ma09573
Hej!

Mina tomatplantor (hög sort) står nu i "slutförvar"; 20 litershinkar i växthus med frostvakt.
Dom ser friska ut i färgen, men många blad vrider sig innåt som en boll(se bild), ser sjukt ut, vad säger ni??
Kanske rentav är normalt??

[attachment=60556:IMG_04961.JPG]

Kan tillägga att dom står i:
Plantagen's naturgödslade planteingsjord 50%
Kogödsel(innehåller hönsgödsel) 50%

Funderat lite på övergödning?? (Jag fick för mig att vattna på med lite växtnäring precis vid omplantering som en "startdos" innan rötterna hunnit utvecklats.)

Vad tror ni?
aromata
Tomatplantor som bildar mycket assimilat under dagen och inte "förbränner" det under natten får "krulliga" toppar. Ett välkänt fenomen.

Antagligen får dina plantor rikligt med vatten och näring samtidigt som temperaturen på natten är låg. Det är nattemperaturen som är huvudproblemet. Men du kan prova med att ge mindre vatten. Om unga tomatplantor hålls lite på den torra sidan stimulerar det klasbildningen. De är inte speciellt känsliga för torka (men får ej torka ut helt). Om en vecka borde toppen ha rätat ut sig en del och färgen toppen blivit mörkgrön.
kwicki
Hej! Mina tomatplantor ser också ut sådär, fast åt det lite mer vissna hållet.. Fast det som är konstigt är att det är bara de två tomatplantorna på den ena sidan av växthuset som är sådär. Den som står på andra sidan ser frisk och kry ut. Är det samma fenomen eller ngt annat?? Snälla hjälp mig.. Är rookie på odling.. Tack! smile.gif
bullerbybo
Jag skulle säga att de är övergödslade. Det är ingen fara med bladen, de rätar ut sig. Men däremot blirdet inte särskilt bra plantor av att man gödslar så mycket, det brukar bli mycket bladmassa men inte så många/goda tomater.

Använd ren planteringsjord istället + ev stenmjöl och aska inblandat.
Kolmårdstrollet
CITAT (ma09573 @ 12-05-2011, 12:34) *
Hej!

Mina tomatplantor (hög sort) står nu i "slutförvar"; 20 litershinkar i växthus med frostvakt.
Dom ser friska ut i färgen, men många blad vrider sig innåt som en boll(se bild), ser sjukt ut, vad säger ni??
Kanske rentav är normalt??

[attachment=60556:IMG_04961.JPG]

Kan tillägga att dom står i:
Plantagen's naturgödslade planteingsjord 50%
Kogödsel(innehåller hönsgödsel) 50%

Funderat lite på övergödning?? (Jag fick för mig att vattna på med lite växtnäring precis vid omplantering som en "startdos" innan rötterna hunnit utvecklats.)

Vad tror ni?

Hej!

Hur gick det med dina tomatplantor? Mina ser ut ungefär så där nu... Lite kallt har det ju iochförsig varit sista nätterna men knappast under 10 grader. Var det några tips som hjälpte?

/Första året med tomatodling i växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon