna för att undvika sk "frögurka", som beskrivs som oätlig(???).

Har därför följt instruktioner att plocka de hanblommor som ändå kommer ibland!
(Vilken jag tror är den nedre på bilden??)

[attachment=60555:IMG_0494.jpg]

Nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?
rosita
Om jag har fattat rätt, så är det så här: plantor som har både han- och honblommor måste pollineras. Om du plockar bort hanblommorna, så blir inte honblommorna pollinerade och det blir inga gurkor.

F1-hybriderna som bara har honblommor, behöver inte pollineras.
sofia75
Stämmer det att man inte ska ha både de sorter som är helt feminina med de som har både han och honblommor i samma växthus?
rosita
CITAT (sofia75 @ 12-05-2011, 14:50) *
Stämmer det att man inte ska ha både de sorter som är helt feminina med de som har både han och honblommor i samma växthus?

Jag antar det, då kanske de hanblommorna befruktar den planta med bara honblommor och man får en korsbefruktning. Då vet man inte hur de gurkorna blir.
Piccante
CITAT (ma09573 @ 12-05-2011, 12:17) *
Hej!

Tycker det är lite förvirrande när det gäller hon/han-blommor på gurka.
Vissa säger att den INTE BEHÖVER pollineras, medans man på andra ställen läser
att den INTE SKA pollineras. Att anledningen till att man förädlat fram F1-hybriderna var att
medvetet få bort han-blommorna för att undvika sk "frögurka", som beskrivs som oätlig(???).

Har därför följt instruktioner att plocka de hanblommor som ändå kommer ibland!
(Vilken jag tror är den nedre på bilden??)

[attachment=60555:IMG_0494.jpg]

Nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?

Den nedre är mkt riktigt en hanblomma och den övre en honblomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon