Alba
Kan man ha Klematis i Kruka ?

Jag har funderingar på att sätta Klematis i kruka över sommaren och sen när hösten kommer gräver jag ner plantan i en blombänk där den får övervintra.
Nästa vår gräver jag upp den och sätter den i kruka igen.

Vad tror ni - går det bra eller finns nackdelar med det ?
HelénE
Vet ej hur stor kruka du tänkt dig eller vilken zon du bor i men jag bor i zon 2 och har klematis utanför trappen i 2 stora krukor, rymmer 50L jord varje kruka o 2 stk i varje kruka. Har även tidigare haft samma på balkong när jag bodde i lägenhet och det fungerar.

Men man ska välja rätt sort, en som är härdig, Alpklematisar är tåliga. Prövade med någon annan sort först i de krukor jag har nu, en som var härdig till zon 4 tror jag men de frös ihjäl, men alpklematisarna har överlevt 2 superkalla vintrar, utan nedgrävning.

Finns flera olika sorters alpklematisar att välja bland. En fördel är att de inte heller behöver beskäras.
(Däremot bör man beskära dem typ till 30cm höga när de planteras så första året de står blir de inte så höga?

Helén
squamata
Jag har haft 2st Rouge cardinal som kommit nu 5 år smile.gif Funkar fint på balkongen smile.gif
Alba
CITAT (HelénE @ 12-05-2011, 21:38) *
Vet ej hur stor kruka du tänkt dig eller vilken zon du bor i men jag bor i zon 2 och har klematis utanför trappen i 2 stora krukor, rymmer 50L jord varje kruka o 2 stk i varje kruka. Har även tidigare haft samma på balkong när jag bodde i lägenhet och det fungerar.

Men man ska välja rätt sort, en som är härdig, Alpklematisar är tåliga. Prövade med någon annan sort först i de krukor jag har nu, en som var härdig till zon 4 tror jag men de frös ihjäl, men alpklematisarna har överlevt 2 superkalla vintrar, utan nedgrävning.

Finns flera olika sorters alpklematisar att välja bland. En fördel är att de inte heller behöver beskäras.
(Däremot bör man beskära dem typ till 30cm höga när de planteras så första året de står blir de inte så höga?

Helén

Innebär det att den kräver stor volym av kruka med mycket jord ?
Jag ska kolla i Odlas utbud. Jag tror de hade någon sort som avr härdig för min zon 5.

CITAT (squamata @ 12-05-2011, 21:49) *
Jag har haft 2st Rouge cardinal som kommit nu 5 år smile.gif Funkar fint på balkongen smile.gif

2 plantor i samma kruka +
Har du också jättestora krukor som HelenE ?
Samsara
Ja, klart du kan ha det i kruka. Men du måste tänka på vintern att krukan kan behöva extra skydd så inte rötterna tar stryk av vintern.
HelénE
CITAT (Alba @ 12-05-2011, 22:17) *
Innebär det att den kräver stor volym av kruka med mycket jord ?
Jag ska kolla i Odlas utbud. Jag tror de hade någon sort som avr härdig för min zon 5.
2 plantor i samma kruka +
Har du också jättestora krukor som HelenE ?

Jag är lat av mig och när hösten kommer så tar trädgårdsintresset totalt slut, därför väljer jag stora krukor för att slippa gräva ner eller täcka med något. Det går säkert bra med mycket mindre krukor, men man får mer arbete då eftersom man måste se till att de klarar vintern.

Men, det kan säkert gå med mindre krukor ändå, jag hade en dragon förr på balkongen i en 3L kruka och den klara år efter år, blev bara större och större varje år fast jag trodde den var död varje vår.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon