ariana
Skulle vart roligt höra om ni varit där
och hur ni upplevt ön eller öarna ni varit på
rolleyes.gif
Tittiluringen
nä, men jag VILL åka dit, verkar underbart
så snälla lägg in en liten reseberättelse när du kommer hem.

Kram Tittiluringen wub.gif
Wargen
Näe, nu svimmar jag snart av avundsjuka... tongue.gif
Både Azorerna och Madeira-resenärer samma vecka!!!
Åsa K, zon 1
Har inte varit där!

Men min "frissa" var där i november och hon tyckte:
Lite sent att åka, inte så mycket blommor, den inhemska befolkningen var mycket välkädda, smala ojämna gator svårt att gå i högklackat, dyrt.

En kille här på jobbet åkte i början av december:
Blomningen var "över" annars ett fantastiskt ställe för blomstervänner.

Azorerna ligger nästan mitt i mellan Europa och Canada, långt ut i havet.

Jag valde mellan Azorerna och Madeira men eftersom jag vill ha massor av blommor "Mimosan skall blomma nu" och Azorerna är senare än Madeira så blev det Madeira.

Jag tror inte att man åker till Azorerna för tidigt på våren.
Annars skall det vara helt fantastiskt laugh.gif
Monica M zon 4
Jag var på Azorerna november 2002! Helt fantastiskt vacker ö! När vi var där i november hade naturligtvis väldigt mycket blommat över men det fanns mycket vackert att titta på ändå. Ön är känd för sina hortensiahäckar och när dom blommar måste det vara otroligt vackert.

Hyr bil om ni har möjlighet. Det är dyyyyrt men värt pengarna. Vi köpte en bilguidebok av researrangörsguiderna. Där fick man tips om lämpliga rutter och sevärdheter.

Det finns en botaniska park som heter Terra Nostra som är en av Europas finaste. I parken finns en källa som heter Ungdomens källa. Där kan ni ta ett dopp (omklädningsrum finns). Parken innehåller (av naturliga skäl) mest tropiska växter men det är en vacker park som är värd ett besök.

Ni bör också ge er ut på valsafari. Tror inte det är rätt tid för att få se riktigt stora valar så här tidigt på våren men ni kommer garanterat att få se tumlare och delfiner. Researrangören kan hjälpa er boka safarin. Mitt råd är att ni gör det så fort som möjligt för att få platser. Valsafariturerna är populära och båtarna är rätt små.

Vi var också med på en Azorisk afton. Först var det några ungdomar som sjöng och dansade sedan fick man äta buffé och sen blev det dans. Sjungande ungdomar och dans kanske man kan klara sig utan om man inte är intresserad av musik och dans men maten var helt klart en höjdare. Massor av azoriska specialiteter som man kunde välja mellan! Allt var tydligt skyltat.

Förövrigt rekommenderas bekväma skor, regnjacka och en varmare tröja. Vädret på ön är mycket växlande och det regnar nästan varje dag någonstans på ön. Regnskurarna brukar vara korta men det kan bli kyligt om det regnar och blåser.

Svärdfisksoppan på hotel Talisman tycker jag ni ska testa. Restaurangen är populär så boka bord!

Azorerna känns inte riktigt lika exploaterat som Madeira och det är ett mycket lugnare tempo än på Maderia. Azorerna är lättare att köra bil på för det är inte riktigt lika kuperat. Åker jag till Azorerna nån mer gång får det bli när hortensiorna blommar (juni-augusti)!

Ha en trevlig resa!
eml
Har också varit på Azorerna (huvudön) och missat hortensiornas blomning, vilket var synd (såg bara något mindre område). Vi hyrde bil och åkte runt på ön i dagsetapper, men hela ön var i princip "gjord" på en vecka så jag skulle inte rekommendera mycket längre vistelse på samma ö.

En del av det som var i blom (slutet av september har jag för mig vi var där) var rosa kapamaryllis och röda kannor (båda längs med vägarna), streilitzia ("birds-of-paradise") samt en "blomman-för-dagen"-typ (liknande "Knowlians black") som växte som ogräs och täckte stora områden med MÄNGDER av vackra blommor. Vi såg också några STORA änglatrumpetsträd översållade med blommor (en magnifik syn) och många stora vackra vita vippor på något slags pampasgräs. Såg också en julstjärnebuske vilket var rätt kul, två meter hög/bred och mängder av vackra röda "stjärnor" på.

Rekommenderar också bekväma skor och regntåliga kläder samt hyra av (liten) bil (MYCKET varierande vägkvalitet och många vindlande vägar längs med kusten där det stupar rätt bra på sidorna). Finns mycket vacker att se och många möjligheter till promenader/hiking-turer, allt efter tycke och smak (och ork). I stan finns en liten marknad där man kan köpa frukt&grönt men också blommor, lökar och krukväxter.
ariana
Å så FANTASTISKA ni varit att berätta nu har vi fått många fina tips
hjärtligt tack

Terra Nostra skall vi bo på hotellet där, så parken kommer blir vår dagliga vandring tror jag
ser verkligen fram mot att få strosa där och njuta
jag filmar ju o målar så jag tar det lungt vill känna in se, två veckor skall vi vara där.
Tänker att det finns bussar o taxi o så har vi planerat att vandra mycket
det finns ju fler öar men de är visst långt emellan
Ungdomens källa det blir perfekt den skall användas flitigt
Azorisk afton o god mat nu vill jag resa snart
men det dröjer ett tag ännu men visst kommer det bilder Tittiluringen
bilder är mitt liv det
rolleyes.gif wub.gif smile.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon