Full version: Myror under grunden
Copmuter
Har en längre tid haft problem med myror som invaderar tvättstuga och kök under några vårveckor. Jag har försökt täta och förgifta men de fortsätter bara komma....

NU har jag ÄNTLIGEN hitta stället de kommer in... på utsidan så finns det en liten gång som går in under lekarblocken i grunden, det går en stor motorväg rakt in i huset där. Sedan kommer de upp i väggen och ut i huset.

Frågan är ju hur jag ska lösa det... Kan jag bara skotta igen hålet eller behöver jag blockera det på något annat sätt. Kommer myrorna inte bara gräva en ny väg om jag gräver igen det...

Sedan är planen att fylla igen alla springor jag kan hitta med silikon... och komplettera med myrdosor...

Vad tror ni?
HelénE
Pröva med myrmedel där de tar sig in, finns ett medel som heter Myrnix http://www.toxashop.se/myror/myrnix-225g.html som jag brukar använda och tycker fungerar.

Skottar du igen hålet kommer de bara gräva upp det igen, så du måste få stopp på dem när de ska ta sig in.

Upprepa behandling tills myrorna bestämt att promenera till nåt annat ställe och sätt sen igen hålet.

Helén
fvd
Om det funkar med Heléns tips så är det bra annars kan nog Anticimex lösa det här problemet.
malcolm
Har hört att myror skyr rabarber, inte testat själv men det kan vara värt ett försök.
HelénE
CITAT (malcolm @ 13-05-2011, 09:18) *
Har hört att myror skyr rabarber, inte testat själv men det kan vara värt ett försök.

Tror inte det hjälper, under en av mina rabarber finns det svartmyrbo.

Funkar inte att strö ut myrnix, så är det Atnicimex som gäller som någon påpekade.
För övrigt så har man försäkring där skadedjursbekämpning ingår så kan man alltid ringa dem och fråga. Man får många tips helt gratis som oftast fungerar. Det beror givetvis på att de tjänar på detta, att inte behöva rycka ut.

Helén
Copmuter
Problemet är löst...

Jag köpte Myr Effekt från Neudorff (aktiv substans: Spinosad)... Jag kan sammanfatta effekten såhär...

Dag 1: 500-1000 myror överallt i huset...
Dag 2: Efter 2-3 skålar Myr Effekt... inte en myra i huset...

Har sedermera grävt igen hålet där jag vet/tror att de tog sig in och spridit ut Myrr där...

Kompletterade med ytterligare en mer ekonomisk variant som verkade fungera bra. Köpte 600g Borax (Borsalt) på den lokala färghandlaren och gjorde en blandning med socker/sirap + lite Borax... Förefaller döda myror mycket bra 100ggr mer effektivt än Myrr iaf...

https://www.flashback.org/showthread.php?p=...ted=1#p30774531
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon