Full version: Plantera nu?
asali
Hej hej!
Jag undrar om man kan sätta ut några växter i växthus nu? jag har växthuset i zon 4 och de kan ju fortfarande bli frost vissa nätter men om man har ett litet växthus kanske de går? De gäller tomat, chili, gurka, strandkål och majs.
Och sen undrar jag vilka fröer man kan plantera, dom kommer kanske inte att börja gro ännu men vilka kan man peta ner utan att dom ruttnar (som t.ex bönor) eller blir förstörda? De gäller morot, rädisa, bladsallad, ruccola, ärtor, olika sättlök, spetskål, grönkål mm.
Är de någon som har koll på detta så vore jag så glad:)
malcolm
Tomat klarar inte lägre temperaturer än +9°C, de andra vet jag inte. Frösådd borde dock fungera fortfarande även om skörden blir lite senare.
rosita
Gurka vill ha minst 15 grader och chili vill också ha ganska varmt.

Bönor (utom bondbönor) vill ha jordtemperatur på 12-15 grader innan de gror.

Morot, rädisa, sallat kan du nog så nu.
asali
Tack för tipsen, jag provade att slänga ner lite olika frön, funkar de så funkar de:). Lite jobbigt börjar de bli med odlingen inne så jag hade velat sätta uten del, nu kommer jag inte att åka upp till vårt lantställe förrän vid midsommar så jag får väl se om allt klarar sig här hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon