åsgård
Ser i tidigare inlägg att det diskuterats om att ha markisolering för att skapa ett bättre klimat speciellt i början av säsongen.
Jag avser att lägga marktegel samt att eventuellt ha en bit med odlingsbädd.
Räcker det med att bara lägga en spärr runt om i ytterkanterna av huset eller ?
Är det någon som har erfarenhet om material hur djupt den i så fall bör läggas osv.
TeliaNet
hej.
jag tror att du bör satsa på frigolit block eller något luftigt som inte leder temperaturen.
mvh claes. rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Tja väremkabel i jordbädden är det bästa - finns att köpa på Willab t ex.

Hälsar Ingrid
åsgård
Tycker att värmekabel är att ta i litet i överkant.
Har bara tänkt att ha värmefläkt under odlingssäsongen plus litet innan och efter.
Om man sätter frigolit i ytterkanterna x antal cm djupt, innebär det att man inte får in kyla från omgivande jord.?

Så fråga två blir om man lägger frigolitskivor i botten på växthuset och sedan marktegel eller liknande hur djupt bör dessa placeras i så fall?
Masaniello
Det finns några bra och informativa sidor på Engelska, som utförligt beskriver olika alternativ för isolering. Jag själv ska bygga ett större växthus/uterum och måste då isolera både grund och botten för kyla. Funderar ev. att gjuta en hel betong platta men då infinner sig problematiken ¨dränering¨ och annat bryderi kring fri planterade växter. Men det ska väl gå att lösa.... tongue.gif
ThomasJ
Jag gjöt en grund av leca-block (15cm) och har en bädd av singel och 14cm frigolit innanför. (se hemsidan).

Jag har inte lagt klart golvet ännu, så jag testade att sticka ner handen nu i vintras (det kanske var 5-10 grader kallt utanför växthuset och någon grad varmt inuti), och i grunden var det varmare än så..

Och nu har jag bara haft en fläkt påslagen utan värme för att få luften att cirkulera. Ingen extra värme.

Vet inte vad jag skulle skriva egentligen.. blink.gif wacko.gif tongue.gif Ville nog bara skriva att det är bra med isolering, ju mer desto bättre.

/Thomas - lite tanksprid just nu..
uno
CITAT (ThomasJ @ 22-02-2004, 22:30)
Jag gjöt en grund av leca-block (15cm) och har en bädd av singel och 14cm frigolit innanför. (se hemsidan).

Jag har inte lagt klart golvet ännu, så jag testade att sticka ner handen nu i vintras (det kanske var 5-10 grader kallt utanför växthuset och någon grad varmt inuti), och i grunden var det varmare än så..

Och nu har jag bara haft en fläkt påslagen utan värme för att få luften att cirkulera. Ingen extra värme.

Vet inte vad jag skulle skriva egentligen.. blink.gif wacko.gif tongue.gif Ville nog bara skriva att det är bra med isolering, ju mer desto bättre.

Thomas, inte färdig med golvet. Vad an detta? Jag började ju senare än Dig och mitt golv är klart. Varför dessa rader- kanske för att retas lite.
Om en månad kommer jag att börja använda växthuset lite mer. Hitills har jag enbart haft det till att sitta och njuta under soliga dagar.
ThomasJ
CITAT (uno @ 23-02-2004, 10:04)
CITAT (ThomasJ @ 22-02-2004, 22:30)

Vet inte vad jag skulle skriva egentligen..  :blink:  :wacko:  :P  Ville nog bara skriva att det är bra med isolering, ju mer desto bättre.

Thomas, inte färdig med golvet. Vad an detta? Jag började ju senare än Dig och mitt golv är klart. Varför dessa rader- kanske för att retas lite.
Om en månad kommer jag att börja använda växthuset lite mer. Hitills har jag enbart haft det till att sitta och njuta under soliga dagar.

tongue.gif

Uno, det är ju så klart att jag kommer sätta igång det nu den 1mars.. wink.gif

Det som är kvar att göra är att lägga några rader klinkers, och det hanns inte med innan vintern.. Men annars är det up-and-going!! smile.gif

Jag har småfixat lite bara under vintern, skall nu till helgen börja på nytt igen..

Men visst är det härligt att sitta där och bara mysa.. smile.gif Hade ju ca 20 grader där förförra helgen. wub.gif Och det bara var några plusgrader utanför..

//Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon