Trädgårdsmåstaren
Jag har sått aubrietia, orientalisk vallmo, fjädernejlika, brudslöja, akleja, slingerkrasse, mynta och basilika, och de flesta växer fint, kanske lite tunna och gängliga på sina ställen. Jag undrar därför vilka av dessa man ev. kan "plantera ned" som man kan med tomater, så att de kanske blir kraftigare nedtill. Sedan undrar jag också om och i så fall när man ska toppa krassen, basilikan och myntan? Efter hur många bladpar?
kerstin z5-6
Inga av de perenner du sått bör toppas, helst inte heller planteras ner i vissa fall dör de då.. ettåringar o grönsaker kan tåla sånt.Blir rothalsarna långa har du för lite ljus eller för kort tid på ljuset /16 tim /dygn
Trädgårdsmåstaren
Jo, det kan nog vara för lite ljus som är orsaken, men jag tror att de klarar att bli tillräckligt fina för utplantering. Fjärdernejlikan har lagt sig lite, och då rotat sig vid ett bladpar och skicka nya skott, så det blir nästan som att man toppat den. tummenupp.gif

Men ska man toppa basilikan, myntan och slingerkrassen, och i så fall när?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon