Full version: Bonsai :)
Jocke88
Hejsan detta blir mitt första inlägg smile.gif
Jag har precis börjat med bonsai-odling ooch tycker är riktigt kul!
Och tänkte kolla om någon har bra koll på bonsai-stilen "vindpiskad" har googlat lite
men hittar ingen direkt info mer än att alla grenar ska växa åt ett och samma håll.

Så min fråga är: måste alla grenar växa naturligt åt samma håll eller kan man "böja runt" en gren så den ser ut att ha blås och krökt sig runt trädet? Mitt träd är en helt vanlig tall som jag tog som planta direkt från skogen och satte i en kruka på balkongen.
Såhär ser min tall ut ut (ber om ursäkt för dålig skärpa på mobilkameran) :

Kommentera gärna hur jag kan "forma" det bättre eller andra förslag till hur jag ska göra.

mvh Jocke
Jubbe063
Oj, det går inte att svara snabbt och enkelt på det hela. Som du vet tar en Bonsai många många år innan den ens närmar sig att bli färdig, inte för att den någonsin blir färdig. Du får kallt räkna med 10-20 år innan ditt träd börjar bli så fin som man kan hoppas på.

Men lite kort.

Ja, man kan böja grenarna och forma dem med koppartråd, tyngder, snören och andra bindanordningar. Du kan även saltbehandla "vindsidan" som blåsten ska komma ifrån, eller fläka bort lite bark för att göra den ännu mer vindpinad och förvriden.

Rekommenderar dig att läsa böcker i de olika teknikerna och vilka verktyg som behövs för att nå bästa resultat. Allra helst bör du nog gå med i Bonsai-förening där du kan få hjälp med dina specifika behov.

Som sagt, svårt att bara skriva en hel uppsats om hur man gör, varje träd är en individ och varje träd har olika förutsättningar och ska behandlas olika. Det lär man sig med erfarenheten av att leka och experimentera.

Av din bild att dömma så verkar du ha satt den i en utsällningskruka redan nu. Skulle nog sätta den i en skolningskruka till den blivit större och kraftigare. Grunden är att låta rötterna vara så ostörda som möjligt och låta dem få plats att bre ut sig i sidled ( inte djupled). I skolningskrukans större volym är det lättare att hålla plantan i god tillväxt, går åt mängder av energi för plantan medan den växer till och formas till den form den ska ha. Efter en 5-10 år i skolningskruka börjar stam, grenar och krona bli så bra att man kan börja begränsa trädet, då flyttas den över till "bonsai-krukor" där man åriligen beskär rötterna för att behålla trädets lilla format.
Jocke88
Okej tackför tipsen! tänker också på att den är väldigt hög, kan jag beskära ner den på höjden och isåfall hur?
Jubbe063
CITAT (Jocke88 @ 13-05-2011, 16:40) *
Okej tackför tipsen! tänker också på att den är väldigt hög, kan jag beskära ner den på höjden och isåfall hur?

Ja, det är relativt enkelt att korta ner stammen på ett snyggt sätt.

1) Välj ut en fin och kraftig sidogren som ska bli den nya stammen på plantan.

2) Beskär bort stammen (huvudskottet/toppskottet) ovanför den utvalda grenen så nära som möjligt. får inte lämnas någon "stump"

3) Tvinga upp den utvalda grenen i samma vinkel som stammen (så den ersätter den gamla bortklippta delen)

4) Nu är det bra att vänta på att grenen växer fast i sin nya position och skickar ut sidogrenar på vanligt sätt.
Jocke88
Tusen tack för tipsen, som jag skrev är jag helt ny och kan inte så mycket (än!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon