newi9454
Hej!
Jag har en inomhusväxt som jag inte tror bildar blommor (aldrig sett några), den är ca 3 år och är en hängväxt/klätterväxt.
Den har små hjärtformade blad med små skiftningar och bildar långa revor som hänger ner. Bladen är ca 2-3 cm och lilaaktiga på baksidan.
Förra året blev den nästan 3 m och fick lindas upp för att inte ta i golvet.
Nu såg jag att "stenarna" jag trott var stenar eller något de stoppat i hjorden (typ ljusgula lekakulor eller något" inte var ste, utan ifrån växten själv.
Den har nästan inga rötter och nu har jag klippt av den till bara 50 cm (var ful, torr o kal med bara trådar kvar av de flesta hängande delar), sköljt av både rötter o "potatisar" och gett den ny jord.

Är det någon som vet vad denna växt kan heta och om det är bra eller dåligt att den sätter sådana här "potatisar"?

Mvh
Nettan
Gossen Ruda
Jag är ingen expert på inneväxter, bara att ta död på dem, men det låter lite som gullranka.
Aqvakul
Jag tror att det är den växt som brukar kallas "Hjärtan på tråd". Du kan väl googla på det och se om det stämmer. Min får också lekakulaktiga ansvällningar. Min har aldrig blommat, men jag tror att de kan det.
*Stintan*
Lyktranka även kallad hjärta på snöre - Ceropegia woodii. Blommar med små små blommor.

Bild finns i länken http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/lyktranka
mamamaggan
Du har redan fått svar på vad det är men den blommar med små gulliga blommor .

Har flera sådana växter . Klipp av rankorna i 2 -3 dm långa bitar , se till att det finns flera bladpar på bitarna, ta bort nedersta bladparet och sätt i såjord.

Stället där du tagit bort nedersta bladparen ska vara under jord och snart har den nya plantan bildat en ny " sten " under jorden.

Mina hänger väldigt ljust , i växthusmiljö , och blommar så snällt men det är så små blommor att de är lite svåra att se.
newi9454
Hej o tack!
Ni har så rätt! Det är en Ceropegia woodii.
Jag har slängt ner allt jag klippte av i en jordkruka och det kommer nytt efter bara några dagar.
Det kanske inte var något fel på det jag klippte av, bara kalt o fult sad.gif

Även den gamla plantan ger pyttesmå blad (om än väldigt få), så nu har jag bergis två.

När jag ser bilder på den minns jag att jag har sett en pytteliten Linnea-liknande blomma på den, men tänkte inte mer på det just då...

Man tackar allra varmast!

Nu ska jag ta hand om dem bättre (hoppas jag).

Mvh
Nettan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon