Victoria
Hej,

Förra sensommaren grävde jag om lite i trädgården och flyttade då lite tuplaner. Jag vet inte vad de heter men tror att det är någon klassisk "modell". De blommar i gulorange just nu. Tidigare har jag haft dem i gräsmattan på solig plats. Nu har de hamnat i en rabatt som inte har någon sol alls. Kanske en lite strimma morgonsol mitt i sommaren. Dessa tulpaner blommar fint i år, men de är långa och klena och ligger utmed marken. Varför? Klarar de inte att stå i skugga. Måste de ha mer ljus för att orka bli kraftigare eller kan det ha med andra faktorer att göra. VAD i så fall?

Tacksam för svar!

V
Gunilla T
En gissning, de står för skuggigt och letar sig mot ljuset - resultatet blir långa och skrangliga plantor.
En annan faktor som kan spela in är näringsbrist.

Men, många av de höga tulpanerna lägger sig, om inte förr så vid regn.

Ett tips, odla botaniska tulpaner som är låga och kompakta och stadiga och kommer garanterat igen vilket många hybrider inte gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon