Full version: Salvia officinalis
Sparta
Hur får jag ut så mycket som möjligt av min Kryddsalvia? Kan den övervintra här i zon fyra eller ska jag ha den i fönstret? Kan den kanske övervintra inomhus?
Alexander-VG-zon3
där det är ett tjockt snötäcke så kan den övervintra i ganska kalla zoner, barfrost och vattensjukjord tar död på salvia även i zon 1.

så ska du plantera ut den, så plantera den i ett varmt och skyddat läge och väldräneradjord. till vintern-vårvintern täck över den med snö (mycket snö). och vänta länge till våren-försommaren innan du dödsförklarar den, dom kan se väldigt vissna och fula ut men sedan när det blir varmt kan dom skjuta nytt nerifrån om vintern varit kall.

inne går också bra, men odla den gärna ute från vår tills höstfrosten kommer, därefter kan den tas in och övervintras i rusmtemp och under extraljus (det svåra tycker jag är vattningen). det går också bra att övervintra den i en temp på 0c +10c, även här noga med vattningen verken för mycket eller för lite.

att odla den inne åretrunt funkar bara bra första sommaren (året), men efter ett tag i samma värme och dåligt vinterklimat inne så tynar dom bort. att övervintra inne varje vinter klarar dom men då odlar man ju dom ute resten av året.
Sparta
tack för ett utförligt svar, en sista fråga, ska man ställa ut den i en stor kruka eller gräva ner den i jorden?
Alexander-VG-zon3
det får du ju själv bestämma, ska du ta in den och ha den i kruka är det ju dock enklast att ha kvar den i kruka, ska den vara på friland är det ju bäst att plantera ut den så tidigt som möjligt så den hinner rota sig innan vintern.
Sparta
Tror att det blir en stor kruka utomhus och sen försöka övervintra den i lägenheten.

Tror att det blir en stor kruka utomhus och sen försöka övervintra den i lägenheten.
merlin68
Prova och gräv ner plantan i söderläge invid hussockeln där det är varmt och torrt. Salvia avskyr fukt särskilt vintertid. Plantorna jag har vid husväggen är jättestora och frösår sig i zon 3-4. Salviorna jag har är vanliga officinalis och officinalis med lite röda blad. Fryser ej ner på vintrarna och har stått på samma ställe i 8 år nu.

Prova och gräv ner plantan i söderläge invid hussockeln där det är varmt och torrt. Salvia avskyr fukt särskilt vintertid. Plantorna jag har vid husväggen är jättestora och frösår sig i zon 3-4. Salviorna jag har är vanliga officinalis och officinalis med lite röda blad. Fryser ej ner på vintrarna och har stått på samma ställe i 8 år nu.
Sparta
Har tyvärr bara tillgång till en kolonilott med tung lera, bor i en lägenhet.
kolmask
Jag bor i zon fyra och min salvia som jag satte förra året har då överlevt vintern ute på friland. Lite klen har den varit, men nu börjar den ta sig.
Alexander-VG-zon3
alla mina salvior dog denna vinter zon 3-4, även den i skåne dog. det beror nog på hur vintern blir, hos mig har det varit en väldigt dålig vinter för salvia. men jorden är viktigt att den är väldränerad.
Ingrid Zon3
Alla mina tre plantor överlevde vintern på friland. Men det är klart, vi hade mycket snö och ingen barfrost att tala om.

Men jag har en fundering sen tidigare om den kan bli kinkigare med tiden. I min förra trädgård klarade en planta 2 rätt tuffa vintrar men dog efter en tredje, mildare. Allt i samma torra södersluttning. Salvian är ju lätt att ta sticklingar av och jag tänkte börja föröka mina så att jag har olika ålder på plantorna för att testa min hypotes om att de kanske "åldras" på nåt sätt.

Är det någon annan som gjort liknande iakttagelse?
Alexander-VG-zon3
en mildare vinter kan medföra mer växlande väder och mer regn. en kall och stabil och snörik vinter är nästan ibland bättre, jag har haft många kunder som har haft både döende salvia, lavendel och timjan som enligt dom alltid klarat sig innan.

i detta område varför det inte gick denna vinter tror jag var dels kyla tidigt, och att det blev en mildperiod i feb och därefter neråt -17c/-20c utan ett tjockt snötäcke och i vissa områden smält bort mycket.
Suz
I mitt örtland har jag bland alla andra kryddor tre olika sorters salvior, bland annat officinalis och jag är inne på fjärde året nu då de överlevt!
Glad är jag för det!
De är ganska så mycket sand i jorden där de står.
Läste att Salvia (vet inte om det rörde alla sorter) bara skulle vara två (eller om det var tre)-årig så jag gjorde en avläggare förra året i fall att.
Men de överlever ännu allihop!
Så även mina olika timjansorter och oreganon, just oreganon börjar likna ogräs så hemskt som den sprider sig.

De står inte särskilt skyddade och jag har varit rädd många vintrar för att de inte ska klara sig.
Alexander-VG-zon3
Vanlig salvia som stäpp, trädgårds, krydd är fleråriga. Sedan finns det fleråriga som inte kan övervintra ute, andra är också tvåriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon