Zepplina
12-05-2011, 17:28
Planterade förra våren ett mindre träd, en 120 cm Rosenhagtorn. Dessvärre skrupnade bladen efter en tid, och jag tog med mig en kvist till plantskolan där de trodde de var skorvangrepp. Efer deras inrådan sprejade med "antimedel" (?) i omgångar och hoppades på det bästa. Men nu har våren startat ordentligt, men inte min Rosenhagtorn... Inte en grön knopp, inget tecken på liv. Men kvistarna känns mjuka och inte borttorkade. Är det dags att inse att den inte klarat sig, eller ska jag ha tålamod? Mycket tacksam för tips!
Du kan skrapa med nageln och se om det är grönt under i så fall lever den. Om den har haft det tufft kan den behöva tid att komma igen. Jag har en cirka 2 m hög buske sedan många år och har inte gjort så särskilt mycket med den annat än gödslat med hönsgödsel vartannat år och sett till att den får vatten om det är torka. Så det skulle jag testa med om det finns liv. Lev på hoppet ett tag annars köp en ny de är jättevackra.
Zepplina
13-05-2011, 18:24
Tack för de hoppfulla raderna! Vill ju gärna att den kommer igen, och blir så där underbart fin som de friska exemplaren är. När det slutat regna ska jag gå ut och göra "skraptestet", förhoppningsvis finns det grönt därunder. Sen får tiden hjälpa den på traven. Den har haft en tuff vinter med extem kyla och hårda vinder och till det en envis hare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.