Vinberga
I år verkar jag ha fått nya inneboende på min skogstomt på landet. Små grå varelser som inte är ett dugg skygga utan springer runt benen även dagtid. Jag har haft mus- och råttfobi som jag gått på KBT-terapi för. :-) Terapin funkade oväntat bra men trots det vill jag icke ha sällskap av gnagare när jag påtar i trädgården eller solar mitt på dagen. Jag skulle tro att det är skogssork för just dom är tydligen aktiva även dagtid, men jag är inte säker. Kan inte se om dom har svans eller inte tex.

Vet någon om det går att bli av med dom? Har köpt en slags skruv som ska stoppas ner i marken och vibrera och ge ifrån sig ljud om sorkarna ogillar. Vet någon om dom verkligen funkar? finns det några andra sätt? Hjälp!
HelénE
Finns ju sorkfällor att köpa, annars är nog mest effektivt att låna in en katt som är bra på jakt.
Du har inte nån kompis som behöver kattvakt några veckor när du ska vara där?

Min Rambo skulle tro han hamnat i paradiset hos dig, han är enorm sorkfångare.
Tyvärr fångar han även annat, som fåglar och ekorrar angry.gif

Helén
Vinberga
Tack för svaret. Katter verkar effektivt, men det sägs att dom gärna släpar in djuren i huset och leker med dom - och det vill jag absolut!!! inte va med om :-) Jag får provar med min jordskruv och se om dom åtminstone drar sig undan lite.
HelénE
CITAT (Vinberga @ 14-05-2011, 16:39) *
Tack för svaret. Katter verkar effektivt, men det sägs att dom gärna släpar in djuren i huset och leker med dom - och det vill jag absolut!!! inte va med om :-) Jag får provar med min jordskruv och se om dom åtminstone drar sig undan lite.

Jo det stämmer tyvärr att vissa katter gärna släpar in bytet, den ena av mina är sådan. Man får stänga dörren helt enkelt! Som tur är så när han kommer med nåt så jamar han på ett visst sätt och det har min hund lärt sig så han far iväg som en kanonkula ylandes när katten är på väg mot huset med nåt byte. Då stänger jag dörren tvärsnabbt. Hunden tycker nämligen också det är superkul med sorkar och möss. Tack o lov äter han dem inte .

Men det finns ju hundar som ursprungligen är råttfångarhundar. Många små terriers tex. Du har ingen bekant med borderterrier, Jack Russel, dansk svensk gårdshund eller liknande som kan följa med till stugan?
Annars får du väl ut själv med kvasten och jaga dem.

Saken är väl den att sorkarna lärt sig att det inte finns några fiender hos er, då blir de orädda.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon