Full version: Nytt försök!
Pernilla i villa
Jag har tänkt plantera en Buddleja i relativt soligt läge. Sorten jag ska försöka få tag på är en 'Royal Red' för dess vackra färg!

För att inte behöva rensa ogräs till förbannelse, tänkte jag mig någon marktäckare under Buddlejan. Jag funderar främst på spansk näva eller backtimjan, men är förstås öppen för andra förslag. Jorden består av lerjord, hur behöver den behandlas för att både Buddleja och marktäckare ska trivas?

Intill den tänkta planteringsplatsen står en rhododendron där jag försöker få fart på marktäckaren vintergröna. Tänkte att Buddleja skulle ge rhododendron lite behövlig skugga. Tänker jag rätt eller galet smile.gif?

MVH, Pernilla
jegi
De buddlejor jag haft har vuxit bra i lucker jord och jag har haft just timjan runt i varje fall en och det har funkat.
En buddleja planterad i låg zon ger väl en del skugga med tiden under delar av sommaren.
fvd
Min erfarenhet av Buddlejor är att de måste stå vindskyddade för att överleva. Jag förlorade några stycken innan jag fick reda på detta Nu har jag tre stycken två av dem står nära husväggen bakom roddis och en hög tuja bredvid och den trejde intill en hög häck. Vintergröna blir fint när de hsr kommit igång.
Pernilla i villa
Stort tack för svar!

Det där med vindskydd ska jag fundera över. Det står i och för sig ett brett och relativt högt buskage (än så länge oidentifierade) i bakkant där jag tänkt placera Buddlejan, så visst vindskydd finns. Det är i alla fall värt att pröva, Buddlejan verkar vara så vacker och dessutom ser jag fram emot "fjärilsstormen"!
Cilla
Jag har också misslyckats med ett antal buddlejor, inser att jag dels måste stödvattna dem så att de stärks under sommaren, och dels att jag nog måste marktäcka inför vintern. Lä är också viktigt, åtminstone i zon 2-3.

Visserligen kan de bli stora, men som skuggare av en rhododendron som tar fart och är av de större sorterna tror jag itne på. Får du fräs på rhododendrona intill är det risk att de äter upp buddlejan.

Bättre låta rhododendrona slåss (ljusslåss) med något lite högre, kanske enstammigt litet träd?

Vintergröna är en mycket vacker och tacksam marktäckare, men den är inte bra om man samtidigt vill kunna jordförbättra med gödsel, kompost mm som i alla fall rhododenron brukar vilja. Det är svårt att få ned något i jorden i en vintergröna som tagit fart!

Dessutom tycker jag att vintergröna är lite som gräs. De tar mycket näring och regnvatten. Passar bäst där man inte har något som kräver mycket av den varan alltså.
fvd
Ja, vintergröna passar bara på ställen där den skall var ensam som marktäckare den tar för sig av allt. Jag har den på vissa ställen omkring träd och buskar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon