Det ingår i min plan att jag skall bygga bostad till igelkottarna när jag får tid. Jag tycker om att ha dem hos mig och så äter de mördarsniglar också. Jag vill inte ha någon rishög på tomten utan tänkte mig något finare. Är det någon som har en idé hur det skall se ut? Jag har ett woodland där de skulle kunne leva lite skyddat.
carusogugge
25-05-2011, 23:00
Här kan du läsa, det är mycket att tänka på för att det ska bli bra:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/igelkottbo.htmTänk på att placera ingången lite upphöjd så det inte kan rinna in vatten genom den.
Her er et lite forslag fra Norge. Jeg har ikke testet denne selv desverre.
http://www.solfang.no/produkt/pinnsvinhus/
*Stintan*
26-05-2011, 09:46
Visst är det mysigt med igelkottar men jag har en känsla av att dom helst vill bo där det finns lite högt gräs och ris- eller lövhögar. Av egen erfarenhet kan jag säga att våra igelkottar aldrig var i den städade delen av trädgården och det var myket sällan man såg dem där gräsmattan var klippt eller i närheten av trädgårdslandet. Räkna inte med att de stannar kvar om dom hittar ett för dem naturligare ställe att vara på.
Ska man få dom att övervintra så måste man ju ändå isolera med jord, kvistar, löv eller halm så den där "rishögen kommer du inte ifrån.
Oj vad glad och överraskad jag blev. Jag hade börjat misströsta och trodde inte att jag skulle få några svar. Tusen tack jag har fått allt jag behöver för att ge dem dem skydd. Saken är den att att jag bor i ett tätbebyggt område och igelkottarna är inte ett dugg rädda för mig, de vill gärna vara där jag är och gör mig ofta sällskap på kvällarna. Jag hör deras ljud så jag vet att de kommer. Jag är lite orolig för jag har inte sett några ännu i år. Jag har livräddat några stycken genom åren så jag hoppas att de dyker upp. Jag hörde att någon hade låtit barnen leka med dem och att det slutat med döden tyvärr. Ni får höra vidare från mig om det här framöver,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.